Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Moderator: Moderators

leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door leendertvdhart »

Beste allemaal,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een setje stappenmotoren inclusief aansturing, en kwam deze tegen op eBay:

http://cgi.ebay.com/3-axis-Nema23-stepp ... 2759wt_905

Heeft iemand ervaring met deze set, of uberhaupt met een dergelijke set kopen via ebay, vanuit Azie?

Of heeft iemand nog een vergelijkbare aanbieding?

Met vriendelijke groet,
Leendert van der Hart
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door Leeuwinga »

Waarom weer zo ver weg?
Is het echt wel zo goedkoop?, je gaat meer als E 100,00 verzendkosten betalen
daarbij inklaringskosten en BTW etc etc,
En hoe garantie? als er iets stuk is ga je het terug zenden?
Cees
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door Leeuwinga »

gekken en dwazen kunnen je de oren van de kop vragen
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door parallax »

Heb destijds bij aanvang mijn stappenmotoren bij dezelfde leverancier besteld (wantaimotor).
Het ging toen om een setje van 4 x Nema 23 stappenmotoren met een koppel van 3,0 Nm en een stepperdriverboard van de de welberuchte TB6550.

Het pakketje lag netjes verpakt na ongeveer 17 dagen op mijn bureau. Enthausiast alles bekeken en leek op zich niet veel aan de hand. Later na wat google werk kwam ik er achter dat ze mij per vergissing de verkeerde hadden toegestuur en bleken achteraf 2,5 Nm wat voor mij opzich niet een enorm probleem was maar toch.

In tussentijd had ik ook de voeding binnen gekregen van Dick Best, en dus alles netjes aangesloten.
Al snel bleek dat de motoren toch door het transport waren ontzet, flens iets verschoven t.o.v. statorhuis waardoor de stappenmotoren niet meer soepel ronddraaiden maar juist aanschuurden (Rotor tegen stator). Met lang passen en meten en uitlijnen de motoren uiteindelijk weer goed uitgelijnd gekregen....

Om een lang verhaal kort te maken, vorig jaar 4 nieuwe losse drivers gekocht met microstep tot 5A per fase,
4 weken terug nieuwe motoren aangeschaft, 2x 6,4 NM stappenmotoren uit nederland + een 6,4 NM die hier op het forum werd verkocht. Daarnaast heb ik mn breakoutboardje ook vervangen die ook uit nederland komt.

Conclusie: alle onderdelen van wantaimotor zijn bij mij inmiddels vervangen door degelijke onderdelen uit nederland. kijk daarom goed naar waar je je spullen vandaan haalt, als je het hier in nederland koopt weet je wat je krijgt, je krijgt degelijke spullen en daarbij staat iedereen met "garantie"en eventuele tips voor je klaar.
Daarnaast loop je veel minder risico door beschadiging tijdens transport en dergelijke. Zelf dacht ik het ook buiten nederland te moeten zoeken voor de leuke prijzen maar ben daar snel weer op terug gekomen. Hou het verlopig op Nederland en de nabije buurlanden.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door skillalot »

Kijk goed uit wat je koopt.

Ik ben zelf ook wel van het zoeken op Ebay. De geleidingen en kogelomloop spindels die ik heb komen van Ebay (linearmotionbearings2008) en had ik voor 570 euro thuis als complete set. Dit kost me in nederland het drievoudige! Dat durfde ik wel aan, na meerdere goede reacties gelezen te hebben.

De voeding heb ik van Ebay, 48v voor 40euro in huis. Dezelfde is in Nederland verkrijgbaar voor 75 ex verzendkosten. Dat durfde ik ook wel aan, voor die 4 tientjes, en mocht hij ooit kapot gaan dan kan ik alsnog snel een nieuwe uit NL krijgen.

Mijn freesmotor (watergekoelde 1,5kw met frequentieregelaar en spantangen) heb ik ook van linearmotionbearings. Ik heb hem nog niet gebruikt, maar het zal ongetwijfeld beter werken en minder herrie maken als met een bovenfrees, dus dat durfde ik voor die 300 euro ook nog wel aan, na goed contact en goede ervaring met deze verkoper.

Je ziet het al, alle bovenstaande zaken schelen gewoon ontzettend veel vergeleken met dat je het in NL kunt krijgen.

Mijn stappenmotoren en drivers heb ik gewoon bij Nederlandse verkopers vandaan. Waarschijnlijk zijn dit dezelfde als in china, maar mocht er ooit iets mee gebeuren, dan hebben ze die hier in NL in het schap liggen, en heb ik binnen maximaal 2 dagen een nieuwe in huis. Als ik iets terug naar China moet sturen voor garantie, en moet wachten tot ik een nieuwe teruggekregen heb, dan ben je snel een of anderhalve maand verder. Ook moet je dan de verzendkosten heen en terug betalen, en naar china is dat niet goedkoop.
Ik heb ook lang ebay af zitten struinen naar drivers, en uiteindelijk dacht ik: "wat ben ik toch uren aan het zoeken om twee tientjes te besparen, ik kan beter in NL bestellen en een hoop ellende achteraf besparen voor die paar tientjes"

Verder wat ik nog even over het setje wat je opgezocht heb kwijt wil, deze set is niet goed op elkaar afgestemd.
De stappenmotoren kunnen 3A per spoel verdragen, en als je ze in serie zet, dan kun je ze met de drivers uit de set aansturen. Wat beter is, is om ze paralel te zetten. Dan verliezen ze minder snel koppel bij sneller draaien. Wel heb je dan een twee keer zo sterke driver nodig. Mijn motoren hebben bijvoorbeeld 2.5A/phase, en de drivers leveren 5,6A max.
Verder is de voeding die erbij zit veel te licht. Als je de motoren aanstuurt met 24V, en ze ook nog in serie aansluit, krijg je per spoel 12V. Als een stappenmotor draait wekt deze een inductie spanning op. Zodra deze boven de stuurspanning uitsteigt heb je geen koppel meer over. Stuur je de motoren aan met bv 48V en paralel, dan staat er 48V over de spoelen, en kun je dus behoorlijk wat harder draaien voordat je koppel in gaat zakken.

Bij die set zit ook een breakoutboard voor je paralelle poort. Ga je met Mach3 of EMC2 aansturen dan heb je die nodig. Houd rekening ermee dat je bij Mach3 een licentie moet kopen (leeuwinga levert deze), en je bij EMC2 behoorlijk wat kennis van Linux nodig hebt. Ook zijn er nog wel wat gratis dos programma's die via de paralelle poort werken, ik dacht zeusCNC en turbocnc, en zo zijn er denk ik nog wel wat.
Ga je met USBCNC (verkrijgbaar via damencnc) aansturen, dan heb je dit breakoutboard niet nodig.
Verder heb je ook nog CNC-USB tegenwoordig, welke ook via usb werkt, waardoor je ook hiervoor geen breakoutbord nodig hebt. CNC-USB is ook verkrijgbaar via leeuwinga, en meer info daarover vind je op http://www.planet-cnc.com
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door wetronic »

de voeding zou ik zeker vervangen.

Ik heb hier op 4 3Nm stappenmotoren een weliswaar wat overkill voeding liggen.

48V 32A. Maar dat is 1500Watt. Dit setje heeft op 3 motoren 350Watt. scheelt een factor 4,X.

Ik ben uitgegaan van dat ik minimaal 20A moet kunnen leveren.
Een geschakelde voeding die op zijn max draait kan rare dingen genereren. (lees storing).

Een geschakelde voeding gaat zijn spanning laten zakken om de gevraagde stroom te kunnen leveren.
Ook speelt temperatuur mee. Als een voeding langere tijd aanstaat kan je hier ook problemen mee krijgen.

*en ik kon via via goedkoop aan deze voeding komen.
p.s. mocht je interesse hebben ik ga binnekort een 48V 20A voeding te koop aanbieden welke wel uit china komt.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door Leeuwinga »

Dat is zeker een overkill :oops:
Ik zou hiervoor een ringkerntrafo nemen van 300VA
Dat is ruim voldoende, nogmaals een gewone ringkerntrafo-gelijkrichter
en voldoende cap. elko is de beste voeding voor je cnc machine.
Wil je het mooi doen, neem je een voedingsprintje van mij.
Cees
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door H@ns »

Heb de stroom aan de primaire kant van een MSD-50-5,6 ooit eens gemeten.
Als belasting een 6,4Nm motor, dus de driver moet 5,6A leveren.

De stroom bij 48V bedroeg 1,2A. Dus c.a. 68Watt.

Een gemiddeld systeem heeft 3 motoren. Dus max. opgenomen vermogen 173Watt. (Bij 3 gelijke motoren)

Dus een 300VA ringkern will do the job.

Dus 32A is genoeg voor ruim 25 drives.......... :shock:
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door wetronic »

agjah

De wijze man zei ooit. "If it's worth doing, it's worth overdoing."

maar 1,2A aan primaire kant??? weet je dit zeker.(wat voor meter gebruikt? want ik heb het flauwe vermoeden dat het nogal een piekerige waarde is waardoor de veel al goedkopere meters hem trippen).

welke spanning stuurt die dan uit aan de stappenmotor kant.

48V
1,2A

5,6A op de uitgang.

zeg efficiëntie van 75%.

48 * 1,2 = 57,6W

57,6 * 0,75 = 43,2W

43,2 /5,6A = 7,71V
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door H@ns »

Fluke 26III true RMS is nou niet bepaald het goedkoopste metertje.

Aan de sekundaire kant heb ik nog niet gemeten, begin nu nieuwsgierig te worden of die 0,75% klopt.

Maar meer als 1.2A was het niet.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door wetronic »

oke dat verbaast me eigenlijk.
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door leendertvdhart »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga nog even wachten met de aanschaf van de electronica.

Waar ik wel in geinteresseerd ben is de lineaire geleidingen/kogelomloopspindels als complete set, bij linearmotionbearing2008 (http://shop.ebay.nl/linearmotionbearing ... rom=&_ipg=) op ebay. Als ik het zo zie zijn dat behoorlijk scherpe prijzen. Het grootste nadeel zijn de verzendkosten, die (incl BTW) al snel op 150 euro komen.

Mijn vraag dus: zijn er hier nog meer mensen die binnenkort van plan zijn om hier iets te bestellen? Dan kunnen we het combineren. Stuur mij gerust een PB als dit het geval is.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door Floppy »

wetronic schreef:agjah
maar 1,2A aan primaire kant??? weet je dit zeker.(wat voor meter gebruikt? want ik heb het flauwe vermoeden dat het nogal een piekerige waarde is waardoor de veel al goedkopere meters hem trippen).
Nou die waardes kloppen wel. Ik heb dat ook wel eens gemeten en kom ook op die waardes uit. Door die chopperregeling kan er best 5.6 A door de spoelen van de motor lopen en toch maar 1.2A uit de 48V voeding gehaald worden. Als je bv die voeding naar 24 V zou veranderen gaat er ineens 2.4A gebruikt worden.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CNC electronica van Ebay halen?

Bericht door Leeuwinga »

Daarbij komt nog dat nooit alle motoren 100% draaien.
Ook daardooor zal de totale stroom minder zijn.
Cees
Plaats reactie