Makita RT0700C freesje vast

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Makita RT0700C freesje vast

Bericht door remon_v »

Sinds een tijdje heb ik een Makita RT0700C in bezit en elke keer als ik een freesje wil verwisselen kom ik erachter dat hij 'muur' vast zit.
Ik draai de bout los, of er helemaal af en dan krijg ik het freesje er niet met de hand uitgetrokken. Dit gebeurt zowel met de 8mm spantang als met de 6mm spangtang.
Ik heb nog een Einhell die ik gebruik in een freestafel of als bovenfrees, daar heb ik dit probleem nog nooit mee gehad.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door Caesar »

Niet te ver erin steken zodat je na gebruik, het freesje klein beetje verder erin kan drukken zodat de spantang zijn grip verliest/ontspant.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door remon_v »

Bedankt voor je reactie, dat ga ik zeker proberen!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door janplastiek »

ik heb deze op batterijen,
in de as zit een gaatje waar je de as mee vergrendeld bij het los of vastzetten van de frees, even met een aangeslepen schroevendraaier onder de frees en even oplichten, freesje komt bij mij zo los,
als je dit altijd voorhebt, wil dan wel zeggen dat je de frees niet zo vast aan moet draaien ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door serum »

Heel klein tikje bovenop de frees met de achterkant van een schroevendraaier oid en hij springt meteen los.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door Kjelt »

Inspecteer ook even de spantang en de frees of er geen braampje of andere beschadiging zichtbaar is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 14 jul 2020 17:10 Inspecteer ook even de spantang en de frees of er geen braampje of andere beschadiging zichtbaar is.
Dan zijn beide spantangen en/of frezen beschadigd....
Ik gok op overdreven vast zetten.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door remon_v »

Iedereen bedankt voor de reacties!
Bramen op de freesjes en spantangen zal het niet zijn, de 6mm spantang en de 6mm freesjes had ik nog nooit gebruikt.

Ik denk dat ik het iets te strak aandraai, maar dat had ik gedaan nadat een 8mm schacht freesje loskwam een van de eerste keren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door serum »

Ik gebruik meerderen van die makita's en ze hebben gewoon een heel klein tikje nodig om los te komen. het is geen zelflossende spantang zoals bij de festool of kress frezen. (waarbij de spantang naar buiten wordt getrokken door de spanmoer)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door remon_v »

serum schreef: 15 jul 2020 13:57 Ik gebruik meerderen van die makita's en ze hebben gewoon een heel klein tikje nodig om los te komen. het is geen zelflossende spantang zoals bij de festool of kress frezen. (waarbij de spantang naar buiten wordt getrokken door de spanmoer)
Na een klein tikje te hebben gegeven komt de frees zo los inderdaad.... bedankt!
harm69
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Makita RT0700C freesje vast

Bericht door harm69 »

Even van de zijkant tegen het freesje duwen is meestal ook al genoeg. De spantang voel je dan ‘losklikken’.
Plaats reactie