spindel opgeblazen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Okay, bedankt!
Ik heb de ohmse weerstand niet met een multimeter gemeten ( te onnauwkeurig ), maar heb circa 600 mA door de spoelen gestuurd met een Labvoeding en de spanning en stroom gemeten.
Die truc met de lampen is een goede, ga kijken of ik dat kan doen. Dit lijkt mij ook te doen zonder VFD, spoel voor spoel, 50 Hz moet lukken toch?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spindel opgeblazen

Bericht door keesfrees »

hobbycnc23 schreef: 15 okt 2019 18:46Ik heb de ohmse weerstand niet met een multimeter gemeten ( te onnauwkeurig ),
Wat bedoel je daar mee, het hoeft ook helemaal niet nauwkeurig.
hobbycnc23 schreef: 15 okt 2019 18:46. . . de spanning en stroom gemeten.
En waar kwam je dan op uit ?
hobbycnc23 schreef: 15 okt 2019 18:46Dit lijkt mij ook te doen zonder VFD
Dat bedoelde ik ook, op 3 fase, maar dat heb je niet voor handen ?
hobbycnc23 schreef: 15 okt 2019 18:46spoel voor spoel, 50 Hz moet lukken toch?
Mja, dan zou ie met een zetje wel kunnen blijven draaien, tenminste, bij dit soort motoren heb ik daar geen ervaring mee.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindel opgeblazen

Bericht door benkr »

Ik heb een zelfde soort probleem gehad, toen heb ik een bordje gemaakt met daar een aantal buislampen (bouwlampen) op die ik in serie heb gezet met de motor.
Daarna kom ik de VFD gewoon aansluiten en sturen. In mijn geval ging er bij het aanlopen echt veel te veel stroom lopen. HD13 heeft mij toen, op de CNCzone dag van 2 of 3 jaar geleden nog mee geholpen. Nadat we de VFD hadden gereset (fabrieksinstellingen teruggezet) en de belangrijke parameters weer opnieuw hadden ingesteld liep de motor perfect en zonder grote aanloopstroom.
Dat bordje heb ik nog steeds liggen, kan je komen ophalen, je kunt eventueel bij mij testen of ......? Ook heb ik een heel goede megger die je kunt instellen op elke meetspanning tussen 10 en 1000V, elk probleem met isolatie komt gegarandeerd naar boven.
Je weet me te vinden.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

De 3 spoelen moeten ongeveer dezelfde gelijkstroom weerstand hebben, orde grootte 50 ohm.
Dat lijkt mij wel heel erg veel! Dan gaat er zo ongeveer 1,5 Kw op aan warmte. De inductieve weerstand van de spoelen is vele malen groter dan de gelijkstroomweerstand. Het rendement van de motor wordt mede bepaald door de Ohmse verliezen en die wil je zo laag als mogelijk houden.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spindel opgeblazen

Bericht door keesfrees »

De gelijkstroom weerstand zal normaal lager zijn vermoed ik.
Voor "orde grootte" is geen echte definitie, maar het zal toch ergens in deze decade zitten.

Maar het vermogen mag je niet berekenen vanuit deze R.
Maar o ja, voor het verlies wel, dat bedoel je.
Maar we bedoelen hetzelfde, het is "slechts" een kwestie van goed opschrijven :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

:roll:okay Kees
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: spindel opgeblazen

Bericht door HD13 »

@hobbycnc,
Ik zit even mee te lezen en heb een paar vragen en wat opmerkingen.

Hoe is de motor geschakeld in ster of driehoek ?
En heb je de wikkelingen gescheiden gemeten ?
Dus zeg maar 3x 2 spoel uiteinden.

2,2kW frequentie regelaar is dit een 1x230Vac in en 3x230Vac uit ?
Of een 3x400Vac in en 3x400Vac uit ?

Maakt nogal uit voor de isolatie weerstand meting (megger).
Om een doorslag in de isolatie te kunnen meten heb je dus minimaal de berdijfs spanning nodig.
230Vac of 400Vac is een wisselspanning maar de waarden waar over het algemeen mee gerekend wordt is een effectieve waarde.
Van deze wisselspanningen ligt de topwaarde een factor 1,41..... hoger.

Dus de topwaarde van een 230Vac sinus is dus 324,3 Vac en voor de 400Vac sinus is dit dus 564Vac.
Isolatie meting gebeurt met een gelijkspanning, dus de waarde hiervan moet dan minimaal gelijk of meer zijn dan de 324,4 of 564Vac.
Een ander forumlid noemde iets van 100V maar denk dat deze 1000V bedoelde.

Wikkelingen,
Heb een meting gezien voor de drie spoelen met 2x een 1,4 Ohm en 1x 1,2 Ohm.
Nou is het zo dat de meeste digitale meters moeite hebben om in het lage bereik goed te meten, hoop ik voor je.
Want anders heeft de laatste wikkeling sluiting in de wikkeling.
Wat zijn de meet resultaten met de 600mA ?

Om te kijken of de frequentie regelaar nog goed werkt kan je er ook een gewone motor aanhangen maar dan wel iets in de range van 1 tot 2,2kW.
Wel even opletten hoe je de motor aansluit, ster of driehoek.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

HD13 schreef: 16 okt 2019 18:21 @hobbycnc,
Ik zit even mee te lezen en heb een paar vragen en wat opmerkingen.

Hoe is de motor geschakeld in ster of driehoek ?
En heb je de wikkelingen gescheiden gemeten ?
Dus zeg maar 3x 2 spoel uiteinden.

2,2kW frequentie regelaar is dit een 1x230Vac in en 3x230Vac uit ?
Of een 3x400Vac in en 3x400Vac uit ?

Maakt nogal uit voor de isolatie weerstand meting (megger).
Om een doorslag in de isolatie te kunnen meten heb je dus minimaal de berdijfs spanning nodig.
230Vac of 400Vac is een wisselspanning maar de waarden waar over het algemeen mee gerekend wordt is een effectieve waarde.
Van deze wisselspanningen ligt de topwaarde een factor 1,41..... hoger.

Dus de topwaarde van een 230Vac sinus is dus 324,3 Vac en voor de 400Vac sinus is dit dus 564Vac.
Isolatie meting gebeurt met een gelijkspanning, dus de waarde hiervan moet dan minimaal gelijk of meer zijn dan de 324,4 of 564Vac.
Een ander forumlid noemde iets van 100V maar denk dat deze 1000V bedoelde.

Wikkelingen,
Heb een meting gezien voor de drie spoelen met 2x een 1,4 Ohm en 1x 1,2 Ohm.
Nou is het zo dat de meeste digitale meters moeite hebben om in het lage bereik goed te meten, hoop ik voor je.
Want anders heeft de laatste wikkeling sluiting in de wikkeling.
Wat zijn de meet resultaten met de 600mA ?

Om te kijken of de frequentie regelaar nog goed werkt kan je er ook een gewone motor aanhangen maar dan wel iets in de range van 1 tot 2,2kW.
Wel even opletten hoe je de motor aansluit, ster of driehoek.
Het is allemaal juist wat je schrijft.
Nu de vragen:
Omdat zo’n universeelmeter met digitaal display niet erg zuiver is bij lage Ohmse waarden, ook al heb ik een Fluke, heb ik zoals eerder in dit topic beschreven een meting gedaan met de Fluke als voltmeter, een hele oude zeer goede AVO meter voor de stroom en met behulp van mijn labvoeding circa 600 mA door de spoelen gestuurd ( spanning over de spoel 0,993 volt).
Of de motor in ster of driehoek is geschakeld kan ik aan de buitenkant niet zien, maar: Er komen drie draden uit de motor, de specificatie zegt 220 Volt, dus ik neem aan in driehoek en niet in ster (220 “wortel” 3 = 380)
Inderdaad ben ik bang dat één van de spoelen een inwendige sluiting heeft ( er kwam ff rook uit de motor)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindel opgeblazen

Bericht door benkr »

Kom die plank bij mij halen of kom met de motor en VFD naar me toe, dan proberen we het met die lampen er tussen, er kan niets kapot gaan en het vertelt heel veel over zowel de VFD als de motor, ik heb ook nog een motor liggen om de VFD apart te testen.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Ben, dat is een geweldig aanbod! Je krijgt een PB tje van me
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindel opgeblazen

Bericht door benkr »

hobbycnc23 schreef: 17 okt 2019 03:42 Ben, dat is een geweldig aanbod! Je krijgt een PB tje van me
Had ik al eerder gedaan maar daar zul je wel overheen hebben gelezen.
Tot binnenkort.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Tja, die grijze hersencellen toch :cry:
Ik wacht je appje/smsje of tel wel af
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: spindel opgeblazen

Bericht door benkr »

Vandaag is hobbycnc23 langs geweest met zijn motor en VFD.
De motor is inderdaad niet goed meer, waarschijnlijk één of meer windingen kortgesloten.
De zelfinductie is nagenoeg 0 terwijl die van mijn motor, precies dezelfde, ongeveer 16 mH bedraagt.

Toen de VFD met mijn motor en lampen in serie aangesloten, werkte maar er liep een flinke stroom die gelukkig door de lampen begrensd werd.
Toen de VFD instellingen nagelopen, alle belangrijke parameters stonden goed of hebben we goed gezet, hielp allemaal niets.
Pas nadat we de instellingen voor de V/F curve gewijzigd hadden van de default waarden naar dezelfde waarden als in mijn eigen VFD waren de problemen over.
Let er dus bij het instellen van zo'n VFD op dat die parameters zeker belangrijk zijn, hobbycnc23 zijn motor is hier door in rook op gegaan.

Ikzelf heb 2 of 3 jaar geleden vrijwel hetzelfde probleem gehad, mijn motor is echter toen wel heel gebleven.
HD13 heeft toen op de CNC zone dag de VFD voor mij en met mij ingesteld, daar heb ik toen veel van geleerd.

Dat paneel met voor elke fase 3 stuks 150Watt bouwlampje heeft zijn nut inmiddels dubbel en dwars bewezen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 18 okt 2019 22:26 Dat paneel met voor elke fase 3 stuks 150Watt bouwlampje heeft zijn nut inmiddels dubbel en dwars bewezen.
Even voor de duidelijkheid.
Elke fase 3 x 150 Watt bouwlamp, dat zijn er dus 9?
En zitten die dan in serie of parallel ?

Mij lijkt 1 per fase nl. wel voldoende. (althans zo deed ik het ooit wel eens)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie