koelen of niet

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

koelen of niet

Bericht door bertus1945 »

Hallo
Ik heb een CNC6040Z besteld
Die is gekoeld.
nou is mijn vraag wat moet ik gebruiken,water of dure koel vloeistof.
in de beschrijving staat minstens 20 L koel vloeistof te gebruiken.
Ik heb aan iemand gevraagd die ook een CNC6040Z heeft ,die zegt :ik koel niet want ik doe licht frees werk, en hij word amper warm.
Dus wat is wijsheid,moet ik nu wel of niet koelen??? want ik doe ook heel licht werk ermee.
ik hoor het graag
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: koelen of niet

Bericht door ruudpg »

Ik zou zeggen koelen, hoewel ik 20 liter wel erg veel vind.
Zelf heb ik een 2,2kW spindel, met een ca. 1 liter reservoir en een klein radiatortje ca. 10x10cm met een pc ventilatortje er op en mij spindel wordt ook na 2 uur draaien amper warm. Maar geen vloeistof gebruiken lijkt met niet verstandig. De motor heeft tussen het binnenhuis en de buitenmantel ruimte zitten waar het water doorheen stroomt, zit hier alleen lucht, dan wordt de binnenmantel en dus de windingen véél warmer dan je aan de buitenkant kunt voelen, als niet niet wilt koelen met een vloeistof, neem dan de goedkopere luchtgekoelde uitvoering die is er voor gemaakt om zonder vloeistof te werken.
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: koelen of niet

Bericht door joeljonker »

Ik heb de 1,5 kW spindel met vloeistofkoeling (gedemineraliseerd water plus chemisch goedje tegen aanslag en mooi kleurtje)

Als ik het pompje niet laat draaien dan wordt de spindel handwarm, met het pompje aan wordt hij hoogstens een paar graden warmer dan de omgevings temperatuur. Hangt dan wel een 120x480 mm radiatortje aan vast maar zonder active koeling.

In aanvulling op ruud's zijn uitleg zou ik er in eerste instantie maar gewoon water in gooien en dan de aansluitingen afdoppen. Kijk dan eens wat de temperatuur doet.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: koelen of niet

Bericht door bertus1945 »

dus komt erop neer ,zoals ik met 3mm mdf en 1.1mm per keer frees kan je zonder koeling.
of andere oplossing auto koelstof 10L in een tank of emmer ,pompje onder het het vloeistof zou al voldoende zijn???
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koelen of niet

Bericht door serum »

Als zo'n job geen uren duurt.. Als je besluit niet te koelen, top hem dan wel af met water, anders zit er lucht in dat prima isoleert.

Maar ik zou gewoon koelen, ik snap het probleem niet?. Je koopt een 120x240 radiator voor 20 dollar (incl ventilatoren), pompje erbij van 14 dollar en je hebt je stille koeling voor elkaar. De warmte moet echt afgevoerd worden. Het is niet zozeer de warmte van de electronica, maar ook de warmte van de lagers. Als je niet wilt koelen, neem dan een luchtgekoelde variant.

Ik gebruik een PVC buis die met beugels aan de muur hangt en hier zit ~10 liter water in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: koelen of niet

Bericht door DaBit »

Hebben jullie nu nog niet geleerd dat al die halve maatregelen achteraf meer tijd en ellende kosten? Mooi, ik ook nog niet :mrgreen:

Maargoed, pomp nou maar gewoon water rond, of koop een luchtgekoelde spindel...

Stilstaand water is niet zo'n hele beste warmtegeleider (maar al beter dan lucht), hotspots kun je aan de buitenkant niet voelen, en dat water koelt ook het lagerhuis bij de spindelneus (bij de GDK-spindels wel iig), en je hoeft tenminste niet als een zot elke 5 minuten te voelen of je spindel niet te warm word.

[edit]
Serum is snel tegenwoordig :lol:
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: koelen of niet

Bericht door Benny_DS »

Wacht maar even af of uw machine wel met een watergekoelde spindle aankomt.
Die van mij niet iig :lol:
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: koelen of niet

Bericht door Storm100210 »

Hoi Bertus,
Ik heb al twee jaar een chinees van 2.2Kw en koel die met water en een beetje antivries geeft een mooie blauwe kleur aan het water en het dood de bacteriën. alles in een 5 liter jerrycan en 10 meter slang met een aquarium pompje om het bij de spindel te krijgen alleen het omhoog persen van het eerste water ging langzaam maar daarna loopt het goed. water wordt na 3uur frezen iets warmer.
Werkt voor mij perfect.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: koelen of niet

Bericht door bertus1945 »

hartelijk dank allemaal.
ik neem aan dat er toch wel een gekoelde versie komt die heb ik tenminste wel gekocht
en ik ga koelen met 10 liter koel vloeistof de rode kleur.
bedankt.
Plaats reactie