welke chinese spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

Ben al een tijdje aan het googlen naar spindelmotoren, met name op Aliexpress. Er wordt zeer veel aangeboden en vaak van hetzelfde.
Nu hoef ik geen industriële spindel voor mijn hobby machine, maar heb al veel tijd in het ontwerp en bouw gestoken en wil voor dat ik geld ga uitgeven weten of ik de juiste keuze maak. Wat mij belangrijk lijkt in de keuze is 1 De lagering en 2 de slingering off!
De meeste zitten op "minder dan 0,01 mm". Maar heb nu ééntje gevonden met een slingering off van 0,002 mm met 4 keramische lagers. Het vierkante huis spreekt mij ook wel aan in verband met de stijfheid en stabiliteit.
Het betreft een set: https://nl.aliexpress.com/item/32844462 ... 3c0096ifol
Een 220 Volt, 2,2 Kw vierkante luchtgekoelde spindel met ER 20, een 2,2 Kw HY VFD inverter en ER20 13 delige set.
Mijn vraag is dit een goede keuze??? Graag advies, opmerkingen, afkeuringen etc.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Markus »

Ik weet alleen dat er positieve verhalen zijn over dit merk http://www.jian-ken.com/ en als ik diep in mijn geheugen graaf zijn de spindels die met GDZ beginnen met dat logotje met vleugels en S in een rondje al heel lang in de markt wat misschien iets zegt over de kwaliteit.

en jouw aliexpress keuze lijkt wel wat op eentje van hunnie https://czchanglong.en.alibaba.com/prod ... aving.html

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke chinese spindel

Bericht door serum »

Bla
Laatst gewijzigd door serum op 01 jul 2019 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt! Alleen op Aliexpress wordt geen merknaam genoemd, staat ook niet op de sticker op de motor zelf, hij ziet er wel prezies hetzelfde uit als die van de GDZ serie?.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

via markplaats een 2.2 Kw watergekoelde spindel van Zhong Hua Jiang met vfc gekocht. Nu nog een koelcircuit met pomp erbij. Is glycol als koelmiddel goed?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke chinese spindel

Bericht door benkr »

Ik gebruikt deze als pomp:

https://www.aliexpress.com/item/3263465 ... 4c4dNGpsN1

Met koelvloeistof van de Action, gebruik het al jaren zonder enig probleem, koelvloeistof wordt hooguit een graag of 10 warmer na een flinke klus.

Hier een afbeelding van hoe ik het bij Tony zijn machine heb gemaakt, de mijne is eigenlijk precies het zelfde maar daar heb ik geen foto van op dit moment.

17154
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke chinese spindel

Bericht door serum »

Bla
Laatst gewijzigd door serum op 01 jul 2019 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

okay, bedankt. Dus een PC radiator met twee fan's van 120 x 120 mm is niet eens nodig
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: welke chinese spindel

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 30 jun 2019 11:07Bla
Is dat Overijssels voor "Leuk"?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke chinese spindel

Bericht door serum »

Nee, moet je bekend voorkomen.

Was goedbedoelde informatie waar niets mee gedaan wordt. Waarom stel je dan uberhaupt een vraag, denk ik dan. :mrgreen:

Wat moet ik doen? rond of vierkant? doe maar vierkant, om een paar zeer gegronde reden, heb je bv. geen koeling nodig en de lagers zijn behoooorrrlijk steviger.

Ik doe rond.

Wat voor koeling moet ik gebruiken?

Doe maar zus,

Ok, doe ik zo.

Dan denk ik.. Zucht. ik haal de informatie wel weg, aangezien het toch niets toevoegd. Ego? Jazeker.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Markus »

Was goedbedoelde informatie waar niets mee gedaan wordt
Forumlid die ik ken, zei vorige week ongeveer hetzelfde en ik maak dat zelf mee en zie het meer dan soms gebeuren op het forum, soms denk ik dat het een generatieprobleem is

op een gegeven moment gaan mensen denken : "ach laat maar, die zoekt het zelf maar uit" ...niet gunstig voor het forum :roll:

Greezt,

Markus
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: welke chinese spindel

Bericht door FSSF »

serum schreef: 01 jul 2019 15:18 Nee, moet je bekend voorkomen.

Was goedbedoelde informatie waar niets mee gedaan wordt. Waarom stel je dan uberhaupt een vraag, denk ik dan. :mrgreen:

Wat moet ik doen? rond of vierkant? doe maar vierkant, om een paar zeer gegronde reden, heb je bv. geen koeling nodig en de lagers zijn behoooorrrlijk steviger.

Ik doe rond.

Wat voor koeling moet ik gebruiken?

Doe maar zus,

Ok, doe ik zo.

Dan denk ik.. Zucht. ik haal de informatie wel weg, aangezien het toch niets toevoegd. Ego? Jazeker.

Normaal vind ik je posts wel vermakelijk en/of interessant, deze vind ik persoonlijk dan weer jammer. Op dit forum heeft altijd een sfeertje gehangen van ''doen wat wij je aanraden anders ben je een klootzak''. Het zijn toch niet jouw centen die worden uitgegeven? Als de TS voor een leuke prijs een 2,2kw spindel op de kop kan tikken is hem dat goed recht lijkt mij en is de keuze een stuk makkelijker geworden.
Jouw post weghalen komt ook kinderachtig over vind ik, mij waren de door jou genoemde voordelen van een vierkante spindel niet bekend, nu wel dus voor mij zal er binnenkort ook wel een vierkante vervanger komen. De rest die jouw post niet gelezen heeft zal dit nu ook niet te weten komen.

Al snap ik natuurlijk ook zeker wel dat als je op iemand zijn vraag reageert om hem te helpen en daar 0,0 reactie op komt dat het voelt dat je voor jan lul bezig bent. Maar dan zou ik gewoon het bericht aanpassen en een mooie sneer aan de TS gericht er bij zetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke chinese spindel

Bericht door serum »

"ach laat maar, die zoekt het zelf maar uit"...niet gunstig voor het forum
Meh, zo zie ik het niet; het verandert mijn blik op de maatschappij niet hoor, alleen op 1 lid.
Al snap ik natuurlijk ook zeker wel dat als je op iemand zijn vraag reageert om hem te helpen en daar 0,0 reactie op komt dat het voelt dat je voor jan lul bezig bent. Maar dan zou ik gewoon het bericht aanpassen en een mooie sneer aan de TS gericht er bij zetten. :mrgreen:
Tsja, ik kan er weinig meer aan veranderen, zoals ik aangeef, ik verplicht niemand iets om iets te kopen, maar als je een vraag stelt in een topic, en vervolgens 0,0 met de suggesties doet, stel ik mij de vraag 'waarom vraag je het uberhaupt'. technische informatie leg je naast je neer (de reden dat de vraag gesteld wordt) en vervolgens wordt er vermoedelijk op beschikbaarheid en prijsvoordeel een keuze gemaakt. Niemand hoeft zich voor een aanschaf te verontschuldigen en ik hoef mij ook tegenover niemand te verontschuldigen waarom ik zo reageer zoals ik doe.

Beetje als 'zal ik hem zwart of wit spuiten' terwijl je de zwarte spuitbus al in je hand hebt om hem warm te rammelen.
Normaal vind ik je posts wel vermakelijk en/of interessant, deze vind ik persoonlijk dan weer jammer.
Jouw post weghalen komt ook kinderachtig over vind ik
Tsja, je kan op zoveel manieren reageren. Vermoedelijk had er een sterkere tussen gezeten. Zal meteen wat verwachtingsmanagement doen; ik heb nooit beweerd dat ik niet kinderachtig kan reageren. :mrgreen:
Ik ben vrij direct, ben doorgaans erg sociaal ingesteld (mits ik het idee heb dat iemand ergens een vorm van misbruik van maakt), kan slecht tegen onrecht. En daarnaast ben ik niet altijd de grotere die zijn schouders ophaalt en doorgaat.

Waarom zou ik? het voelt voor mij prettiger om mij te uiten. Ben in dat opzicht op mijn beurt dan ook niemand een verantwoording verschuldigd. (net zoals de TS, die mij ook geen verantwoording verschuldigd is voor zijn keuze)

Dus je verwacht dat iemand suggesties geeft, een epiloog typt, daarop geen reactie krijgt, het advies wordt in de wind geslagen, vervolgens wordt er nog een advies gevraagd en ook daarmee wordt nogmaals niets gedaan, Dus had ik eigenlijk moeten zeggen

'joh, lees je uberhaupt wat we typen of zitten we hier voor de sier te reageren', maar ik vond dit een prima sneer.
Plaats reactie