Spindel koeling, graag jullie mening

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door DaBit »

Ik hou in de elektronica altijd aan 'vinger erop, afdruk IC-text in de brandblaar op je vinger = elektronica stuk' :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2019 09:50
Dan moet je je wel realiseren hoe het oppervlak wat je meet uitstraalt.
Glanzende oppervlakken geven een compleet verkeerd beeld.
Klopt helemaal, daarom refereer ik ook naar de IR thermometer, ongeveer in dezelfde nauwkeurigheidsklasse als de vinger methode. Nog een kleine verfijning op de vingermethode: ik schrijf "ca. 3 seconden" maar dat moet zijn meer dan drie seconden (50 graden is ongeveer de pijngrens). Verdere verbetering van de nauwkeurigheid kan door de eigen pijngrens mee te nemen in het resultaat :lol:

P.S. Voor IR metingen op een reflecterend oppervlak doe je er een stukje (zwarte) tape op.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 31 jul 2019 13:15 P.S. Voor IR metingen op een reflecterend oppervlak doe je er een stukje (zwarte) tape op.
Dat isoleert ook weer, ik maak het zwart met een viltstift.
Zelfde reflectie probleem heb je ook met thermische cameras'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door serum »

Prachtig topic begint dit te worden. Ik pak de popcorn. Krijgt een beetje hetzelfde karakter als het groote sguifmaatvraaghstuck van Bertus1642.
Ben benieuwd hoe het over een half jaar geëvalueerd is.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Ach, ik ben overgestapt op koelvloeistof.
Vergeet m'n pomp een keertje, ben vast niet de enige die wel eens iets doms doet of iets vergeten is.

Denk wel dat ik nog een keer flowmeter koop en die met arduino een rood ledje laat schakelen bij geen flow zodat ik de schakelaar van de pomp niet zomaar meer vergeet.

Voor de rest heb ik de informatie uit het topic opgenomen en de rest vergeet ik maar weer.

Email notificatie gaat sowieso uit, lees wel eens terug.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 31 jul 2019 17:48 Email notificatie gaat sowieso uit, lees wel eens terug.
Duidelijk nog niet zo lang op dit forum, dan ontwikkel je de juiste mate van immuniteit wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door andrefc101 »

Ja hoor, de rest moet je gewoon vergeten.... je zou natuurlijk ook kunnen denken: misschien is het wel handig om iets te bedenken om de pomp tegelijk met de spindelstart te realiseren. Misschien werkt dat beter dan Arduino's met rode lampjes en flowmeters. En is ook gemakkelijker, weer een handling minder. Maar goed, je mag dit uiteraard ook gewoon vergeten, das het leuke van een vrij forum......
En dan de laatste drie woorden van de topic naam maar beter weghalen?
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Zee&Zee »

andrefc101 schreef: 31 jul 2019 19:41 Ja hoor, de rest moet je gewoon vergeten.... je zou natuurlijk ook kunnen denken: misschien is het wel handig om iets te bedenken om de pomp tegelijk met de spindelstart te realiseren. Misschien werkt dat beter dan Arduino's met rode lampjes en flowmeters. En is ook gemakkelijker, weer een handling minder. Maar goed, je mag dit uiteraard ook gewoon vergeten, das het leuke van een vrij forum......
En dan de laatste drie woorden van de topic naam maar beter weghalen?
Amen.
CNC you later
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door RikV »

Iedere VFD heeft enkele configureerbare uitgangen waarbij meestal een of twee met relais. Een mogelijkheid is dan om een uitgang te congigureren als "running". Deze schakelt dan zodra de motor begi t te draaien. Moeilijker hoeft het niet te zijn. Handleiding even doorbladeren, 2 draadjes op de juist klemmen aansluiten en Kees is weer klaar.
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
Plaats reactie