soepele 4x1.5 kabel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: soepele 4x1.5 kabel

Bericht door Kars-cnc »

Hmm... volgens mij is de formule om de stroom per fase in een 3 fase belasting te berekenen: I = P / (√3 × V x Cosφ)

Voor een 6kW / 400V motor met een -zuig uit de duim- cosinus-phi van 0.85 wordt dit: I = 6000 / (1.732 x 400 x 0.85) = 10.19A

Volgen de wet van Kjelt (1mm2 per 10A) is een kabel van 3 x 1mm2 dus voldoende. Met de wetenschap dat 6kW alleen in de pieken voorkomt zelfs ruim voldoende.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: soepele 4x1.5 kabel

Bericht door Giel »

de kabel van igus is expres niet TE soepel dit omdat ie anders "knikt" dit zelf uitgelegd gekregen van igus

er staat voor ieder kabel type een minimale buig radius doe daar + 10% bij en de levensduur is al een stuk langer ( wat breuk op radius betreft)
zelf heb ik alles in pur kabel van igus zitten is even een beetje wennen dat het wat stugger is maar als je je kabeltransport er op aanpast is er nix mis mee


speaker kabel als voorbeeld is veel flexibeler maar is vragen om breuk en spetters. heb toch meninge machine gezien die met dit soort kabel ofgewoon krachtstroom kabel was " gerepareerd" dit in een greedschapsmakerij op een cnc machine onder het mom van

dan doet ie het wel weer even en we bestellen die kabel wel
met als gevolg dat de driver afbrand doordat er vloeistof bij de bedrading komt
dit was er met een paar krimpkousjes tussen in ge soldeerd

en qua diameter.. als je 5 meter weg gaat in plaats van een meter zou ik wel een slag dikker nemen al is het maar om start pieken op te vangen ipv een verwarmingsdraad te creëren. hoeveel duurder is het?? op je hele project om dit zo te maken dat het in principe geen storingen oplevert
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: soepele 4x1.5 kabel

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 22 mei 2022 19:33 Hmm... volgens mij is de formule om de stroom per fase in een 3 fase belasting te berekenen: I = P / (√3 × V x Cosφ)

Voor een 6kW / 400V motor met een -zuig uit de duim- cosinus-phi van 0.85 wordt dit: I = 6000 / (1.732 x 400 x 0.85) = 10.19A

Volgen de wet van Kjelt (1mm2 per 10A) is een kabel van 3 x 1mm2 dus voldoende. Met de wetenschap dat 6kW alleen in de pieken voorkomt zelfs ruim voldoende.
Ja daar was ik ook op uitgekomen maar de cos phi is niet bekend en ik lees overal voor motoren de vuistregel 2A/kW. Dan zit je kennelijk altijd goed.
En mijn vuistregel van 10A/mm2 is voor een kabel die zijn warmte kwijt kan of kabels waarbij deze stroom niet continu loopt en dan vinden sommigen dit nog conservatief.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: soepele 4x1.5 kabel

Bericht door Kars-cnc »

Giel schreef: 22 mei 2022 20:12 al is het maar om start pieken op te vangen
Als er een VFD voor zit zijn inschakelpieken eigenlijk niet aan de orde.
Giel schreef: 22 mei 2022 20:12 ipv een verwarmingsdraad te creëren
De dissipatie in de kabel is ongeveer ongeveer 5W/meter bij de volle 6kW belasting... Tsja, het wordt wel voelbaar warm maar als er een beetje luchtstroom om de kabel kan is dat geen probleem. In de praktijk blijft het gemiddeld vermogen waarschijnlijk beneden de 3kW en dan is de dissipatie nog maar 1.25W/meter. Ik denk niet dat je dat nog kunt voelen.

Zelf zou ik gevoelsmatig ook voor 1.5mm2 hoor... Maar als er praktische redenen zijn om een zo dun mogelijke kabel te willen dan is 1mm2 dus prima.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: soepele 4x1.5 kabel

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 22 mei 2022 21:55 ik lees overal voor motoren de vuistregel 2A/kW. Dan zit je kennelijk altijd goed.
Je kon wel eens gelijk hebben, ik ben uitgegaan van 6kW opgenomen vermogen maar dit kon best wel eens het vermogen aan de as zijn. Dan moet je die 6kW nog delen door de efficiency wat waarschijnlijk tussen de 0.8 en 0.9 ligt. Met die correctie kom je verdacht dicht bij 2A/kW :shock:
Plaats reactie