Aansluiten van een 2.2KW spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door VKoen »

Ik ben inmiddels mijn Spindel 2.2 KW watergekoeld aan het aansluiten.

Deze afbeelding is ter info hoe ik hem moet aansluiten.
7602

Ik heb hem goed aangesloten, vervolgens zet ik mijn VFD aan.
Dan hoor je dat je spindel geactiveerd word, alleen moet ik mijn spindel een heel klein duwtje geven om hem op gang te laten komen.
Ook als de spindel draait met een redelijk toerental is hij helemaal niet sterk.
weet iemand hoe dat kan?

Van de 4 pinnen zijn ook maar 3 pinnen aangesloten, waarom is dit eigenlijk?

Dit zijn fotos van mijn
16768
16767
16769
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door DirkSchipper »

VKoen schreef: 15 apr 2018 16:37Ik heb hem goed aangesloten, vervolgens zet ik mijn VFD aan.
Dan hoor je dat je spindel geactiveerd word, alleen moet ik mijn spindel een heel klein duwtje geven om hem op gang te laten komen.
Ook als de spindel draait met een redelijk toerental is hij helemaal niet sterk.
weet iemand hoe dat kan?
Weet je zeker dat je hem goed hebt aangesloten?
Hij doet het immers niet goed. :roll:
Ik heb dezelfde en die start wel uit zichzelf.
Hoe laat je hem lopen? Hoe bedien je hem?
Programmeren op de VFD, of via de freessoftware?
Welke toerental heb je opgegeven. Vanaf 200 rpm begint het pas te bewegen, en dan klopt het aangegeven toerental zeer zeker niet.
Wat vindt jij een 'redelijk toerental'? Vanaf 5000 rpm begint deze motor pas echt kracht te ontwikkelen (dat is 2x zo hard ans de gemiddelde (DHZ) boormachine kan!
VKoen schreef: 15 apr 2018 16:37Van de 4 pinnen zijn ook maar 3 pinnen aangesloten, waarom is dit eigenlijk?
Omdat die stekker zo goed paste, en niet in een goedkopere 3 pins versie verkrijgbaar is ... zoiets.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door mjeuring »

Omdat je een 4 pins connector hebt met 3 fasen, kan het zomaar zijn dat je maar 2 fasen hebt aangesloten en 1 fase niet. Afhankelijk van de schakeling (ster of driehoek) doen maar 2 of 1 van de 3 wikkelingen mee.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door Ballegooijen »

Is de VFD wel (goed) ingesteld??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door VKoen »

Zou kunnen dat ik hem fout geprogrammeerd heb, ik programmeer hem los van software mach3.
heeft er iemand toevallig een lijstje met daarop alle programma instellingen?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Heb je die plug los gehaald van de motor om te kijken welke 3 pinnen aangesloten zijn? Doen! Er bestaan ook versies waarbij het huis aan de 4e pin ligt ...

Dit spreadsheet van Audiomaniacs deed het in één keer bij mij, ondanks dat ik (net als jij) de 2,2 kW versie heb (en niet de 1,5).
Cncmachine.2009
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jun 2016 17:43
Contacteer:

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door Cncmachine.2009 »

Dag allen,

Voor mijn oude 3 pins Chinese spindle heb ook ik enig advies nodig. Op cnczone vind ik wel iets over 3 pin spindels. Helaas niet hoe ik een 3 pins naar 4 pins kan maken voor de aarde draad. Het afdekkaop is hier van plastic daar kan ik niks aan vastmaken. Echter is het misschien bij deze oudere versie niet nodig om een aarde draad aan vast te zetten.
Maar hierbij twijfel ik er toch aan. Vandaar deze vraag. Iemand die mij misschien hierin kan adviseren of mij kan vertellen of er een site van is over dit onderwerp. Ik heb tot nu toe niets kunnen vinden op de website ook niet bij het bedrijf zelf.

Alvast dank,

Mvg James
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door HD13 »

Misschien even foto"s plaatsen, plaatje zegt vaak meer dan A4'tje vol met tekst.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door benkr »

Cncmachine.2009 schreef: 03 sep 2018 19:45 Dag allen,

Voor mijn oude 3 pins Chinese spindle heb ook ik enig advies nodig. Op cnczone vind ik wel iets over 3 pin spindels. Helaas niet hoe ik een 3 pins naar 4 pins kan maken voor de aarde draad. Het afdekkaop is hier van plastic daar kan ik niks aan vastmaken. Echter is het misschien bij deze oudere versie niet nodig om een aarde draad aan vast te zetten.
Maar hierbij twijfel ik er toch aan. Vandaar deze vraag. Iemand die mij misschien hierin kan adviseren of mij kan vertellen of er een site van is over dit onderwerp. Ik heb tot nu toe niets kunnen vinden op de website ook niet bij het bedrijf zelf.

Alvast dank,

Mvg James
James, even een eigen topic openen is wel zo handig, nu vervuil je het topic van iemand anders en dat geeft verwarring.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aansluiten van een 2.2KW spindel

Bericht door benkr »

DirkSchipper schreef: 16 apr 2018 08:14 Heb je die plug los gehaald van de motor om te kijken welke 3 pinnen aangesloten zijn? Doen! Er bestaan ook versies waarbij het huis aan de 4e pin ligt ...

Dit spreadsheet van Audiomaniacs deed het in één keer bij mij, ondanks dat ik (net als jij) de 2,2 kW versie heb (en niet de 1,5).
Als je de achterkant van de motor haalt zorg er dan wel voor dat je de afdichting van de koelkanalen weer heel goed plaatst en voorziet van een beetje siliconenkit of zoiets, je wilt daar beslist geen lekkage hebben.
Ikzelf heb die hele connector er af gegooid en er een Neutrik Speakon 4 polige connector voor teruggezet. Daar moet je wel wat mechanisch wek voor doen, ik heb er een verloopring voor gemaakt, maar dan heb je wel een degelijke en veilige verbinding, niet zo'n eigenlijk levensgevaarlijk speelgoed ding.

13235
Plaats reactie