Motor voor Sieg X1

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 10 feb 2020 09:31 Dus dan stuur je hem PWM gemoduleerd aan met een laagdoorlaatfilter, zoiets ?
Hmmm snap het grote prijsverschil niet meer eigenlijk.
Ik dacht dat ze de AC motor sinusvormig uitstuurden en verwachte dan ook IGBT's etc. zeg maar het verschil tussen een goedkope UPS met blokken en een duurdere UPS met puur sinusvormige uitgangsspanning.
Een BLDC motor stuur je aan met een 6-step commutatie:
Afbeelding

Zoals je ziet moet je elke fase naar 'positief' en 'negatief' kunnen schakelen, oftewel 2 schakelaars per fase.
Zie ook de rimpel op het koppel. Bij lage toerentallen heb je daar last van, bij hoge toerentallen lost de rotor-het-vliegwiel dat wel voor je op.

Wil je snelheid regelen, dan moet je de fasen PWMmen zodat de effectieve spanning over de fasen lager word, net zoals je een DC-motor regelt. Die twee zijn ook gelijk aan elkaar, behalve dat een DC-motor een stukje mechanica heeft voor het maken van die fasespanningen en een BLDC motor een stukje elektronica.

Sinusodiaal voor permanent-magneet AC (PMAC) is zoals je het verwacht:

Afbeelding

De sinusvormige stromen worden benaderd met PWM, en ik moet nog steeds van positief naar negatief schakelen, oftewel 6 schakelaars nodig.

Om het nog leuker te maken: servodrives en VFD's gebruiken vaak space-vector PWM om de circel te verdelen over de fasen in plaats van pure sinusoidale spanningen, daar haal je extra koppel mee. Dan word het weer aardig de BLDC golfvorm:

Afbeelding

Dus de stand:
- BLDC: 6 schakelaars nodig die kunnen PWMmen
- PMAC: 6 schakelaars nodig die kunnen PWMmen

Verder is er nog 1 mogelijk verschil: voor field-oriented-control (FOC, vector-control) moet je de fasestroom van 2 fasen meten (de derde kun je uitrekenen; Iu+Iv+Iw=0), voor simpele 6-staps commutatie hoeft dat niet perse. Aangezien je met FOC de stromen kunt splitsen in een koppelgenererend component en component dat de magnetiseringsinductantie in gaat is FOC wel heel wenselijk voor een servolus aangezien de binnenste lus van een servoregeling motorkoppel stuurt.

Als je dus motoren met vergelijkbare spanningen en stromen vergelijkt is het verschil tussen BLDC en PMAC met FOC dus vooral software. BLDC hoeft alleen maar simpelweg een patroontje te doen en wat PWMmem, dat is weinig code. Of zelfs helemaal geen code; met een paar flipfloppen lukt dat ook wel.
FOC is complexer en heeft meer CPU-cycles per omwenteling nodig, dus een iets dikker processortje. Maar bij de reguliere toerentallen nog steeds niks wat een 32MHz Cortex-M0 van een paar centen niet kan.

Als je een 48VDC BLDC motor vergelijkt met een 230VAC servodrive dan ben je appels en peren aan het vergelijken. Dan is het inderdaad waarschijnlijker dat die 230VAC drive IGBT's of SiC-MOSFET's gebruikt. Maar dat doet de 48VDC drive ook, alleen zitten ze dan in de voeding.

Ik dacht dat Andre zijn portaalfrees helemaal heeft laten customizen met japanse sanyo-denki's ?
Of bedoel je zijn andere cnc frees ?
Ja, dat stalen bakbeest van 'm bedoel ik inderdaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kjelt »

Top Dabit, bedantk, dat maakt het (voor mij althans) een stuk duidelijker !
Plaats reactie