spindel opgeblazen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Ben nogmaals bedankt! Het was een zeer nuttig tripje naar Tilburg gisteren middag.
Helaas hebben we moeten constateren dat inderdaad mijn spindel was opgeblazen.
En nu weet ik ook waarom.....

PD006 Intermediate Frequency Set Range:0.01—400.00 Hz Unit:0.01 Hz Factory Setting:2.50
Note: ** means this parameter is adjustable during operation. This parameter is set for intermediate frequency of arbitrary V/F curve. If it is set improperly, it will cause over-current or under-torque of the motor, or even tripping of the inverter.
This set value of intermediate frequency is limited by the set value of base frequency.

Dit staat dus in de manual....maar het geeft geen duidelijkheid waarop je de parameter moet zetten. Via het mooie lampenplankje van Ben kwamen we erachter dat de stroom veel te hoog was.
Deze parameter hebben we toen op 20 gezet en het was okay!
Rest mij een nieuwe spindel te kopen, ik denk eraan dezelfde, dan heb ik reserve lagers.

Even nog over het plankje, hierbij een foto ervan
19316
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 18 okt 2019 22:26 Pas nadat we de instellingen voor de V/F curve gewijzigd hadden van de default waarden naar dezelfde waarden als in mijn eigen VFD waren de problemen over.
Let er dus bij het instellen van zo'n VFD op dat die parameters zeker belangrijk zijn, hobbycnc23 zijn motor is hier door in rook op gegaan.
Heb je een lijstje/bestand met de uiteindelijke waardes?
Deze zou dan bij het OSPF topic kunnen worden toegevoegd, het lijkt me vrij belangrijke informatie.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: spindel opgeblazen

Bericht door HD13 »

Leuk dat je er samen met Ben uitgekomen bent.
Ik was nieuwsgierig en heb de handleiding gegooglet.
https://prom-electric.ru/media/hy01d523b.pdf

Het deel waar je in zat te worstelen heeft betrekking op V/f of V/Hz grafiek van de motor.
Elektromotor heeft een Volt/Frequentie verhouding waar deze mee werkt.
Als je nou op blz. 20 van de manual kijkt dan zie daar onder PD005 een aantal grafieken staan.
Dat zijn nou die V/f grafieken.
Horizontaal staan de Hz (frequentie) en verticaal de spanning (V).
Nou staan er een paar tussen met een knik in de grafiek en laat dat nou net de intermediate punten zijn zowel voor frequentie als spanning, 2 parameters dus.
Als je dus 1 van de intermediates aanpast dan zul je ook naar de andere moeten kijken en moeten overwegen of je deze aanpast.

Als je dan een VFD koopt dan is deze meestal ingesteld voor een 50Hz motor, zeg maar 1500 of 3000 rpm afhankelijk van het aantal poolparen.
Nou draait zo'n HF spindel veel meer toeren, wat dan ook weer z'n weerslag heeft op de instellingen.
Horizontale as loopt dan door tot 500 Hz of minder terwijl verticaal gewoon op 220V blijft staan.
Als je dan de intermediate voor de Hz of V niet goed aanpast dan krijg je problemen.

Tip, maak een kopie van je instellingen, alleen de verschillen tov default.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Swake »

Over dat paneel met die 12 halogeentjes wil ik ook wel graag wat meer informatie, en dan vooral hoe gebruik je dat ding.
Het enige dat ik er nu van snap is dat je er best met de vingers af blijft tijdens gebruik :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: spindel opgeblazen

Bericht door benkr »

Dat paneel heeft 3 groepen van elk 4 lampen van ik geloof 150 Watt, dus 600 Watt per groep van 4 stuks.
Elke groep zet je in serie met een van de fase aansluitingen van de motor.
Die lampen zorgen er voor dat er nooit meer dan zeg 2,5 A kan gaan lopen, je kunt dus nooit je motor opblazen terwijl er ruim voldoende energie naar de motor toe kan om die te laten draaien.
Zo lang die lampen niet te fel aan gaan en meestal helemaal niet opgloeien is er niets aan de hand, maar met een verkeerd ingestelde VFD, zoals die van hobbycnc23 dus, en een hele tijd gelden ook eentje van mij (dat was de reden dat ik dit paneeltje heb gemaakt) zorgt dit paneel er voor dat de motor niet verbrandt door die veel te hoge stroom.

Ik heb nog zo'n kastje waar ook 4 van die lampen in zitten, dat gebruik ik altijd als ik b.v. een VFD of een stevige audio versterker moet repareren om te zorgen dat mijn netzekeringen heel blijven als het te repareren apparaat een kortsluiting veroorzaakt. Heeft me al heel vaak geholpen om bepaalde fouten op te sporen zonder telkens alles op te blazen. Erg handig als je er net voor een stevig bedrag nieuwe onderdelen in hebt gezet maar toch nog iets over het hoofd hebt gezien.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Het onderstaande, voorzien van foto’s wil ik ook graag met jullie delen.
Omdat we, benkr en ik, gisteren constateerden dat mijn spindel idd naar de ....is, heb ik hem vanavond gedemonteerd.
Onderstaande foto’s maken duidelijk dat ik wel een beetje ben geschrokken.

1. Het eerste wat opvalt tijdens de demontage is het gebrekkig gebruik van afdichtings kit bij de wateraansluitingen.
2. Op een van die foto’s kun je zien dat de rotor er nog in zit. Op het lager geborgt met een Alu boutje met twee gaatjes. LET OP LINKSE DRAAD.
3. De bovenkant van de rotor ( het dichts bij de wateraansluiting in het huis) is roestig!!! Nu is deze spindel door mij op markplaats gekocht dus zijn geschiedenis weet ik niet. Maar nu heb ik toch bedenkingen bij watergekoelde spindels! Ondanks dat ze minder geluid produceren ( mijn hobby ruimte is in huis) denk ik er nu toch zwaar aan een luchtgekoekde spindel te kopen. Het frezen maakt sowieso veel herrie.
4. Het merk van de spindel: Zhong Hua Jiang , diam. 80 L 200, 2,2 Kw, 220 Volt, 8,2 A, 400 Hz.


19332
19331
19334
19333
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: spindel opgeblazen

Bericht door benkr »

Ik heb nu totaal 3 van deze spindels gehad, 2 er van heb ik nog steeds.
Alle spindels heb ik voorzien van een andere connector omdat ik de standaard connector een onding vind, ik heb ze vervangen door een Speakon 4 connector.
Om die connector er op te maken heb ik van allemaal als eerste het achterdeksel er af gehaald.
Nadat de connector er op zat heb ik ze opnieuw met zuurvrije siliconenkit dichtgemaakt.
Ik heb misschien wel daarom nog nooit een lekkage gehad, en heb dus die ervaring ook niet.

Mijn spindel gebruik ik zelden beneden de 8000 toeren, dus waarom zou je dan kiezen voor een watergekoelde, bij die toerentallen doet een luchtgekoelde het ook gewoon goed.
Maar toch kies ik elke keer weer voor de watergekoelde variant, geen idee waarom dus.

Maar goed, de motor waar het hier over gaat is naar mijn mening niet kapot gegaan van de lekkage, maar van te veel stroom.
Ik wil niet bestrijden dat de motor zonder lekkage mogelijk de mishandeling zou hebben overleefd, maar dat zal nooit meer duidelijk worden denk ik.
Feit is wel dat de isolatie weerstand (bij 500V meetspanning) altijd nog in de buurt van de 1 Giga Ohm zat, en dat is zeker niet slecht.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Idd benkr, de spindel is door een veel te hoge stroom bij zeer laag toerental verbrand. Dat had ik in de vorige post misschien ff moeten herhalen, bij het verhaal over de demontage. Maar te titel van dit topic zegt genoeg denk ik :mrgreen:
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: spindel opgeblazen

Bericht door HD13 »

Heb je ook nog foto's van de spoelen ?
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Jazeker HD 13, en nog bedankt voor je vorige post met uitleg, had het moeten weten als elektroman :mrgreen: maar die grijze hersencellen spelen me parten, en ik was veel te benieuwd ff snel de parameters instellen, duur foutje!

19335
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: spindel opgeblazen

Bericht door HD13 »

Echt wel een gevalletje "well done" voor de wikkelingen dan.
Zit zelf in de elektrotechniek en heb wel eens met frequentieregelaars te maken.
Van verschillende merken dat dan weer wel, kan dus ook niet zeggen welke parameters waarvoor zijn totdat ik de manual heb gezien.
Elk merk heeft zo z'n eigen manier van parameters coderen en menu structuur.
Plaats reactie