Wat voor motor?

Moderator: Moderators

awautosport
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:47
Contacteer:

Wat voor motor?

Bericht door awautosport »

Hallo mede forum lezers,

Ik heb hier een aantal vermoedelijk stappenmotoren van een groot caliber 90x90x100 en ruim 2 kg nu hebben de motoren op de achterkant een soort toerenteller, stappenteller en hebben de motoren 6 draden exl die van de sensor namelijk blauw, rood, grijs, geel paars en groen wie kan mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten en wat voor drivers ik moet gebruiken voor deze motoren

Groeten, Alex

Afbeelding
Afbeelding
draadjelos
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:23
Locatie: Lemelerveld
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door draadjelos »

Als we er vanuit gaan dat het inderdaad stappenmotoren zijn, dan moet je door te meten uitzoeken hoe de spoelen in de motor aangesloten zitten.

Een 6 draads stappenmotor heeft 4 spoelen, die per twee in serie zitten. voor beide spoelen zijn 3 draden gebruikt, namelijk de beide uiteinden en de middentak

plaatje

In het plaatje wordt duidelijk dat de ene drie draden geen enkele electrische verbinding hebben met de andere drie (je meet daartussen een oneindig hoge weerstand met je multimeter (ohm-stand))

als je die twee groepen van drie draden apart hebt gevonden kun je de weerstandwaardes tussen de drie draden gebruiken om te bepalen welke draden de spoelen zijn (1 buitenste en een middentak) en welke de twee spoelen in serie zijn (de twee buitensten meten twee keer zo veel weerstand de andere is dan dus automatisch de middentak)

De stappen/toerenteller kan je gebruiken in een closed loop systeem waarbij de gestapte waarde gecontroleerd kan worden door je aansturing/driver. Dit hoeft niet perse, en dan heb je een standaard stappenmotordriver nodig (damencnc of stappenmotor.nl). Je weet alleen niet wat de maximale stroom is die de spoelen mogen hebben (of staat dat er wel op?) Dit kan je (volgens mij) alleen maar langzaam opvoeren en in de gaten houden of je motor niet te warm wordt (40-50 graden is nog geen probleem meestal)

Maar nogmaals...deze hele preek slaat alleen op stappenmotoren, het zouden ook servo motoren kunnen zijn maar die hebben doorgaans geen 6 draden nodig voor het motordeel (maar 2 of 3)

succes!
So many things, so little time
awautosport
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:47
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door awautosport »

Ik ga 1 motor slopen omdat ik een defecte heb
Laatst gewijzigd door awautosport op 02 jan 2011 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door Damocles »

NEEN! Niet uit elkaar halen!
Als het een stappenmotor is, is hij voor de vuilbak daarna!
Gedemagnetiseerd.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
draadjelos
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:23
Locatie: Lemelerveld
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door draadjelos »

Nee, de uitleg is voor 3 van de 6 draden, de andere drie werken precies zo, en er zijn er minimaal 4 nodig om hem te kunnen laten draaien. (klinkt beetje onlogisch misschien hha)
So many things, so little time
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door lucas »

awautosport schreef:Hallo,

ik ga deze motor eens uit elkaar halen en bekijken hoe het zit
Niet uit elkaar halen want dan is die een deel van zijn vermogen kwijt en niet meer bruikbaar.
Spoelen doormeten met een multimeter is de enige goede manier.

Edit: Damocles was sneller
awautosport
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:47
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door awautosport »

Hallo,

Bedankt voor je uitleg, ik heb een motor met afgeknipte draden open gehaald de blauwe en grijze draad zitten aan een rondje met isolatie eromheen er staat op thermik ik denk dat dit een sensor is om de motor tempratuur op te nemen. dan hou ik nog 4 dragen over. Kan iemand mij helpen en is het nog wel een stappenmotor?
Afbeelding
Afbeelding

Groeten,

Alex
draadjelos
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:23
Locatie: Lemelerveld
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door draadjelos »

Heb je de mogelijheid om wat weerstanden te meten tussen de verschillende draden ?
So many things, so little time
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door johan jorez »

zij dit motoren van een elektrisch bekrachtigde stuur inrichting ???
dan zijn het brusless servo motors
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door skillalot »

Heel maar dan ook heel simpel....


... als je aan de motoras draait, voel je dan weerstand in stapjes? En als je alle draden tegen elkaar houdt, is het dan veeeel moeilijker om de motor te draaien? Dan is het een stappenmotor.
awautosport
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:47
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door awautosport »

volgens mij is het dan een stappenmotor, ik voel niet echt stapjes maar als ik sluiting maak tussen de draden moet je merkbaar meer kracht zetten om de motor te draaien nu alleen nog wat voor drivers moet ik gebruiken volgensmij zijn het 24 volt motoren en dan nog weten hoe ik ze moet aansluiten
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door theorieken »

Als je de stappen niet uitdrukkelijk voelt als de kabels los zijn wordt de kans vrij groot dat het geen stappenmotor is.

Het kortsluiten van de draden zal bij heel veel motoren ervoor zorgen dat je meer kracht moet zetten.
Je maakt er immers een zeer zwaar belaste generator van.

Helaas zijn er motoren en stappenmotoren in heel veel varianten dus zwart/wit uitspraken worden heel moeilijk.
(Zo heb ik geen ervaring met stappenmotoren met variabele reluctantie dus weet ik niet of je daar de stappen ook voelt, en motoren zonder permanente magneet gaan mogelijk niet stroever lopen bij het kortsluiten van de wikkelingen ...)
awautosport
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:47
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door awautosport »

Is er dan nog een andere manier om zeker te weten of het wel of niet een stappenmotor is?

Groeten,

Alex
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: Wat voor motor?

Bericht door theorieken »

Elke vorm van opschrift zou al handig zijn.
Ook is het misschien handig als je eens alle spoelen doormeet.
(dus de weerstand tussen elke mogelijke dradencombinatie)
Plaats reactie