Roest verwijderen van spindel?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Roest verwijderen van spindel?

Bericht door Kjelt »

Hi van de week heb ik bij mijn ijzerhandel een wat roestige spindel met kogelomloop gevonden.
Na wat googlen heb ik deze met 3M scotch brite rood en olie (WD40) schoongemaakt.
Nu valt me Iets op, de spindel is normaal nieuw glanzend (chroom achtig zeg maar) , na de schoonmaakbeurt is deze mat en er is wel degelijk wat staal verwijderd.
Ik heb de spindel helemaal afgedroogd en in de zuurvrije vaseline gezet, de kogelomloop gevet.
De spindel draait als een tierelier dus dat gaat goed.

Wel maak ik me nu zorgen over of de spindel nu nog kwetsbaarder is voor vocht e.d.
Oftewel zit er bij een nieuwe spindel een extra "harde" beschermlaag omheen of wat is dat glanzende dat er nu af is?
Moet ik verder nig iets doen qua speciale nabehandeling ofzo?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Roest verwijderen van spindel?

Bericht door benkr »

De moer ook inwendig goed schoonmaken, uit elkaar halen dus en uitwassen, dan opnieuw smeren en ook de spindel zelf heel licht in de vettigheid zetten. Maar vooral je machine op een droge plaats opstellen want die verttigheid die trekt eigenlijk alleen maar vuil aan. Wel in ieder geval de moer goed smeren.

Ben wel benieuwd bij welke schroothandelaar je dergelijke dingen koopt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Roest verwijderen van spindel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Roest is toch een omzetting van materiaal (oxyderen), en als je dat er af haalt zal er altijd minder materiaal over zijn. En zodoende kan het laagje dus ook niet meer glimmen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roest verwijderen van spindel?

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de tip.
Beetje newbie met spelen met dit soort spul.
De moer blokkeert uiteraard waar de "draad" stopt moet ik hem daar dan met kracht overheen trekken of hoe werkt dat? En vallen de kogeltjes dan niet uit de lager?
Ik ga het zo wel goed ontdekken hoe het werkt, leuk.
Wassen met ? IPA, wasbenzine, wd40 ?

De spindel gevonden op een grote machine bij Teunissen, twee uur demonteren om hem los te krijgen. Helaas waren de twee karretjes beschadigd, ze gaan niet al te voorzichtig om met "oud ijzer" maar ik kan zoiets niet laten liggen.
Voor mijn eigen machine die ik ga bouwen koop ik nieuwe op maat maar kan altijd handig zijn voor een ander projectje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roest verwijderen van spindel?

Bericht door Kjelt »

[quote="hugo stoutjesdijk" post_id=171894 time=1517993166 user_id=3564]
Roest is toch een omzetting van materiaal (oxyderen), en als je dat er af haalt zal er altijd minder materiaal over zijn. En zodoende kan het laagje dus ook niet meer glimmen.
[/quote]

Ja klopt dat begrijp ik, het was meer de vraag of er bij zo'n spindel nog een harde nabehandeling of coating plaats vindt. Ik bedoel dan bv bij schroefbits worden sommige voorzien van zo'n harde laag zodat ze minder snel slijten of aluminium dat geanodiseerd wordt.
Als dat bij een spindel ook zo zou zijn zou die dus nu waardeloos zijn geworden, dat vroeg ik me af.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Roest verwijderen van spindel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waardeloos, dat ligt waarschijnlijk aan de eisen en verwachtingen van de gebruiker.
KO spindels zijn gerold of geslepen, door het rollen wordt het oppervlak hard, bij geslepen is het waarschijnlijk inductie gehard. In beide gevallen poets je dat er met een scotch brite niet even van af.

Je moet in het verlengde van de spil een bus tegen de moer duwen met de buitendiameter gelijk aan de kerndiameter, dan rollen de kogeltjes er niet uit.
Maar als alles toch uit elkaar moet maakt het eigenlijk niet uit. :lol:
(maar voor het weer in elkaar zetten kan dat wel handig zijn)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roest verwijderen van spindel?

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de info.
Eens kijken of ik een youtube clip kan vinden, ik vraag me nl. af als die kogeltjes er zo losjes inzitten dat ze er spontaan uitvallen hoe je ze er dan ooit weer in terug krijgt ;-)
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Roest verwijderen van spindel?

Bericht door Lude »

Dat kan op tal van verschillende manieren:
- met wat vet blijven ze mooi plakken en kun je ze met een pincet terug plaatsen
- soms kun je de buisjes of dopjes verwijderen van de retour-kanalen. Dan kun je ze via die weg vullen wanneer de moer op de spindel zit. Dit is de meest simpele methode.
- de moer net niet helemaal op de spindel draaien en dan van boven af in de kanalen de balletjes drukken wil soms ook wel lukken.
- ga zo maar door. Een moer vullen is in ieder geval wel goed voor je karakter ;-)

Ik gruwel wel een beetje van het idee van een roestige kogelomloopspindel :mrgreen:
Plaats reactie