Toerental regelen van een DC motor

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Toerental regelen van een DC motor

Bericht door René »

Voor de komende barre maanden ben ik van plan om een nieuwe cnc machine te gaan bouwen. Na wat brainstormen wil ik weer een DC motor gebruiken als spindelmotor, voordeel van deze motoren is dat ze stil, licht, sterk en niet duur zijn. Een draaistroommotor met hetzelfde vermogen is ook heel stil en net zo duur, alleen een heel stuk zwaarder waardoor de Z-as zo zwaar geconstrueerd moet worden.
Heb deze motor op Ebay Duitsland gekocht voor € 54,00, verzendkosten € 15,00. Voor het regelen van de toerentallen wil ik gebruik maken van getrapte v-snaar poelies en de motor aansturen met PBM. Deze motor heb ik besteld (zijn van die motortjes die op electrische steppen gebruikt worden):

6189

Gegevens:
Vermogen 150 W / 24 V
Stroom belast <= 8,5 A
Toerental belast 2500 +/- 5 %
Max toerental onbelast 3500 +/- 5 %
Stroom onbelast 0,9 A
Draaimoment 0,56 Nm
Asdiameter 8 mm met afvlakking 7 mm)
Efficientie >=68%
Met koolborstels
Links- en rechtsom draaiend
Gewicht 1,4kg

Er worden ook regelaars bij de motor verkocht, maar deze zijn duurder als de motor zelf en ik let toch ook weer op de centen. Nu vraag ik me alleen wel af of deze motoren wel aan te sturen zijn met PBM, of verniel ik hem hiermee?
Mvg René
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door wilfred1970 »

zag gisteren nog een regelaar van Velleman voorbij komen op marktplaats voor dc-motoren.....
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door michel pet »

http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... oller.html
je zou dit kunnen proberen met een servo tester om het toeren tal te regelen.
http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... ester.html
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door René »

@ wilfred1970, bedankt voor de info, heb snel ff gezocht maar kon hem zo snel niet vinden. Was dat een regeling op basis van PBM? met andere woorden werkt dat bij deze motor?
Zo'n PBM regeling krijg ik zelf nog wel gebouwd van een goed voorbeeld, weet alleen niet of de motor daar op werkt.


@ michel pet, danbk je, die eerste is niet duur, maart er staat bij dat deze voor borstelloze motoren is, werkt die dan wel bij deze motor?
De servo regelaar is geschikt tot 6v, deze motor is 24V, of mis ik hier nog iets?
Mvg René
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door michel pet »

stom keek bij de verkeerde regelaars ze hebben ze daar wel.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door FSSF »

Zelf laatst deze besteld voor een Dc-motor van een draaibankje, http://www.ebay.com/itm/230759601008?ss ... 1439.l2649
Nog niet binnen dus geen idee of het gaat werken en of het wat is :oops: maar dat gaan we vanzelf merken.

Maar voor 24V is zoiets misschien wat voor je? http://www.ebay.com/itm/AC-220V-Input-P ... 2a23a65fa9
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door René »

Hallo FSSF,

Die regelaars zien er goed uit, vooral die eerste die jij ook aangeschaft hebt en voor niet veel.
Wat voor een motor ga je hiermee aansturen? Als je hem getest hebt laat dan eens weten hoe die bevalt.
De 2e regelaar is ook erg netjes verwerkt, lijkt me idd ook wel iets voor mij.

Begrijp hieruit ook dat aansturen van deze motor middels PBM geen probleem is?
Mvg René
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door vip1980 »

hier heb je ze voor de elektrische step is gewoon in nederland..

http://www.groothandel-nemeco.nl/winkel ... -1330.html


Voor deze zie ik even zo snel niet wat het vermogen is

http://www.ebay.com/itm/AC-220V-Input-P ... 2a23a65fa9

ikzelf had ook een regelaar nodig en heb toen op MP een 24volt elektrische step gekocht, waarvan de accu's dood waren....alles eruit gesloopt wat ik nodig had......en dat voor 10 euries :mrgreen:

zo eentje was het ..
http://link.marktplaats.nl/601852703
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door diode »

Zoek ook eens op "PWM", dat levert vermoedelijk meer resultaten op als "PBM".
Als het een gewone DC borstelmotor is dan kun je deze met PWM regelen. Is het een brushless motor dan kun je PWM vergeten.

Wil je de regeling elektronisch aansturen of wil je het toerental bijvoorbeeld met een potmeter kunnen regelen?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door vip1980 »

diode schreef:Zoek ook eens op "PWM", dat levert vermoedelijk meer resultaten op als "PBM".

hahahha PBM = Persoonlijke Beschermings Middelen die heb je wel nodig :arrow: :!:
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door diode »

Kan best een makkelijk zijn PBM's bij CNC maar in dit geval is het iets minder van belang.
PBM staat ook voor puls breedte modulatie maar in de elektronica wereld is het vrij gebruikelijk om de Engelse termen te gebruiken.
bartdewaele
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2012 21:12
Locatie: Boortmeerbeek, België
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door bartdewaele »

Ik heb onlangs een MOSFET driver gebouwd volgens schema van PDF in bijlage. Zie 4.3 POWER mosfet driver, eigenlijk gewoon een Power Mosfet en een Diode, kost (bijna) niks. (je kan ze ook halen uit een accu boorschroefmachine met variable toerental)

Het PWM signaal kan je als je usbcnc als software gebruikt gewoon uit het CPU bordje halen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door lucas »

Verleden jaar heb ik een regeling gebouwd voor een 250W 24V motor met een 555 en pormeter voor snelheidsinstelling, deze staat echter altijd op max en pas de feedrate aan volgens het materiaal en frees.
Er is wel een aparte enable ingang om de motor onder software te starten en stoppen.
Ik kan je het schema en printontwerp bezorgen.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Toerental regelen van een DC motor

Bericht door René »

@vip1980, bedankt voor de linkjes, die nederlandse prijs is zo'n beetje hetzelfde, levertijd en garantie zal beslist beter zijn. Had ik zo'n stepje maar eerder gezien, voor 10 eurie's knutselt natuurlijk heerlijk. Heb wel gekeken op MP, maar ben dan toch toch te ongeduldig geweest. :oops:

@diode, dank je voor de info, is precies de opmerking die ik zocht. Is idd een borstelmotor die ik dus met PWM wil regelen, wil zo'n printje graag zelf bouwen. Aansturen het liefst electronisch met de Mach3 interface kaart. De kaart kan dit wel aansturen, maar ik heb geen idee hoe ik dit op de print moet zetten. Het enige voorbeeld die ik heb en die ik wel eens gebouwd heb is deze: http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html

Is zo'n electronische sturing eenvoudig erbij te maken? (ben geen electronica held :oops: )


door vip1980 » 05 Okt 2012 13:18

diode schreef:
Zoek ook eens op "PWM", dat levert vermoedelijk meer resultaten op als "PBM".


hahahha PBM = Persoonlijke Beschermings Middelen die heb je wel nodig
Zeker als ik met electronica aan de slag ga :mrgreen:

@bartdewaele; hartelijk dank voor de schema's heb ze even snel bekeken, maar het meeste zal ik toch maar eens een paar avonden bestuderen, begrijp ik het goed dat 4.3 gekoppeld moet worden met 5.1 om de sturing electronisch te regelen vanaf de Mach3 kaart?


@lucas, dank je, ja ik wil graag jou scherma en printontwerp ontvangen, kan er weer veel van leren. De ervaring die jij hebt met die regeling heb ik ook, altijd op max toerental en de grootste poelie en met de feedrate varieren.
Bij mijn nieuwe machine wil ik toch die regeling er weer op hebben omdat met de poelie grof het toerental ingesteld kan worden (5000-2500 en 1250 toeren, maar juist dat lage toerental wil ik nog wat lager kunnen krijgen om met "grotere" gereedschappen ook uit de voeten te kunnen.
Mvg René
Plaats reactie