Spindel vragen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spindel vragen

Bericht door hobbybob »

Hallo allemaal,

De piepende spindel is super opgelost door stappenmotor.nl, topservice.
Spindle aangesloten op de driver, de driver stuur ik aan middels smoothstepper 1.2USB met C25 breakoutboard van cnc4pc.com.
In Mach 3 heb ik in de motortuning bij Spindle de volgende zaken ingesteld zoals aangeraden in het andere topic.
Steps per op 1000
Velocity op 1500
Acceleratie op 200

Op de driver heb ik ingesteld bij RPM/Khz middels de jumpers op 833. Dus als ik 25000khz pulsen stuur zou de spindle 20000 moeten kunnen draaien.

Als ik nu in Mach3 intik: M3 S3000 gaat de spindle draaien.
Mach 3 geeft dan als toerental 2917 (ik neem aan dat hij dat berekend ergens).
Geef ik vervolgens M3 S10000 nog sneller en als ik bijv. M3 S25000 ingeeft zegt ie terecht sneller dan max speed, dus ik gebruik max (24000).
Prima, maar wil ik dan omlaag en ik geef bijv M3 S20000 dan hoor je spjjjjttttttt en gaat de spindle helemaal uit en de driver in beveiliging.
Na resetten werkt het dan weer.

Tot 10000 toeren kan ik gewoon de driver aanzetten, deze spint dan op in 2-3 seconden, als ik dan M5 geeft, staat ie bijna gelijk stil.
Echter alles boven de 10000 kan niet ineens stil.
Ga ik bijv. van 24000 naar 23500 terug gaat dat, maar ga ik dan terug naar 22000 springt meteen de driver in alarm.
Is er een manier om de deceleratie langzaam te doen? Dan ie gewoon heel rustig de spindle laat aflopen en niet zo abrupt ?

Verder hoe weet ik of het toerental klopt ? Ik heb ook bijv. 24000 en 60 ingesteld in Mach3, lijkt ook te werken. Maar hoe weet ik of die spindle dat ook draait ?
Hoor het toerental veranderen, maar als ik mijn Kress vroeger op 20000 toeren zette dan verging het lachen je, de nieuwe spindel komt het net boven de watercooler (CW3000) uit. Nou is die niet stil maar die kress had er dik overheen gejankt, dus klopt het toerental dan wel. En de afwijking lijkt ook groter te worden naar mate de toeren hoger worden.
Moet ik alles maal 1/0,833=1,2 vermenigvuldigen of kan ik ergens een ratio aanpassen dat als ik M3 S5000 ingeef dat Mach3 dat ook doet ? Moet ik dan met die pulley ratio's werken ?

Ben superblij dat de spindle werkt, nu de eindstops fixen op een printje en dan zijn we bijna zo ver.
Wellicht kan iemand me wat verduidelijking geven over mijn mach3 avonturen, maar ongelooflijk wat gaaf zeg.....
Die spindle rocked echt de pan uit nu.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door andrefc101 »

Deceleratie kan je instellen in je driver.
Toerental kan je ook zien op je driver, en dan vergelijken met Mach3.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even hardop denken:
steps per 1000, dat is neem ik aan 1000 pulsen per omwenteling.
25kHz is dus 25 omwentelingen per seconde * 60 geeft 1500 toeren per minuut.
Als je 20000 toeren wilt draaien, is dat /60 dus 333 omwentelingen per seconde * 1000 geeft 333kHz.
Als velocity ook in sec. is, zou dat misschien 333 moeten zijn.

Dus ergens meng je seconde en minuten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door hobbybob »

@Hugo:
Ik zal het eens proberen, maar dat lijkt wat hoog dan toch ? Hij heeft nu een kleine afwijking (2915 terwijl ik S3000 opgeef, 21000 terwijl ik 24000 opgeef ?)
En volgens mij kan mijn smoothstepper geen 333Khz aan ?Alleen maar 125Khz ofzo. Maar ik stel het eens in en kijk wat mach 3 doet ;-)
Begin ik wel met S500 dat ie niet zo 200.000 toeren wil maken ;-)

@Andre: dat kan dus niet. Denk je wellicht dat ik een VFD gebruik ?
Want ik heb dus gewoon een soort groot uitgevallen stepperdriver. Ik stuur de spindle dus aan met Step en Dir pulsen.
Daar zitten 8 dipswitches op: 1-3 voor de stroom (van 1.2 tot 8.2A) , 4 voor halfcurrent om stroomreductie te doen (net als bij een stepper om in rust de stroom door de motor te halveren, en dan 5,6,7 en 8 voor RPM/Khz (instelbaar van 66 tot 6.666)
Verder zit er een AC aansluiting op en U,V en W voor de 3 fase spindel.
Leg me even uit waar die decelaratie dan zit, het is geen vfd en meer dan dit zit er niet op :roll:
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door hobbybob »

@Hugo, geprobeerd getallen blijven hetzelfde.
Ook op 24000 en 60 geprobeerd getallen blijven dit:

Toeren S commando - toerental dat Mach3 aangeeft (berekent ?)
1000-972
2000-1772
3000-2727
5000-4495
7000-6443
10000-9210
12000-11380
15000-14196

Dus die getallen in de motortuning lijken er niets te doen doen, al leek de motor met jouw 333khz voorstel minder mooi rond te lopen op hoge toeren en af en toe te hikken.
Wellicht moet ik ergens een scope opzoeken (heb ergens zo'n miniscope die tot 1Mhz kan meten ofzo maar zou niet weten waar die ligt) om eens te kijken hoe snel ik puls ?

Maar er zit een optie om in de pulley configuratie een ratio op te geven, heb daar 1,2 in gezet lijkt niet uit te maken.
Gekke is als ik vanuit stilstand naar 3000 ga geeft ie 2917, als ik eerst 1000,2000 en dan 3000 commando geef geeft ie 2727 ?!?!?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door andrefc101 »

Ik ging er vanuit dat je een servodrive gebruikt. Daar kan je dat wel op instellen. Helaas dan....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbybob schreef: 29 apr 2020 20:05 Op de driver heb ik ingesteld bij RPM/Khz middels de jumpers op 833. Dus als ik 25000khz pulsen stuur zou de spindle 20000 moeten kunnen draaien.
Welke driver heb je nu ? want die instelling van 833 zie ik niet terug in de manual https://www.stappenmotor.nl/Datasheets/ ... D-58-5.pdf

Ik zou hem op 15000 rpm/kHz zetten, met 1.33kHz draai je dan 20000 toeren, en dan es kijken hoe je mach3 dat gaat vertellen.

Lastig dat je geen toerenteller en frequentie meter hebt dat is toch wel handig als je duidelijkheid wilt, zou een appje werkbaar zijn? https://play.google.com/store/apps/deta ... auge&hl=nl
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Spindel vragen

Bericht door ruudderooy »

hobbybob schreef: 29 apr 2020 22:20 En volgens mij kan mijn smoothstepper geen 333Khz aan ?Alleen maar 125Khz ofzo. Maar ik stel het eens in en kijk wat mach 3 doet ;-)
smoothstepper kan 4Mhz aan per kanaal dus dat moet geen issue zijn :-)
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door hobbybob »

Hi Hugo en Ruud,

Dank voor jullie reakties, ik zal vanavond eens kijken met het appje. Als ik S300 geef zie ik namelijk de as rondjes draaien.
Nu kan ik veel (veel ook niet) maar ik kan wel zeggen als ik die as zo tjoef tjoef tjoef voorbij zie komen dat ie geen 300 rpm (5x per seconde) voorbij komt.
Nu kan het zijn dat er een bepaald minimum is natuurlijk op 200 zie je hem een beetje schokkerig rondgaan (nu zijn dat ook geen normale snelheden maar kon ik het zien en naar mijn inschatting was het dus eerder 0,5-1 keer per seconde rond dan 3x.

Maar ik zal het appje eens proberen hugo. Goede tip, wellicht krijg ik daar wat duidelijkheid mee.
De driver gaat maar tot 6.666 RPM/Khz. Wat voor het driver ik nu precies heb weet ik niet, aangezien hij een behuizing van een andere driver heeft gebruikt, maar deze werkt en piept bijna niet, als ik de waterkoeling uitzet hoor ik hem lichtjes (niet dat ik zonder waterkoeling draai, maar ik deed gisteren de waterkoeling uit voordat ik de driver uitzette. Nou daar kan ik goed mee leven.

Ik heb inmiddels wat gegoogled en ook op het Mach3 forum gekeken. Ik heb de acceleratie op 200 staan, kennelijk wordt deze parameter ook gebruikt voor decelaratie.
De waarde moet op 1 of hoger staan wordt overal aangeraden. Dus zal ik hem vandaag eens op 1 zetten om te kijken of hij dan ook nog wil opspinnen en vooral, hoe langzaam hij dan wil downspinnen (al zou hij hem gewoon uit laten lopen naar 0 is voor mij ook prima.... Zolang de driver maar niet in error gaat).

Die error (aldus google) lijkt te komen door het feit als je de spindel uitzet dat hij als generator gaat werken en dan kennelijk zoveel vermogen "terug wil sturen" dat de driver in Alarm schakelt.

Dus vanavond na werk maar eens proberen die parameter aan te passen. Iemand anders met exact hetzelfde probleem schreef in 2013 dat hij die parameter niet laag genoeg (??!?!?) kon instellen en dat hij rechtstreeks in de XML iets heeft aangepast en dat het nu wel werkt. Bericht was van 2013, hopelijk heeft diegene nog toegang tot het Mach3 forum en neemt hij even de moeite te antwoorden ?
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindel vragen

Bericht door hobbybob »

Heb inmiddels een laser toerenteller gekocht (optisch) en heb netjes een topic innmach3 aangrmaakt.
Want de spindle draait maar hoe vertel ik mach3 nu dat het ietsje sneller moet ? Ik dacht met de pulley spindle waarden maar al maak ik daar 0.5 van of 1.5 (even 2 hele extremen ingevuld) lijkt er niets te gebeuren.

Verder in het mach3 topic gaan ?
Plaats reactie