Lagers voor spindel...

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Simpson_jr

Lagers voor spindel...

Bericht door Simpson_jr »

Hoi,

Vraagje...

Ik zit na te denken hoe ik m'n spindels zal lageren. Spindels worden trouwens simpel M12-draadeind met Teflonblokken.

Het lijkt mij, als cnc-newbie..., dat als er aan de spindels getrokken wordt, dat ze rechter in m'n machientje zullen zitten c.q. minder door zullen buigen en daardoor soepeler draaien. (mits er natuurlijk niet te hard getrokken wordt.)

Het lijkt me lastig om dat met standaardlagers te doen i.v.m. de zijdelingse kracht waar ze niet voor bedoeld zijn.

Stel dat ik de wielassen uit stepwielen haal, in 2-en zaag en op een M12-draadeind vastzet... Of evt. de uiteinden van een M12-draad laten tappen op fietswiel-draadeind. Dan heb ik het probleem met zijdelingse krachten direct opgelost.

Maar... is dit wel zo slim als ik mezelf voorhou ?
(De kids in de buurt hopen van niet... :lol: )

Ik weet dat er betere oplossingen voor zijn, maar ja, newbie, werkloos én Zeeuw...

Groeten,

Bart.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door aanrip »

Ja Simp, je zoekt eigenlijk taatslagers en die zijn bereduur. Ik heb dat opgelost met 2 platte ringen van de Gamma en daartussen een schijfje POM met 6 gaatjes met daarin fietskogeltjes. Kosten € 0,80. Haal die kogeltjes nu niet uit die step, maar wees een vent en koop ze.
Kijk anders even op mijn site, daar staat een foto van deze oplossing :idea:
I like the smell of hot chips
Simpson_jr

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door Simpson_jr »

aanrip schreef:Ja Simp, je zoekt eigenlijk taatslagers en die zijn bereduur. Ik heb dat opgelost met 2 platte ringen van de Gamma en daartussen een schijfje POM met 6 gaatjes met daarin fietskogeltjes. Kosten € 0,80. Haal die kogeltjes nu niet uit die step, maar wees een vent en koop ze.
Kijk anders even op mijn site, daar staat een foto van deze oplossing :idea:
Ha, dat idee ga ik rippen, dank je !

Grappig trouwens dat ik de foto op je site al eens gezien had, maar door de overvloedige hoeveelheid info over CNC al weer kompleet vergeten was. In eerste instantie dacht ik, ik ga me ff 2 maandjes oriënteren en dan bouwen. Dat was zo'n anderhalf jaar terug.

Enne... vent ? Verhips, je hebt gelijk, ik heb meer haar op m'n tenen als op m'n hoofd :lol:

Groeten, Bart.
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door dirk w »

taatslagers zijn niet zo duur als je denkt, zie maar bij conrad


KOGELLAGER BA 8 AXIAL
Bestnr.: 214558 - 89

Binnen-Ø 8 mm
Buiten-Ø 19 mm
Breedte 7 mm
Max. toerental 8000 omw./min.

Prijs vanaf 4,45 EUR

Deze is ideaal voor een 12mm trapeziumspil
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door aanrip »

Dat is inderdaad een goedkoop lagertje en die moet je ook zeker nemen als je toeren gaat maken. De oplossing die ik heb gekozen is bestemd voor langzaam draaiende assen, waar alleen wrijvingsreductie belangrijk is. Dan voldoet de plaatjes/gaatjes/kogeltjes oplossing net zo goed, kost
bijna niks en spaart ook ruimte in de lagerconstructie
I like the smell of hot chips
Simpson_jr

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door Simpson_jr »

Dank je Dirk voor de Conrad-info, da's inderdaad een mooie prijs !

Ik denk... dat ik voor het idee van Aanrip ga, maar hou Conrad zeker in gedachte. De stepwielen blijven in elk geval heel, da's me al duidelijk.

Ik weet eigenlijk niet of ik m'n post in het juiste forum had gezet. Ik heb me nl. pas sinds een jaar georiënteerd op CNC, vnl. in het engels, en dacht dat spindel hetzelfde was als spindle. :roll:

Groeten, Bart.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Aanrip's idee is een keurig taatslagertje..

makkelijk na te stellen ook, 't idee van de step-as lagertjes is ook niet gek.. die dingetjes kunnen namelijk zowel axiale als radiale krachten opnemen, maar als het puur om de axiale krachten gaat, dan is een taatslager eigenlijk min of meer al voldoende.. ( je zou er een "los" eenrijig kogellagertje naast kunnen zetten voor "ondersteuning" )
Simpson_jr

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door Simpson_jr »

Arie Kabaalstra schreef:Aanrip's idee is een keurig taatslagertje..

makkelijk na te stellen ook, 't idee van de step-as lagertjes is ook niet gek.. die dingetjes kunnen namelijk zowel axiale als radiale krachten opnemen, maar als het puur om de axiale krachten gaat, dan is een taatslager eigenlijk min of meer al voldoende.. ( je zou er een "los" eenrijig kogellagertje naast kunnen zetten voor "ondersteuning" )
Dan denk ik dat ik alsnog anderhalf kind ga pesten... ;-)
Ik heb nl. vrij lichte stappenmotoren en wil elke extra wrijving voorkomen. Op de assen zullen zowel axiale als radiale krachten komen te staan. Ik gok dat de radiale krachten weinig zullen zijn, maar toch.

Ik stond er trouwens te kijken van het aanbod en de prijs van Conrad, als
electronica-hobbyist is 't vaak een van de laatste winkels waar ik opzoek ga.

Hee, dank aan iedereen voor de input !

Groeten,

Bart.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door boutje »

Of een twee simpele hoekkontakt lagers.
Kosten ook niet zoveel. :arrow:
the66mustang

Re: Lagers voor spindel...

Bericht door the66mustang »

deze heb ik hier nog liggen voor de liefhebbers. stuk of 50 stuks denk ik nog in en doos . aankomend weekeinde komt er al iemand die er een paar al heeft gekocht en nog meer spulletjes. weg is weg ![ vanwege de verhuizing ]

type :natv 8 ppa
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... ame=1_13_4
Plaats reactie