Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door Kjelt »

Teknomotor heeft een mooie nieuwe lichtgewicht (<6kg) ATC spindel uitgebracht.
Ideaal voor de kleinere DIY freesbanken dacht ik :oops:

Vermogen is 1,1kW dat is wel een beetje aan de lage kant maar zou nog kunnen voldoen.
De ISO20 opname kan spantangen van ER11, ER16 en ER20 aan wat genoeg is voor een kleinere DIY freesbank.

Dus hartstikke mooi geschikt, tot ik de prijs zag: €3300.- :shock:
Daar koop je ook Duitse 2,2kW ATC's voor, die dan wel minstens twee keer zo zwaar zijn.
Oftewel hopelijk zakt de prijs de komende tijd wat door tegenvallende verkopen want ik vraag me serieus af wie hier nou de doelgroep voor is ?

https://www.sorotec.de/shop/HF-Werkzeug ... ATC41.html
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door serum »

Had hem al eens gezien, het is de enige luchtgekoelde ISO20 ATC de ik ken. De rest is allemaal watergekoeld. 1.1kw is mij te licht.
Vaak zie je bij dergelijke motoren dat een toename in vermogen geen bijzondere meerprijs heeft. (toename van 10% bij verdubbeling van vermogen oid)
Het ziet eruit als een degelijk opgebouwde spindel.

Jij kijkt naar een prijs vanuit een heel ander oogpunt dan bv. een bedrijf. Bedrijfszekerheid en eenvoud van verwisselen of repareren is een belangrijker gegeven dan de aanschafprijs.
Ik vind de prijs ook pittig hoor, en ik vond de vorige 'quick changer' die ze hebben bedacht persoonlijk een lachertje, maar ook daar is ongetwijfeld weer een doelgroep voor

Voor deze spindel bij deze prijs/vermogen had je of een 40000rpm spindel verwacht of/en een chique HSK opname ipv die ISO. dan was de prijs misschien wat beter in verhouding met het product. Verwacht geen prijsverlaging.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door keesfrees »

Bij Eding zag ik op de open dag onlangs een kleine ATC freesmotor op de demo portaalfrees.
Heb je die ook gezien Kjelt ?

NB de lagers vervangen in mijn freesmotor zit rond (boven) dit bedrag.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 02 sep 2019 14:59 Jij kijkt naar een prijs vanuit een heel ander oogpunt dan bv. een bedrijf. Bedrijfszekerheid en eenvoud van verwisselen of repareren is een belangrijker gegeven dan de aanschafprijs.
Dat begrijp ik maar waarom zou een bedrijf zo'n 6kg 1,1kW ATC nemen ipv bv de 15kg 2,2kW Isel die ook nog eens goedkoper is ? Wat is de toepassing, doelgroep ?
Ik zou zeggen de hobbymarkt, die hebben frezen waar de brug niet te zwaar belast mag worden (10 kg gaat nog maar 20kg wordt al een issue) en niet bedrijven die zware freestafels hebben met bijbehorende servo's.
Ik vind de prijs ook pittig hoor, en ik vond de vorige 'quick changer' die ze hebben bedacht persoonlijk een lachertje, maar ook daar is ongetwijfeld weer een doelgroep voor
Die je met de hand moet losdraaien en met een momentsleutel weer moet vastdraaien ? Daar snap ik de relatieve meerwaarde ook niet echt van, enigste voordeel is dat je toollengte vastligt in de database.
keesfrees schreef: 02 sep 2019 15:12 Bij Eding zag ik op de open dag onlangs een kleine ATC freesmotor op de demo portaalfrees.
Heb je die ook gezien Kjelt ?
Nee kan me niet herinneren, maar kom er zo nu en dan wel eens dus zal het eens navragen welk merk dat was , bedankt voor de tip.
NB de lagers vervangen in mijn freesmotor zit rond (boven) dit bedrag.
Dan zal jij denk ik niet de doelgroep zijn van deze spindel :mrgreen:
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 02 sep 2019 15:23Dan zal jij denk ik niet de doelgroep zijn van deze spindel :mrgreen:
Nouhou, mijn wensen voor een freesmotor :
ATC, tpm ~24k, vermogen : mwah.
De kleinste ATC spindel toentertijd was deze 4kW die ik nu heb, het vermogen gebruik ik bij lange na niet !
Laatst gewijzigd door keesfrees op 02 sep 2019 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 02 sep 2019 15:12 Bij Eding zag ik op de open dag onlangs een kleine ATC freesmotor op de demo portaalfrees.
Heb je die ook gezien Kjelt ?

NB de lagers vervangen in mijn freesmotor zit rond (boven) dit bedrag.
Op devorige CNC zone dag (of die daar voor) had Kevin Damen een spindelmotor met ATC bij maar die zie ik nu niet meer op zijn website staan, eigenlijk alleen maar Teknomotor en die vonden we te duur.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door DaBit »

Wat boeit 20kg vs 6kg nou? Als dat belangrijk is moet je echt overwegen om je brug te verstevigen anders wappert je frees ook op en neer als de belasting verandert. Heb je de boel genuld, zet je je spiraalfrees in het materiaal, en hoppa, je freest dieper dan je dacht. Goeie basis voor een ATC spindel...
En voor snelheid van het bewegen hoef je het ook al niet te laten; verreweg de meeste energie gaat in de roterende delen zitten; de motor-rotor en de kogelomloop. Die paar kg extra is geen wereld van verschil meer.

Hou je hooguit het volume van het apparaat over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien vinden robot handjes het wel lekker als het spilletje waar ze mee staan te werken niet al te zwaar is.
En je ziet tegenwoordig in productie machines op diverse plekken kleine freesspilletjes die even een gaatje prikken of een groefje frezen. Dan hoeft het ook niet groter dan noodzakelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe lichte Teknomotor ATC41, maar die prijs :(

Bericht door DaBit »

Met het robothandje heb je wel gelijk.

Maar als je voor op je hobbyportaalfrees een ATC van 6kg zoekt omdat-ie 20kg niet kan dragen dan heb je naar mijn mening toch eerst ander huiswerk te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie