welke chinese spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Tonybryden »

Serum je heb hier wel een punt.
Soms lijkt het wel of je hier tegen een muur praat.
Vragen om advies om er toch niets mee te doen , is vragen om zulke reacties .
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

Nou, nou, wat een reactie zeg!!! Vraag ik om advies, bedank ik daarvoor. En tref vervolgens voorbereidingen om een vierkante spindel via Aliexpress te bestellen en dan komt ineens een zeer aantrekkelijke MP advertentie voorbij.... voor de helft van de nieuwprijs een nieuwe... maar geen vierkante, echter wel van een zeer veel gebruikt merk met vier lagers en een run out van 0,0005 mm. Tja dan is voor mij de keuze als pas beginnend cnc-er snel gemaakt! En nog in de buurt ook, dus afgelopen zaterdag heb ik de spindel getest en gekocht! Ik sla helemaal geen adviezen op dit forum in de wind! Heb sinds ik eind oktober vorig jaar lid ben geworden heel erg veel opgestoken en geleerd op dit forum! Trek mijn topics maar na! Wie nu de TS is weet ik niet, ben maar een beginneling hè, dus graag uitleg hierover. En niet meer zo reageren op dit forum! Daar verpest je alleen maar de sfeer voor iedereen en vooral voor de welwillende ervaren leden mee die advies geven! Ik wil je graag een keer ontmoeten serum om hierover van gedachten te wisselen! Wellicht op de open dag, want daar probeer ik bij te zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke chinese spindel

Bericht door serum »

Ts staat voor topic starter, diegene wie het topic is begonnen.

Kom het steeds meer tegen dat iemand advies probeert te geven en dat er geen reactie op komt of dat er niets mee gedaan wordt. Deze situatie had daar ook veel van weg. Het is allemaal liefdewerk oud papier van de betrokkenen op dit forum.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: welke chinese spindel

Bericht door Kars-cnc »

hobbycnc23 schreef: 01 jul 2019 22:33 ... tref vervolgens voorbereidingen om een vierkante spindel via Aliexpress te bestellen en dan komt ineens een zeer aantrekkelijke MP advertentie voorbij.... voor de helft van de nieuwprijs een nieuwe... maar geen vierkante, echter wel van een zeer veel gebruikt merk met vier lagers en een run out van 0,0005 mm. Tja dan is voor mij de keuze als pas beginnend cnc-er snel gemaakt! En nog in de buurt ook, dus afgelopen zaterdag heb ik de spindel getest en gekocht!...
Dat zijn prima redenen om af te wijken van de gegeven adviezen! Het was wel leuk geweest als je deze uitleg ook even had gepost na je aankoop. Natuurlijk geven de adviezen hier geen enkele verplichting, maar een beetje respect voor de moeite van anderen is zo goed voor de sfeer...

Nu maar afwachten of deze spindel aan je verwachtingen voldoet of dat je achteraf toch liever een vierkante had gehad. Daar kunnen we allemaal weer van leren :mrgreen:
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

hobbycnc23 schreef: 29 jun 2019 22:51 via markplaats een 2.2 Kw watergekoelde spindel van Zhong Hua Jiang met vfc gekocht. Nu nog een koelcircuit met pomp erbij. Is glycol als koelmiddel goed?
Inderdaad, deze post was te kort door de bocht na de gegeven adviezen. Excuses daarvoor! Uiteraard heb ik respect voor de ervaren forumleden met veel kennis van zaken en waardeer zeer de adviezen. Dat vind ik nu juist het mooie van dit forum, je leert hier ontzettend veel....ook nu weer :shock:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 02 jul 2019 08:25 Nu maar afwachten of deze spindel aan je verwachtingen voldoet of dat je achteraf toch liever een vierkante had gehad. Daar kunnen we allemaal weer van leren :mrgreen:
Maar dat zul je nooit weten, ook de duurste / beste / betrouwbaarste spindel kan om onverklaarbare redenen de geest geven.

Grotere diameter lagers is niet per definitie beter, hangt ook weer van de omstandigheden af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke chinese spindel

Bericht door serum »

De redenen die mij frustreerden heb ik al uit de doeken gedaan. Ik had anders kunnen reageren en er waren ook ongetwijfeld betere reacties geweest. De pest van typen ipv direct met elkaar praten is dat je maar een klein deel van de communicatie meemaakt.

Klopt Hugo; alleen heb ik wel de ervaring met grotere lagers dat ze grotere krachten kunnen weerstaan, groter contactoppervlakte, maar ook meer omloopsnelheid hebben. (ik werk nauwelijks boven de 18000 rpm) Mijn ervaring met de vierkante spindel is veel beter dan met de ronde in dat opzicht. (de stand van zaken is 3 ronde spindels, van diverse leveranciers tegenover 1 vierkante van rattm, het merk dat ik initieel aanraadde). Daarnaast verspaan ik met de vierkante een stuk agressiever (bv in beuken hout, 12mm frees, 28mm diep, 3 of 4mm overstap). Mijn 2e vierkante ligt op de plank als reserve. Ook binnen spec met 0,002 rondloop. Vierkanten hebben geen waterkoeling, ook weer een voordeel; losse fan erop en ze koelen prima.

Maar goed, er zijn genoeg ronde spindels die prima draaien, ook jaeger/HSD spindels etc draaien in de soep. Je kan er domweg geluk of pech mee hebben.

Warmdraaien is essentieel. Met waterkoeling is dat misschien nog wel wat lastiger dan met luchtkoeling.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Jasper »

Wel jammer dat je je advies weghaalt, niet alleen TS leest dit.

Edit, had pagina 2 nog niet gezien
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: welke chinese spindel

Bericht door Nederbelg »

Ik sta voor dezelfde keuze voor mijn PFM2.5.

Is dit een goede keuze voor spindle en invertor?

https://nl.aliexpress.com/item/32435696679.html

of

https://www.aliexpress.com/item/32901351668.html

Wil m gaan gebruiken voor Aluminium delen, hout en Acryl.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Jasper »

Weet niet of de 2e ook eu warehouse is maar dat scheelt je dik btw en invoerkosten.
2e uit China is niet goedkoper dan de 1e uit de eu.

Verder geen verstand van die dingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke chinese spindel

Bericht door benkr »

In die prijs zitten de verzendkosten nog niet, en inderdaad bij die Chinese versie komt zeker ook nog Invoer, BTW en handlingkosten, komt dan uit op rond de 600 Euro denk ik.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: welke chinese spindel

Bericht door kris blancke »

Nogmaals, waar heb je een watergekoelde spindle voor nodig ?
Mijn luchtgekoelde 2.2 staat hier soms non stop een uurtje te draaien en krijgt nauwelijks warm.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: welke chinese spindel

Bericht door Nederbelg »

Ik heb het nooit over een watergekoelde spindel gehad hoor ;)

Welk exemplaar heb jij dan exact? Je bent er volledig tevreden mee?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Jasper »

kris blancke schreef: 08 aug 2019 00:37 Nogmaals, waar heb je een watergekoelde spindle voor nodig ?
Mijn luchtgekoelde 2.2 staat hier soms non stop een uurtje te draaien en krijgt nauwelijks warm.
Beide zijn air cooled hoor.
Plaats reactie