Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Kjelt »

Omdat het feitelijk in 1 kast zit waarbij inderdaad het stekkerblok waar alle apparaten uit gevoed worden ook weer bij dat sterpunt geaard is.
Waar aardlussen problemen geven zijn lange draden buiten de kast naar een machine met flinke stromen en die zijn dan vooral storend voor data en sensorkabels.

Alleen alle data en sensorkabels bij deze machine zijn optisch uitgevoerd dus al galvanisch gescheiden. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Bij onze zelfbouwmachines is het gewoon zaak van de machine zelf goed en hard aarden liefst met litze en goed nadenken wat je met data en sensorkabels doet, liefst afgeschermde kabel en indien mogelijk in een metalen geaarde kabelgoot of profiel opening leggen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door keesfrees »

Als het goed is loopt er door de veiligheids aarde geen stroom en derhalve staat er ook geen spanning tussen de draad uiteinden want dat is waar mogelijke problemen ontstaat, elke kabel heeft een bepaalde weerstand.
Daarom is het advies om 6mm2 te nemen zonder daar een (max.) lengte bij te noemen ook onzinnig.
Een dubbele aard draad kan nooit kwaad maar dan moeten die wel helemaal gescheiden zijn, en niet samen onder hetzelfde schroefje bv.

Kortom de "aardlus" heeft niets met aarde te maken, net zoals een aardlek schakelaar niets met aarde van doen heeft, een betere term is verliesstroom schakelaar (B) of differentiaal schakelaar.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Fredsan »

Iedereen wederom hartelijk dank voor alle reacties. Vandaag heb ik contact gehad met Nidec, het blijkt dat ze een bijpassende externe EMC filter hebben voor de vfd.

https://www.nidec-netherlands.nl/opties ... w-leakage/

Als ik deze gebruik ipv het interne filter, heb ik nog maar 2.5 mA lekstroom. Dus e.a. besteld en ik kan het filter volgende week ophalen. Ik ga er vanuit dat ik dan geen 2x 6mm2 aardleiding meer nodig heb, en dat ik gewoon de standaard 2.5 mm2 aardleiding kan gebruiken. Of is het veiliger om toch voor bv. 4 mm2 te gaan?

Dan het punt van de extra groep inbouwen. Het blijkt dat een goede kennis van mij vroeger electricien is geweest. Hij is bereid om de extra aardlek/automaat in te bouwen.

Wordt vervolgt.
Plaats reactie