Mysterieuze kortsluiting spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door joeljonker »

Ik heb de welbekende chineese HY 2.2kw watergekoelde Spindel met inverter, waar ik eigenlijk zeer tevreden over ben.

Vanmorgen was ik lekker aan het frezen komt mijn HY Inverter met de error melding 'DL', wat na opzoeken in de handleiding suggereert dat er kortsluiting is tussen VFD en spindelmotor. Na de multimeter erbij genomen te hebben en ik niets vreemds heb kunnen constateren heb ik de VFD weer aangezet en ben ik weer verdergegaan met frezen. Na ongeveer 5 minuten frezen was het ineens donker in het hele huis.... de aardlek had zijn werk gedaan.

Ik de multimeter erbij gepakt en de connector van de spindel losgemaakt en eerst de motor gemeten. Weerstandswaarde van de spoelen netjes allemaal gelijk (rond de 2 Ohm) maar ook verbinding tussen alle spoelen en de mantel van de machine van +/- 5 Ohm zie daar de reden dat de aardlek er uit ging. Dus ergens in de motor moet er iets mis zijn. Na het koelwater verwijderd te hebben en de spindel op mijn werkbank te hebben liggen nog een keer gemeten, dit keer niets aan de hand dus geen verbinding tussen de spoelen en de massa van de motor, nog maar een keertje gevuld met water om te kijken of het daaraan ligt maar ook daar niets.

Maar er was toch echt sluiting dus heb ik de motor compleet uit elkaar genomen maar niets bijzonders gevonden.

Ik heb de multimeter nog met krokodillenklemmen aan een van de polen en de behuizing gehangen en vervolgens alles bewogen om te kijken of ik het op een of andere manier kan reproduceren maar alles lijkt in orde.

Dus er was een duidelijk aanwezige kortsluiting (aardlek er uit en gemeten) maar de oorzaak lijkt niet te vinden.

Heeft iemand suggesties?

Groet Joel
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door HD13 »

Motoren meet je normaal met een isolatiemeter wordt ook wel een megger genoemd.
Deze megger meet vaak met een 500Vdc spanning, meten met deze spanning geeft een beter beeld van de conditie van de isolatie.
Megger benaderd beter de werkspanning van de spindel dan een universeel meter.
Als je de eerste keer met een megger had gemeten meteen na de DL meting dan was de sluiting ook naar voren gekomen.

Als een motor ouder wordt dan heb je kans dat de isolatielak van een wikkeling haarscheurtjes krijgt dan is er in koude toestand niets aan de hand.
Maar als dan de temperatuur oploopt dan gaan deze scheurtjes open staan met kans op sluiting tussen wikkelingen onderling of behuizing.
Weet niet of er in dit geval water bij de wikkelingen kon komen, maar schoon kraanwater geleid een stuk slechter dan water in een bestaand koelsysteem.
Dit is meestal vervuild met aluminium en of ijzerdeeltjes.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door audiomanics »

Ik heb wel eens iets dergelijks gehad: de draden van de wikkeling naar de plug lopen vlak langs de rotor. Door toenemend magnetisme als er meer vermogen gevraagd wordt bleek dat die draden iets meer richting rotor getrokken werden.
Bij mij trad het euvel alleen maar op als ik iets meer dan 100w vermogen ging vragen..
Wat bleek: van een van de draden was de isolatie keurig doorgeslepen door de rotor, en vrijlopend ging het net goed maar onder enige belasting liep de boel in de fout.
De oplossing: de bedrading keurig voorzien van een paar nieuwe stukjes teflonslang en de bedrading zo gelegd dat de rotor niet meer in de buurt komt..
9374
Bij een waterkoeling spindel kan je natuurlijk ook gewoon lekkage hebben... Een van de vele nadelen van watergekoelde spindels..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door joeljonker »

@HD13

Een isolatiemeter heb ik helaas niet liggen maar wel goed om te weten die info had ik nog niet. Het water kan theoretisch niet bij de wikkelingen komen, bij het uit elkaar halen was er in ieder geval geen vocht te zien, op de rotor zijn twee koperen ringen die wel duidelijk groen geoxideerd zijn. Hoe het er achter de wikkelingen uitziet kan ik niet zeggen zonder de spindel te slopen.

Om te controlleren of er haarschurtjes in de isolatielak zitten heb ik de behuizing net even een half uurtje bij 80 graden in de oven gehad, bij meten geen verbinding dus dat lijkt uit te sluiten te zijn.

@Audiomaniacs

Tot op heden ben ik relatief voorzichtig met mijn machine omgesprongen omdat ik meestal ook geen haast heb. Nu heb ik veel freeswerk en ben ik me een beetje meer gaan verdiepen om de snelheid omhoog te krijgen (accceleratie omhoog en LAF naar 45°ipv 3°) nu jaagt hij met een 8 mm frees behoorlijk rap door het aluminium (8 mm diep met Torchiodaal frezen) dus de belasting op de spindel is behoorlijk hoger dan ik voorheen heb gedaan. Ik kan me voorstellen dat ik dezelfde situatie heb als jij had. Ik kom helaas niet zo goed bij de draden die naar de wikkeling lopen doordat de gesloten waterkoeling daarvoor zit. Waterkoeling heb ik eigenlijk vanwegen het geluid gekocht maar ondertussen met de aanschaf van een compressor en afzuigng maakt dat ook eigenlijk niet veel meer uit.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

Ik heb precies het zelfde verschijnsel gehad, na veel zoeken heb ik uiteindelijk een nieuwe motor gekocht en was het probleem de wereld uit, aan de oude motor was niets te meten, maar toch had die zo nu en dan op onverwachte momenten ook die fout, ik heb hem nog steeds uit elkaar op mijn werkbank staan, weet ook niet wat ik er mee moet, ik wil er ook niet iemand anders mee opzadelen door hem b.v. op Marktplaats te verkopen. Ik heb de motor wel met de Megger geplaagd, maar dat leverde niets op. Dat kan natuurlijk want de Megger meet alleen van de wikkelingen naar het huis, als er iets mis is tussen de verschillende wikkelingen kom je daar vrijwel niet achter. Ik zit daar voor nog steeds te denken om een methode te verzinnen om wel de wikkelingen te meten, maar ik ben er nog niet echt uit.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door audiomanics »

Drie opties:
1: je demonteert de spindel en inspecteert nauwkeurig de isolatie. (en repareert deze)
2: je laat het doen en trekt je portemonee
3: je koopt een nieuwe spindle..

@ benkr: kom maar op met die meuk.. geen garantie overigens..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

Kees,

Als jij er een blik in wilt werpen, graag zelfs, ik kom er niet verder mee, maar ik wil hoe dan ook de spindel behouden. Je weet het inmiddels wel denk ik, ik heb iets met motoren.

@ joeljonker --> ik houd me aanbevolen voor de kapotte motor, maar ik zou als ik jou was audiomanics eens vragen of hij een poging wil wagen, baat het niet.......... Hij heeft er kennelijk ervaring mee.

En voor alle andere lezers, ik zoek dus nog een stator (het niet roterende deel van de motor) om die van mij te kunnen repareren, Of dat waterkoeling of luchtkoeling is maakt denk ik niet zo veel uit, ik denk dat beiden gelijk zijn qua vorm, alleen heb je bij de luchtgekoelde nog een fan extra op de as zitten en wat tochtgaten in de beide deksels.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

Nog even over een nieuwe motor kopen, ik heb er eentje gekocht die uit een EU land kwam, ik geloof Tjechië, toen ik de motor thuisgestuurd kreeg was de verpakking behoorlijk beschadigd en baalde ik enorm, ik vreesde heel erg voor de lagers en de runout van de spindel. Daarom heb ik meteen een klacht ingediend via Ebay.
Eerst kreeg ik een aanbod van $5 korting, toen 10, toen 25, toen 50. Uiteindelijk heb ik ingestemd met een terugbetaling van Euro 75, die 75 Euro hebben zij vertaald naar 75 Pond, wat uitkwam op ruim 86 Euro. Ik had de motor gekocht voor 122 Euro, dus mijn nieuwe motor heeft 36 Euro gekost....... En last but not least, hij zit op mijn machine en doet het uitstekend. Als dat niet zo was geweest dan had ik de stator gebruikt voor de reparatie van mijn oude motor, vandaar ook dat ik heb ingestemd met het uiteindelijke voorstel, anders was ik blijven volhouden en had ik waarschijnlijk het volle bedrag teruggekregen, maar ik ben nu ook heel tevreden, kost wat moeite maar het lukt wel.

Heb trouwen heel recent het zelde meegemaakt met een Kerstkado wat ik voor mijn vrouw in China had besteld, was ook flink beschadigd. Ook daar uiteindelijk na het sturen van wat foto's het volledige bedrag retour gekregen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door HD13 »

benkr, Audiomanics.

Ben benieuwd wat er uit komt, en hoe dit getest wordt.
Eigenlijk moet je hiervoor de 3 wikkelingen scheiden en laag ohmig meten.
En dan hopen dat de sluiting in de wikkeling of wikkelingen onderling nog te meten valt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

Ik geloof niet dat het een keiharde sluiting is, ik denk meer aan overslag, hetzij tussen de wikkelingen onderling, of binnen een en dezelfde wikkeling, maar hoe ga je dat meten?
Ik loop te denken aan het aansturen met een wat hoogfrequentere spanning, de spanning ruim hoger dan de 230V die er nu over staat, en dan de stroom beperkt tot een aanvaardbare waarde, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor 3 fasen moet doen, ik heb geen generator die dit kan, wel voor eenfase maar dat zal denk ik niets opleveren. Maar een lamp in serie met elke aansluiting en dan aansluiten op een 380 VFD kan natuurlijk ook, misschien dat dat al wat oplevert.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door Ballegooijen »

Kan het bij een watergekoelde motor niet zo zijn dat er inwendig een kleine lekkage is en dat het vocht een "kortsluiting" veroorzaakt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door audiomanics »

Over geld terugkrijgen.. het hoeft niet eens kapot te zijn.. je kent het verhaal van mijn autoradio?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door HD13 »

Ballegooijen schreef: 08 dec 2018 18:53 Kan het bij een watergekoelde motor niet zo zijn dat er inwendig een kleine lekkage is en dat het vocht een "kortsluiting" veroorzaakt?
Zekers!
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door HD13 »

benkr schreef: 08 dec 2018 18:38 Ik geloof niet dat het een keiharde sluiting is, ik denk meer aan overslag, hetzij tussen de wikkelingen onderling, of binnen een en dezelfde wikkeling, maar hoe ga je dat meten?
Ik loop te denken aan het aansturen met een wat hoogfrequentere spanning, de spanning ruim hoger dan de 230V die er nu over staat, en dan de stroom beperkt tot een aanvaardbare waarde, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor 3 fasen moet doen, ik heb geen generator die dit kan, wel voor eenfase maar dat zal denk ik niets opleveren. Maar een lamp in serie met elke aansluiting en dan aansluiten op een 380 VFD kan natuurlijk ook, misschien dat dat al wat oplevert.
Ben, ik denk dat lampen niet gaan werken omdat je dan een spanningsdeling krijgt.
Misschien VFD op maximale uitgangsspanning zetten en stroom laag in stellen
Weet niet hoe deze motor elektrisch in elkaar steekt, wikkelingen in ster of driehoek.
Anders wikkelingen splitsen en per wikkeling testen met je 1 fase setup, wel stroom laag houden.
Plaats reactie