Stappenmotor ineens de weg kwijt

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Jasper »

Hey,

Afgelopen week was ik een werkstukje aan het maken en ineens was de X as de weg kwijt toen ik terug liep, Ik hoorde hem wel even ratelen dus dacht dat de spindel wellicht ergens tegenaan gelopen was.

Even later deed hij het weer en toen wist ik zeker dat hij nergens vast liep. De snelheid was ook niet te hoog want in het zelfde hout frees ik ook wel eens op 3000 en nu was het 2400.

Toen de motor eens goed bekeken en bleek er 1 draad bij de connector los te zitten, Er wel in maar dus niet goed gekrompen. Deze gesoldeerd en vanmorgen met goede moed opnieuw begonnen. Nieuw stuk hout en al veel eerder in het werkstuk staat hij weer te ratelen. schiet een stukje naar links en ratelt buiten het werkstuk in de lucht weer verder. Steeds een volle stap van 1.8 graden of zo lijkt het want de boutjes van de as koppeling komen steeds weer op dezelfde plaats terug.

Mijn Y as doet dit ook als ik te hard wil, Die is nu begrensd op 1380 terwijl de X as waar het nu om gaat een max snelheid van 6000 heeft bij verplaatsen en daar nog steeds zeer herhaalbaar in is.

Motor is een chinees ding Nema 23 1.8 3.0A , Driver een Leadshine DM856

Als ik de motor los gooi gaat de X gewoon soepel heen en weer.

Zou de motor overleden zijn of moet ik het ergens anders gaan zoeken? iemand zo iets vast al eens bij de hand gehad neem ik aan.

BVD,
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door audiomanics »

Kan ook zijn dat de driver een opdonder heeft gehad van dat losse contact, maar dat kan je snel uitvinden door de drivers van bijv. Y en X om te wisselen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Jasper »

Dat ga ik zo eens proberen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door audiomanics »

Andere opties zijn een kabelbreuk.. Die kant en klare apparaatjes worden meestal met een eenvoudig budgetkabeltje uitgevoerd.. Ik heb nog geen Chinees gezien die er IGUS chainflex in stopte..
Als je aan de ontkoppelde (zowel mechanisch als elektrisch) motor draait.. draait hij dan soepel rond met alleen de 200 stapjes die je kan voelen (magnetisch veld)?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Jasper »

Zal ik straks eens proberen.
Kabel kan inderdaad een ding zijn, Staat wel een hoop tekst op maar weinig informatie.
Connectoren van en naar de driver X en Y gewisseld, Staat nu te draaien zonder freesje erin op 200% en heb met potlood wat strepen gezet om te kijken of hij straks niet van slag is.

Motor was niet eens heel warm toen hij stopte.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Jasper »

Net er weer mee gestopt, en weer verder enz.

Ik met de kabel rommelen en ja hoor stoppen, Denk dat de connector die aan de kabel kant zit niet geschikt is voor het doel.
Als ik daar aan beweeg dan stopt hij ermee. Is moeilijk met een draaiende machine maar als ik de kabel (komt 10cm kabel uit met connector) aan de motor stil houdt en dan de connector aan de andere kant beweeg dan gaat het fout. Dus of die stekker is niet goed of de krimp verbinding bij een van de andere draden dan de gene die ik gesoldeerd heb is het probleem.

IK heb de andere namelijk niet gesoldeerd om problemen te voorkomen want bij het vele trillen en bewegen is een soldeerverbinding juist minder goed dan een krimp verbinding heb ik me ooit eens in wat soldeer filmpjes laten vertellen door "NASA Certified" mensen.

Maar goed, Ik denk dat ik de stekker er maar tussenuit knip en toch de boel direct soldeer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Kjelt »

In principe moet de trekontlasting van de connector de mechanische kabelkrachten opvangen en horen de aders in de connector geen mechanische krachten te verduren te krijgen.
Dus wat voor connector gebruik je en hoe heb je de trekontlasting opgelost?
Fotos helpen in deze wel want woorden zeggen nooit alles.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Jasper »

Gelukkig heb ik hem zelf niet gebouwd maar heeft alibabba dat gedaan.

Stekker is een soort JST, staat XHX op.

Trek ontlasting was er niet. Nu heb ik hem met een tyrap vast gezet.

21803

Wat wel opvallend was is dat de krimp van de mantel niet als een M was maar meer een O en dus niet met het juiste gereedschap gekrompen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Kjelt »

En die stop je zo in je stappen motor en maakt er verder geen trekontlasting bij ? :shock:
Tijd voor een metalen kastje eromheen en goede tule met wartel of andere vorm van Kabel trekontlasting zou ik zeggen, zo duur zijn die niet ;-)

https://www.allekabels.nl/grondkabel/71 ... gIz2_D_BwE
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door hfjbuis »

Ik lijm met epoxy (kneedbaar staal versie) op alle steppers een behuizing met een GX16 connector (4 polig). Daar past nog net een 7 mm kabel in. Nu kan ik foutloos een kabel of stepper wisselen.
21805
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 24 okt 2020 23:14 Ik lijm met epoxy (kneedbaar staal versie) op alle steppers een behuizing met een GX16 connector (4 polig). Daar past nog net een 7 mm kabel in. Nu kan ik foutloos een kabel of stepper wisselen.
Ik vind het een hele goede oplossing maar ik vind het wel jammer dat je zo'n waardeloze connector daar voor gebruikt.
Jonge jonge wat vind ik die waardeloos, ik sloop ze echt overal vanaf waar ze op zitten, b.v. op de Chinese HF spindelmotoren, dat krijg je niet veilig in elkaar geprutst en dan loopt het óf telkens los, óf je krijgt het nooit meer los. Op die spindelmotoren zet ik altijd Neutrik Speakon 4 connectoren, super degelijk en veilig.

Ik zelf ben best wel gecharmeerd van deze connectoren:

https://nl.aliexpress.com/item/32760597 ... hweb201603_

Hier het voorbeeld van een 20mm behuizing, maar ze zijn er ook in 10, 13, 16 en nog veel meer uitvoeringen, male, female, vierkante bevestigingsplaat, ronde bevestiging etc. etc.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door hfjbuis »

GX16 of GX12 vind ik niet waardeloos. Ze kosten een paar dubbeltjes en zijn niet waterdicht. Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad maar ik gebruik het spul dan ook voor de hobby. Niet het beste maar wel probleemlozer dan een JST of Dupont stekker bij bewegende kabels.
JST (XH) gebruik ik wel op printplaten om verkeerd inpluggen te voorkomen.

Als bedrijfszekerheid belangrijk is, dan is zo'n speakon connector absoluut een aanrader. In de audio zaak bij mij in het dorp verkopen ze ook de (verleng) kabels. Maar bij de prijs is het even slikken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door Kjelt »

De originele van europese of amerikaanse makelij met dikke goudlaag zijn best ok.
De klonen uit China dat is een loterij, sommigen zijn de pinnen niet van koper maar van ijzer.
Ik heb zelfs lintkabel uit china die aan een magneet blijft plakken. Sindsdien test ik altijd de connectoren of kabels door er 1,5x de stroom doorheen te jassen die ze in de toepassing aan moeten kunnen en dan de spanningsval over de connectoren te meten om te zien wat ze waard zijn. Soms fikt de plug gewoon weg , liever tijdens de test dan in huis tijdens gebruik.
Vaak zijn ze ook prima en voldoen gewoon. Misschien dat de edele laag dunner is en datvze ipv 500 keer in en uitsteken maar 50 keer meegaan maar dat maakt voor onze toepassingen meestal weinig uit. Wel zou ik adviseren jaarlijks visueel de contacten te inspecteren op oxydatie of verkleuring.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stappenmotor ineens de weg kwijt

Bericht door audiomanics »

Die CB-microfoon connectoren (CX-16?) heb ik ook helemaal geen slechte ervaringen mee. Stevig zat en gewoon goed vast te zetten.. Zijn er met 2 tot 8 aansluitingen.. Gewoon hele prima pluggen om stappenmotoren etc mee aan te sluiten.
De Weipu pluggen (die zwarte plastic met blauw) zijn ook heel goed te gebruiken en ook niet bijzonder duur..
Neutrik speakon ben ik nou weer niet zo'n fan van.. een paar keer gebruikt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie