Mysterieuze kortsluiting spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door joeljonker »

@Benkr Is opgemerkt en staat genoteert maar ik wil eerst kijken of we uit kunnen vinden wat het nu eigenlijk is (leren we allemaal wat).

@Bjornski1976 Als ik de spindel naar jou zou mogen sturen en je er naar wil kijken dan heel graag, kosten betaal ik uiteraard.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door Bjornski1976 »

Ja hoor geen probleem, stuur de motor maar compleet naar me toe. Ik stuur wel een BP voor gegevens.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door joeljonker »

Vervolg:

Om zo snel mogelijk weer verder te kunnen frezen heb ik begin van de week alvast een nieuwe spindel bestelt. Die is gisteren aangekomen en heb ik direct gemonteerd. Programma geladen en gas gegeven…. Half uurtje gefreesd en het volgende programma geladen… bij het laden niet je juiste toollengte ingegeven waardoor de 10 mm kogel frees eerst 2 mm in het aluminium dook en dus kreeg de spindel op zijn donder… en toen was het hele huis weer donker. Wederom de aardlekschakelaar er uit.

Zonder de connector van de spindel te nemen direct aan de HY inverter gemeten, direct verbinding tussen spoelen de U,V en W contacten en aarde. U->5 Ohm, V->5 Ohm W->1 Ohm…

Stekker van de spindel los gemaakt en alles gemeten, niets aan de hand alles zoals het zijn moet. Stekker er weer ingestopt en nog twee uur verder gefreesd tot het werkstuk klaar was.

Nu hangt er wel een 1,5 kW inverter aan een 2,2 kW Motor maar volgens mij mag het nooit gebeuren dat er verbinding met aarde is…

Op basis van deze info, wie heeft er nog meer ideeën?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aardlek kan er ook uit gaan als er hele vreemde spanningspieken op het net zitten. Zonder naar aarde te lekken. Aardlek werkt ook als de aarde niet is aangesloten.
(heeft jaren geduurd voor ik er achter was waar het vandaan kwam, maar het had met een breuk in de draad van de rotor te maken, vreemde brandvlekken op de collector, en kwam maar een heel af en toe voor)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door DaBit »

joeljonker schreef: 14 dec 2018 14:05 Zonder de connector van de spindel te nemen direct aan de HY inverter gemeten, direct verbinding tussen spoelen de U,V en W contacten en aarde. U->5 Ohm, V->5 Ohm W->1 Ohm…
Met de stekker nog in het stopcontact? Dan kan dat; de nuldraad en aardedraad zitten ergens in de buurt van de wijkkast aan elkaar vast.

Verder lekken netfilters naar aarde, inclusief die van de VFD. Als je veel op dezelfde groep hebt zitten is het een optelsom. paar mA van de koelkast, paar mA van de verlichting, paar mA van de steppervoedingen, enzovoorts. De VFD is dan net de druppel die de emmer doet overlopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door henkzelf »

Aanvulling op post van Hugo:
Volgens mij werkt een aardlekschakelaar als volgt:
Een spoel in de fase en ook een in de nul. Het magneetveld van beide spoelen in tegengestelde richting. Dus als de stroom in beide spoelen gelijk is is het magneetveld totaal 0 en tript hij niet. Als om een of andere reden (b.v. sluiting naar aarde) de heen en terug stroom niet gelijk is tript de schakelaar.
Een snel reagerende aardlekschakelaar wil er bij onweer (zonder bliksem inslag) ook wel eens uitgaan omdat een bliksem in de buurt rare stromen in leidingen introduceert.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door Bjornski1976 »

Dat er een 2,2kW spindel aan een 1,5kW inverter hangt zal geen probleem zijn.
Ik zou zeker de kabel van de motor naar VFD nakijken dan wel vervangen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door joeljonker »

Met de stekker nog in het stopcontact? Dan kan dat; de nuldraad en aardedraad zitten ergens in de buurt van de wijkkast aan elkaar vast.
Nee, de stekker heb ik natuurlijk eerst uitgehaald voordat ik de stroom er weer op heb gezet.

Een aardlekschakelaar kijkt puur of er net zoveel stroom terugkomt als dat er in is gegaan.

Het vreemde is dat wanneer de aardlek er uit klapt ik daarna een verbinding heb tussen de terminals en aarde, maar zodra ik de verbinding met de spindel verbroken heb is alles weer normaal is en functioneert.

Als het de kabel tussen spindel en VFD zou zijn dan zou dat niet moeten veranderen en tevens is die weerstand zo laag dat de blanke aders dan tegen elkaar zouden moeten liggen wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt.

De trigger is dus kennelijk bij een zwaardere belasting van de motor, ik heb het gevoel dat er ergens in de VFD iets niet klopt maar dat verklaard niet waarom ik in de eerse situatie duidelijk sluiting in de motor heb gemeten....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door Kjelt »

Even aanvullend, voor een VFD heb je eigenlijk een klasse B aardlekschakelaar nodig die is wat "slimmer" dan een normale aardlekschakelaar in die zin dat hij ook op DC fouten en foutstromen met een hogere frequentie reageert maar in dit geval beter omdat hij juist ongevoelig is voor foutstromen die vfd's veroorzaken.
Nadeel die krengen kosten >500 euro :shock:
Op een elektronica forum al een paar keer besproken en de enigste werkbare oplossing die helaas niet helemaal veilig is, is om als het vaak voorkomt, de netspanning van de vfd op een eigen aardlekschakelaar te zetten of als dat ook niet werkt op een zwaardere aardlekschakelaar van bv 300mA. Alleen is het dan niet helemaal veilig en is het raadzaam de netspanning van de vfd los af te schakelen als je aan de spindel gaat zitten. Een beetje onwerkbaar maar ik vermeld het maar even dat dit dan wel de bedoeling is.
Veiligheid en bedrijfszekerheid door herkenning van vlakke gelijkspanningsfoutstromen en wisselspanningsfoutstromen tot 1 MHz
Ongevoelig voor foutstromen veroorzaakt door omvormers en regelaars
http://www.hager.nl/producten/energiedi ... /23023.htm
Plaats reactie