kress spantang muurvast in spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

kress spantang muurvast in spindel

Bericht door singlefonts »

Zoals de titel zegt de spantang muurvast in kress spindel ( type FM 6990 E / 900W ). Al sinds het begin, dat ik deze spindel heb, is het een kriem/gedoe om de spantangen te verwisselen. Bij de laatste klus werd de frees eruit getrokken. Toen de moer wat vaster gedraaid ( waarschijnlijk te veel van het goede ).

1 Heeft iemand tips hoe de spantang los te krijgen? Al een hoop gegoogle maar niks kunnen vinden.

2 Al het een verloren zaak is, tips voor een betere optie. M.b.t. verwisselen van spantangen?

Alvast bedankt voor de reacties ;)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij de meeste spantang systemen zit de spantang gehaakt in de moer, met de moer trek je dan de spantang uit de conus. Als dat niet gebeurd zou de spantang weleens niet juist in de moer gemonteerd zitten.

Maar ik kan niet voor dit specifieke geval spreken, dan zou ik ook de moer moeten kunnen zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door tuonov4 »

misschien een slangklem om de spantang?
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door singlefonts »

Mij moer heeft die optie niet, ik zal nog een foto maken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door singlefonts op 30 jan 2023 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door P1-Engineering »

Heb je een foto van de moer?.
Bij die van mij steekt de sleutel iets door de moer heen en zit daardoor ook iets in de spantang. De groef zie ik ook bij jouw spantang zitten.
Tijdens het losdraaien dmv de sleutel trek je daardoor gelijk de moet mee los.
Duurde voor mij ook even voordat ik dat door had.... :lol:
Dit betreft dan een ER-MS moer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een enkele keer gebeurt mij dat ook wel eens, als ik een Kress spantang in mijn Suhner spindel zet... ze zouden uitwisselbaar moeten zijn.. maar niet helemaal blijkbaar..

de remedie? .. een schroevendraaier in het groefje zetten, en met zachte dwang (een hele grote hamer dus) de spantang uit zijn benarde positie bevrijden..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door Kjelt »

Ik had hier twintig jaar geleden ook veel last van.
Opstart probleempje want zoals Hugo hierboven al aangeeft klem je eerst de spantang in de moer.
Gewoon even goed stevig aandrukken , dan hoor je "klik" en zit die vast.
Hij "hangt" dan in de moer.
Alleen is het vervolgens vrij lastig om hem er weer uit te krijgen zeker bij de kleine Kress moer.
Je moet de spantang op 1 bepaald punt wat schuin houden en er uit trekken.
Omdat dit vrij lastig is hebben veel Kress eigenaren voor de meest voorkomende maten een spantang met eigen moer.

Afbeelding

Afbeelding
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door xander janssen »

Inderdaad, ER spantangen altijd eerst in de moer klikken. Dan pas aandraaien. Anders draai je niet alleen alles kapot, maar ook je frees zit niet zo stevig vast omdat de voorste conus niet in de moer aan ligt en dus de spantang niet juist dicht duwt. Harder aandraaien geeft dan nog meer (kans op) schade.

https://www.cncsparetools.com/new/mount ... -nuts.html

Een ER spantang moet, in tegenstelling tot enkel werkende spantangen, zowel aan de voor als aan de achterkant samengedrukt worden. Daarom twee conussen. Als de voorste conus alleen tegen de excentrische ring aan zit gaat hij (1) niet alleen voor niet goed dicht, maar (2) ook nog eens asymmetrisch met als gevolg dat de frees een runout krijgt.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door Bjornski1976 »

Soort gelijk probleem heb ik ook gehad. Kwam bij mij door vuil wat in de konus en spantang terecht kwam. Hoe, geen idee maar wat maakt het uit.

Probeer er wat kruipolie tussen te krijgen of teflon spray. WD40 kan ook maar heeft mijn voorkeur niet. Dit werkte voor mij

Uiteinde van de spantang in vloeibare stikstof houden maar NIET de konus. Een andere manier om de binnenzijde te koelen kan je ook proberen.

Uiteinde van de as, konus, warm stoken kan ook maar heeft niet de voorkeur om daarmee de hele as opwarmt. Dus als je dat met een potlood brandertje zou doen moet het misschien kunnen maar echt plaatselijk rondom en geleidelijk verhitten.

Misschien kan je heel voorzichtig de motor inklemmen, passing 43mm en laten draaien en de spantang proberen uit te draaien.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door FreesKever »

Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt en of verkeerde montage de oorzaak is.

Als dat het niet is, dan zit er vermoedelijk een produktie fout in die moer waardoor de rand van de spantang niet achter de rand van de moer blijft zitten. In dat geval zou ik simpelweg die moer weggooien en een andere aanschaffen.

Of zoals Kjelt doet. Gebruik een aparte moer voor elke spantang, zodat je de spantangen niet uit de moer hoeft te halen.

Helemaal mooi als je het combineert met een ultrasoon badje om het spul af en toe schoon te maken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door Kjelt »

Niet het beste voorbeeld maar het geeft wel weer wat we bedoelen

https://www.youtube.com/watch?v=54ETFM80D4Q
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door singlefonts »

Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2023 17:35
de remedie? .. een schroevendraaier in het groefje zetten, en met zachte dwang (een hele grote hamer dus) de spantang uit zijn benarde positie bevrijden..
Het heeft gewerkt een schroevendraaier in het groefje. Alleen iets subtieler begonnen, eerst met kleinere hamer :lol:. Maar wel een paar flinke klappen. Bedankt voor de tip :idea:

Afbeelding
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door singlefonts »

Kjelt schreef: 30 jan 2023 19:06 Ik had hier twintig jaar geleden ook veel last van.
Opstart probleempje want zoals Hugo hierboven al aangeeft klem je eerst de spantang in de moer.
Gewoon even goed stevig aandrukken , dan hoor je "klik" en zit die vast.
Hij "hangt" dan in de moer.
Alleen is het vervolgens vrij lastig om hem er weer uit te krijgen zeker bij de kleine Kress moer.
Je moet de spantang op 1 bepaald punt wat schuin houden en er uit trekken.
Omdat dit vrij lastig is hebben veel Kress eigenaren voor de meest voorkomende maten een spantang met eigen moer.
Yep, ik ben een beetje dom geweest. Ik heb al die tijd de spantangen en moer verkeerd gebruikt. Ik heb ze nooit goed in elkaar geklikt. Bedankt voor alle tips :idea: :idea:
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kress spantang muurvast in spindel

Bericht door DirkSchipper »

Met een dremel heb ik ook jaren een probleem gehad met het loskrijgen van frees en spantang.
Nou heeft zo'n dremel geen kliksysteem voor de spantang, maar ik heb het wel kunnen oplossen:
- eerst even met schuurpapier 600 all braampjes verwijder.
- daarna gesmeerd met een beetje grafietpoeder.
- nu komen de freesjes uit zichzelf eruit als ik de moer losdraai, maar de freesjes slippen niet bij het frezen.
Plaats reactie