welke chinese spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: welke chinese spindel

Bericht door chimaerion »

kris blancke schreef: 08 aug 2019 00:37 Nogmaals, waar heb je een watergekoelde spindle voor nodig ?
Mijn luchtgekoelde 2.2 staat hier soms non stop een uurtje te draaien en krijgt nauwelijks warm.
Watergekoeld is beter bij zeer lage RPM. Luchtgekoelde Chinese spindels mogen niet onder 6k RPM draaien of niet genoeg airflow van de ventilator.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Ballegooijen »

Luchtgekoelde Chinese spindels mogen niet onder 6k RPM draaien
Onder de 6k blijft er ook geen kracht meer over dus dat kom je eigenlijk nooit.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke chinese spindel

Bericht door serum »

Ik heb een luchtgekoelde spindel met een externe ventilator. Met een sensorless vector VFD kan je al wat meer onder de 6krpm, maar nog geen megakoppel hoor. Maar in ieder geval meer dan een standaard exemplaar.

Nadeel van een luchgekoeld exemplaar heb je opgelost met een externe ventilator. Deze koelt ook nog door nadat de spindel is uitgezet. Heb er een paar temperatuur switches voor liggen, heb ze al gemeten, want die bi-metaal dingen hebben nogal wat variatie)k zet hem onder de 40 graden op 30 a 40% en boven de 40 graden op 100%. De fan is nogal rumoerig welke ik erop heb.. :mrgreen:
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: welke chinese spindel

Bericht door Nederbelg »

Ok, maar welke (luchtgekoelde) spindel adviseren jullie dan? Zijn er betere opties dan de door mij voorgestelde opties tot +/- 600 euro?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: welke chinese spindel

Bericht door chimaerion »

Ballegooijen schreef: 08 aug 2019 10:40
Luchtgekoelde Chinese spindels mogen niet onder 6k RPM draaien
Onder de 6k blijft er ook geen kracht meer over dus dat kom je eigenlijk nooit.
Bij de chinese spindels misschien niet, maar ik heb een mechatron spindle en vanaf 1,5 k rpm heeft hij nog een mooie koppel. Vanaf 3k rpm tot 10k rpm ofzo een constante maximumkoppel.

Ik kon hem niet eens in een luchtgekoelde versie kopen, enkel watergekoeld.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: welke chinese spindel

Bericht door kris blancke »

chimaerion schreef: 08 aug 2019 10:36
kris blancke schreef: 08 aug 2019 00:37 Nogmaals, waar heb je een watergekoelde spindle voor nodig ?
Mijn luchtgekoelde 2.2 staat hier soms non stop een uurtje te draaien en krijgt nauwelijks warm.
Watergekoeld is beter bij zeer lage RPM. Luchtgekoelde Chinese spindels mogen niet onder 6k RPM draaien of niet genoeg airflow van de ventilator.
Kan je me even specifieren wat het verschil zou zijn tussen een chinese en een europese luchtgekoelde spindle ? Ik ben nogal leergierig en behalve mss de afwerkingsgraad hebben ze toch alle een ventilator en dergelijke.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: welke chinese spindel

Bericht door chimaerion »

Als ik je zeg dat de lagers in bv in een Jaeger spindle meer kosten dan een Chinese spindle +vfd, zegt dat genoeg?

Om nog maar te zwijgen over de koppelcurve van de motor, rondloopnauwkeurigheid, etc

De prijsklasse is ook niet te vergelijken, maar ik denk niet dat je een in EU gefabriceerde spindle dat een beetje kwalitatief is onder de 800 kunt vinden.

Als je geld op tafel smijt zal je in China ook wel een goede spindel vinden, maar dan koop ik liever hier.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke chinese spindel

Bericht door benkr »

Ik heb een Teknomotor (Italiaans dus) liggen, daar zitten helemaal geen hoekkontaktlagers in, gewone 620x lagers, loopt perfect.
Ik ben aan mijn 2e Chinese 2.2 kW bezig, de eerste had een rare inwendige af en toe sluiting die Bjornski1976 voor mij heeft opgespoord en de huidige had stevige transportschade (de verpakking in ieder geval, die kostte mij uiteindelijk na heel veel mailwisseling iets van 30 Euro) maar bij beiden heb ik met de lagers nooit problemen gehad, en met de run-out is ook niets mis, ik zou er zo weer eentje kopen.

Een aantal jaren geleden zag ik hier op het forum met regelmaat een motor waarvan de lagers in de soep waren gelopen, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Die laatste motor, een rond 2.2kW exemplaar met EU shipping kostte origineel iets van 120 Euro, mag je die wel vergelijken met eentje van het 5 a 10 voudige?
En waar verwacht je dan de verschillen?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: welke chinese spindel

Bericht door chimaerion »

benkr schreef: 09 aug 2019 09:33 Ik heb een Teknomotor (Italiaans dus) liggen, daar zitten helemaal geen hoekkontaktlagers in, gewone 620x lagers, loopt perfect.
Ik ben aan mijn 2e Chinese 2.2 kW bezig, de eerste had een rare inwendige af en toe sluiting die Bjornski1976 voor mij heeft opgespoord en de huidige had stevige transportschade (de verpakking in ieder geval, die kostte mij uiteindelijk na heel veel mailwisseling iets van 30 Euro) maar bij beiden heb ik met de lagers nooit problemen gehad, en met de run-out is ook niets mis, ik zou er zo weer eentje kopen.

Een aantal jaren geleden zag ik hier op het forum met regelmaat een motor waarvan de lagers in de soep waren gelopen, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Die laatste motor, een rond 2.2kW exemplaar met EU shipping kostte origineel iets van 120 Euro, mag je die wel vergelijken met eentje van het 5 a 10 voudige?
En waar verwacht je dan de verschillen?
Dat zeg ik toch ook?

En de verschillen: zoals ik al zei rondloopnauwkeurigheid <2 micron en motorkoppelcurve die veel gunstiger is, en meer dan voldoende koppel heeft bij toerentallen onder de 6k.
bv: https://www.mechatron-gmbh.de/en/produc ... al-series/ kijk maar eens naar de datasheet van de HFP-M-8022. Heeft vanaf 3k rpm zijn maximumkoppel die constant blijft tot 12k rpm. Ik hoef denk ik jou niet uit te leggen dat dit een serieus voordeel is tov de Chinese.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door Jasper »

Vergeet ook niet even de BTW in het prijsverschil mee te nemen en natuurlijk de winstmarge die in de EU vele malen hoger moet zijn omdat leven/werkplaats/energie hier nu eenmaal duurder.

Daar zit waarschijnlijk al de helft van de prijs in.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

benkr schreef: 30 jun 2019 00:26 Ik gebruikt deze als pomp:

https://www.aliexpress.com/item/3263465 ... 4c4dNGpsN1

Met koelvloeistof van de Action, gebruik het al jaren zonder enig probleem, koelvloeistof wordt hooguit een graag of 10 warmer na een flinke klus.

Hier een afbeelding van hoe ik het bij Tony zijn machine heb gemaakt, de mijne is eigenlijk precies het zelfde maar daar heb ik geen foto van op dit moment.

17154
Ben, zoals je weet heb ik jouw advies opgevolgd en ook deze pomp gekocht. Nu zitten daar DRIE draden aan?? weet jij waarom drie?? tussen de rode en de witte draad meet ik 10 Ohm, de zwarte draad doet niets. Als ik tussen wit en rood 12V DC zet loopt er ongeveer 1 Amp. Maar de pomp doet niks?? Heb inmiddels een dispute gestart en krijg mijn geld terug. Wil er graag een zelfde kopen. Weet jij de reden van de drie draden (ipv twee)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke chinese spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De documentatie is nog wel eens onder de maat bij die chinezen. (of is dat een understatement?)

Bij sommige fan's zit er op de witte een puls voor het toerental misschien is dat bij zo'n pomp ook wel, ik zou in ieder geval zwart-rood gebruiken om te testen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke chinese spindel

Bericht door benkr »

Ik ga helemaal mee met Hugo, die middelste witte draad is het toerental pulsje, die laat je gewoon los hangen.
Inderdaad zwart - en rood +, ik heb even geen idee hoe veel stroom dat ding trekt, maar met enkele honderden mA's is het wel op.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke chinese spindel

Bericht door hobbycnc23 »

nou dan is ie inderdaad defect helaas.
bedankt voor jullie reacties
Plaats reactie