2 fase stepper met 8 draadjes

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door diepchess »

Hallo, op 3d prnter bordje wil ik graag steppertje aansluiten. 3d printer bordje heeft 4 draadjes namelijk de 2 fases. Tussen wat Chinese tekens van de motorfabrikant heb ik weten te onctijferen dat het een stepper is met 2 fases en er is 1 leesbare tabel. Maar hoe sluit ik die aan? Pak ik alleen de 2 fases en sluit die aan en ignore ik die 4 andere aansluitingen? Waar zijn die eigenlijk voor?
wires_motor.png
het is steppertje met vertragingshuis erop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door Goudgele »

Heb je een foto van de stepper of een link naar waar je hem gekocht hebt?

Er bestaan steppers met 8 aansluitingen. Die draden moet je dan allemaal gebruiken, je kunt ze dan in serie of parallel aansluiten. Maar als ik naar de tabel kijk die je plaatst, is het gewoon een 4 aderige stepper met daarbij nog wat control signalen voor richting en snelheid. Dit duidt er op dat het een stepper met geïntegreerde driver is. Wel even belangrijk om te weten wat het precies voor ding is dus.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door diepchess »

"Permanent Magnet DC Stepper Motor with Gear"
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door Goudgele »

Ja leuk, maar je hebt geen linkje of typenummer? Er zijn zo veel dingen te krijgen wat steppers betreft.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door diepchess »

Goudgele schreef: 25 mei 2022 16:00 Ja leuk, maar je hebt geen linkje of typenummer? Er zijn zo veel dingen te krijgen wat steppers betreft.
Ja ik dacht dus ook eerst van 8 draadjes en op internet 100 pagina's over hoe 8 draadjes aan te sluiten. Dus nu eens keer wat tijd gevonden om 'm aan te sluiten. Hoppa is 2 fases met zekerheid maar wat die andere 4 draadjes doen? Website gemaild natuurlijk, maar helpdesk ligt niet in de Chinese aard zo vrees ik.

Gekeken op youtube. Niks nergens. Hoop dat ik geen kat in de zak heb.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door Goudgele »

Hoe weet je zeker dat het een 2 fase stepper is?
Als je dat echt zeker weet zal er denk ik een controller ingebouwd zitten. Wat de andere draden doen staat in je tabelletje. Maar nogmaals. Typenummer? Anders kan niemand je helpen
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door diepchess »

Goudgele schreef: 25 mei 2022 16:07 Hoe weet je zeker dat het een 2 fase stepper is?
Als je dat echt zeker weet zal er denk ik een controller ingebouwd zitten. Wat de andere draden doen staat in je tabelletje. Maar nogmaals. Typenummer? Anders kan niemand je helpen
Ja Shanghai Electric is het.

Wat het motortje zelf zegt kan ik foto van maken maar lastig fotograferen hier (lees inzoomen).
De connectors zeggen:

[pre]
d
c
a
b
dir
gnd
v+
s
[/pre]

Dus 2 fases met zekerheid.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door Goudgele »

Als je een dir en s (speed?) signaal hebt zal het een stepper met ingebouwde driver zijn. Je hebt toch wel ergens een datasheet ofzo hoe je die aan moet sturen? Meestal betekent het dat je de step/dir signalen van je controller direct op die stepper/driver combo kan aansluiten. En natuurlijk een voeding voor de controller (vcc en gnd)

Je moet dus even zoeken naar meer info over de signalen die dat ding graag vreet en de voeding die hij wil hebben.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door diepchess »

https://www.moonsindustries.com/p/20mm- ... 1120002784

Er zijn nogal wat tegenstrijdige geluiden. De website zegt dat hij 4+ kilo levert (zeg 42 Ncm) maar het document wat je kunt downloaden heeft 't over 2.8 kg force, maar alles is in Chinees. Niks nergens niet over aansluiten.

Ervaring hier is gewoon testen dan zie je of hij sterk genoeg is, maar ja dan moet hij eerst werken!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door diepchess »

Goudgele schreef: 25 mei 2022 16:19 Als je een dir en s (speed?) signaal hebt zal het een stepper met ingebouwde driver zijn. Je hebt toch wel ergens een datasheet ofzo hoe je die aan moet sturen? Meestal betekent het dat je de step/dir signalen van je controller direct op die stepper/driver combo kan aansluiten. En natuurlijk een voeding voor de controller (vcc en gnd)

Je moet dus even zoeken naar meer info over de signalen die dat ding graag vreet en de voeding die hij wil hebben.
Gegoogled, gemaild, geyoutubed. Niemand lijkt ze te gebruiken, of beter iets online gezet te hebben. Op ebay liggen wel oude overigens, maar ik kan zien dat die bouwjaar 2002 hebben. Laatste getal van het motortje is volgens mij bouwjaar. Die bij mij is dus 21. Die 2e hands op ebay hebben dus 4 draadjes en sommige 8 als ik foto goed zie. Maar ja 20+ jaar oud minimaal. Wat op ebay ligt heeft niet de naam 'moons'. Voor die prijs waarvoor ze 'm verkocht hebben mogen ze wel wat helpdesk leveren me dunkt, maar dat ligt niet in de Chinese aard over algemeen. Was in Sovjet-Unie ook schier onmogelijk. Zelfde mentaliteit daar in China als destijds in SovjetUnie.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door Goudgele »

De snelheidsregeling verwacht een 3 tot 24V DC signaal waarmee je dus de snelheid in stelt zo te zien op de laatste pagina van het download bestand. De DIR pin zal dan wel hoog/laag moeten zijn om de draairichting te veranderen.

Hoe je dit dan moet combineren met de 4 draden van een stappenmotor weet ik niet. Wellicht hoort er nog een apart controllertje/drivertje bij?

Ik zou gewoon met een 'normale' stepper of servo gaan werken. :lol: Of er zijn nog anderen die hier wel mee bekend zijn?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door diepchess »

Deze is op papier 2.8 - 4.2 kilo kracht (holding torque etc) bij 80 gram.

Dat is best krachtig voor steppertje. Is lastig bij zelfde gewicht of net erboven een stepper te vinden die sterker is.
Meeste gearboxes zijn loodzwaar. Begrijp dat er voor een extruder (de orbiter) een fabrikant bezig is, maar meer dan paar testprintjes hebben die gasten niet ermee gedaan volgens mij. Om dat sustained te gebruiken?
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door Storm100210 »

Ik zie online alleen maar servomotors. maar er staal heel duidelijk in de documentatie dat het een standaard stepper motor is Ik zou gewoon een stepper driver aansluiten met de stroom begrenzing op 0.5 Amp. en 12 volt gebruiken, dus de rest niet aansluiten. Ik denk dat het dan gewoon werkt.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: 2 fase stepper met 8 draadjes

Bericht door Rocnc »

Als er geen driver-elektronica in het motortje zit, dan kan je vast met een multimeter de diverse wikkelingen ontdekken. Met 8 draden zou ik 4 wikkelingen verwachten. En als ik de foto bekijk, dan denk ik dat het een kaal motortje is, zonder elektronica. De documentatie zal dan bedoeld zijn om aan te geven dat er nog eeen driver nodig is. In tegenstelling tot een "gewone" elektromotor. Aannames, ik weet het, maar het helpt misschien?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie