Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Ik laat in ieder geval de Z as gedurende de hele bewerking vast staan, zie topictitel :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 18 apr 2020 09:31 Zoals Hugo al zei: ik zet ergens aan het begin een G91......
Tja.... ik had in mijn enthousiasme die G91 even gemist :roll:
Wel grappig dit.... de discussie duurt vele malen langer dan het vlakken ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 18 apr 2020 09:47 Ik laat in ieder geval de Z as gedurende de hele bewerking vast staan, zie topictitel :lol:
Dan moet je de code van Dabit wel even aanpassen, uiteraard dat is uiteraard geen probleem. Maar is je bed nu groter dan je freesbereik? Zo ja, had je misschien die strippen beter wat kleiner kunnen houden rondom zodat je een geheel vlak bed krijgt ivm overmaat werkstukken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 apr 2020 09:41 PS, als ik m'n bed zou vlakken, zou ik de freesspil juist wel onder een hoek zetten, maar dat heb ik eerder al uitgelegd.
Die heb ik gemist..... interessant!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 18 apr 2020 09:54
Kjelt schreef: 18 apr 2020 09:47 Ik laat in ieder geval de Z as gedurende de hele bewerking vast staan, zie topictitel :lol:
Dan moet je de code van Dabit wel even aanpassen, uiteraard dat is uiteraard geen probleem. Maar is je bed nu groter dan je freesbereik? Zo ja, had je misschien die strippen beter wat kleiner kunnen houden rondom zodat je een geheel vlak bed krijgt ivm overmaat werkstukken.
Ja het tbed was zo groot als het theoretische bereik EN afgerond naar de eerst beste verkrijgbare maat. Ik ga niet aan twee kanten 15mm van een aluplaat van €500 zagen :lol:
Avhteraf had ik zoveel anders gedaan, tweede wagenplaat op de Xas xodat ik de brug snel kan verwijderen, misschien zwaardere Z as die later ook een ATC kan dragen (dromen mag), echte servos op de Xas (gaat misschien nog gebeuren) zodat ik >7m/min kan mocht het nodig zijn.

Maar voorlopig ben ik dik tevreden, pracht frees vergeleken met mijn vorige Heiz.
Als ik zie hoe stabiel en glad die potgaten in mijn tslot zijn geworden. 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 apr 2020 09:41
DaBit schreef: 18 apr 2020 09:31 Dit soort domme code werkt op alles.
Ja, alsof het zo uit fusion komt. :lol:

Quick and dirty is soms ook wel lekker.

En Andre, die vierkante frees heb ik even geen tijd voor, dat is toch wel wat meer werk (en trouwens, die begrijpt fusion dan weer niet) :mrgreen:

PS, als ik m'n bed zou vlakken, zou ik de freesspil juist wel onder een hoek zetten, maar dat heb ik eerder al uitgelegd.
Ja, dat geeft de mooiste finish met een vlakfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 18 apr 2020 09:56
hugo stoutjesdijk schreef: 18 apr 2020 09:41 PS, als ik m'n bed zou vlakken, zou ik de freesspil juist wel onder een hoek zetten, maar dat heb ik eerder al uitgelegd.
Die heb ik gemist..... interessant!
Pak een stukje staal/aluminium, sla daar met een centerpunt een put in en vlak vervolgens de boel weer met een fijn vijltje of wetsteen. En trek dan je conclusie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Even voor mijn idee,
Een iets schuine vlakfrees gedraagt zich zoals een schraapstaal op hout?
Dan snap ik hem weer.
Anders graag meer uitleg ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 18 apr 2020 09:47 Ik laat in ieder geval de Z as gedurende de hele bewerking vast staan, zie topictitel :lol:
Volgens mij ben jij de enige hier op het forum die dat nodig vind. Daarmee laat je de helft van de tijd die frees maar een beetje poetsen door de spanen over reeds gefreesd spul. Zonde van de snijkanten.
Knoop anders een meetklokje in je spindel, en kijk of je Z-as netjes herhaalt als je 'm op dezelfde locatie omhoog en omlaag laat gaan. Als-ie dat niet doet heb je een ander probleem te pakken.
hugo stoutjesdijk schreef: 18 apr 2020 10:05 Pak een stukje staal/aluminium, sla daar met een centerpunt een put in en vlak vervolgens de boel weer met een fijn vijltje of wetsteen. En trek dan je conclusie.
Om geen last te hebben van dat soort 'materiaal-komt-naast-het-putje-omhoog' effecten moet je wel heel akelig schuin frezen. Als het een leuke staalsoort is waar je bed van gemaakt is kun je best je machineklem op de 'toppen' laten rusten, maar met PVC?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 18 apr 2020 10:24 Volgens mij ben jij de enige hier op het forum die dat nodig vind. Daarmee laat je de helft van de tijd die frees maar een beetje poetsen door de spanen over reeds gefreesd spul. Zonde van de snijkanten.
Die snap ik niet ik beweeg toch door over het bed in een doorgaande beweging, waarom zou ik op ieder einde de frees even de lucht in bewegen, ik ga opzij en verder dan heb ik slechts 12,5 mm die ik "dubbel" frees.
Als je een pocket freest ga je toch ook niet na ieder rondje de lucht in ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door DaBit »

Voor het meest consistente freesresultaat moet je consistent hetzelfde doen, zeker op een machine die niet gebouwd is uit 2000 kilo gietijzer voor een 400x250mm werkbereik.
Dus consistent in dezelfde richting banen trekken, de voorzet hetzelfde houden, de spindelsnelheid hetzelfde houden, etc.

Je bent nog teveel gefocust op de kwaliteiten van de machine, maar in werkelijkheid bepaalt het poppetje die het ding bedient wat het resultaat gaat zijn. Een betere machine maakt het alleen maar makkelijker.
Zelfde als met autoracen; Max Verstappen in een gammele afgetrapte Corsa, ik in een dikke Audi, wie zou er winnen denk je? Hint: ik zou niet op de Audi gokken.

Pak een stukje restmateriaal, en trek een keer een baan heen en ernaast een baan terug. Kun je gewoon met joggen doen, hoef je geen programma voor te schrijven. Zien die twee banen er hetzelfde uit? Nee. Is dat effect alleen optisch of zit er werkelijk een significant verschil in? Ik mag hopen het eerste, maar aangezien dit je eerste freesklus met de nieuwe machine is en je de machine nog niet van haver tot gort kent zou ik er niet op gokken.
In mindere mate geld dat uiteraard ook voor je Z-hoogte. Als je die niet verplaatst is de hoogte in ieder geval ook consistent, of in ieder geval zolang je niet freest want dan word er toch continu aan die Z-as getrokken. Maar een van de essentiele zaken van een freesmachine is toch wel dat die Z-as een geprogrammeerde positie keer op keer kan herhalen.

Wat je kunt doen als je perse je Z niet in hoogte wil verplaatsen is de baan frezen, over dezelfde baan teruggaan, stukje opschuiven, en herhalen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Thanks, dat beantwoord een eerdere vraag met een ander antwoord want toen was het antwoord zigzag ipv steeds een kant opfrezen.
Boodschappen zijn gedaan na de koffie ga ik brginnen, aangezien ik meerdere passes ga doen zou ik beide strategieen kunnen toepassen en vergelijken, leer ik ook weer van.

PS: Z-as heeft backlash correctie dus klokje staat steeds mooi op nul +/-1u maar ja dat blijf je houden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door DaBit »

Als ik 1 ding vlak wil hebben doe ik het lekker met banen dezelfde richting in of een spiraal. Een ander zal daar vast een andere mening over hebben en hoe degelijker de machine en hoe lomper de opname en frees, hoe meer het richting 'pff, maakt niks uit' gaat.

Hier een heel oud plaatje; je kunt precies zien wat freesbewerkingen in diverse richtingen doen op dezelfde hoogte met een niet al te gek stijve machine/frees:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 18 apr 2020 10:24
hugo stoutjesdijk schreef: 18 apr 2020 10:05 Pak een stukje staal/aluminium, sla daar met een centerpunt een put in en vlak vervolgens de boel weer met een fijn vijltje of wetsteen. En trek dan je conclusie.
Om geen last te hebben van dat soort 'materiaal-komt-naast-het-putje-omhoog' effecten moet je wel heel akelig schuin frezen. Als het een leuke staalsoort is waar je bed van gemaakt is kun je best je machineklem op de 'toppen' laten rusten, maar met PVC?
Dat is anders wel de reden dat machines zo'n bed hebben, putjes moet je inderdaad wel even vlak wetten, maar een kras geeft ook al 'bult' effecten. Een vlakgeslepen plaat is gewoon heel moeilijk zuiver te houden, en een plaat met minimale golf in de praktijk dus wel. En het omgekeerde is misschien ook een reden, dat je machine klem of ander stuk materiaal ook makkelijker over het bed schuift en wat minder beschadigingen achter laat.
Ik heb het niet bedacht, geef alleen maar door wat machine bouwers mij wijs gemaakt hebben, en als er iemand straks zegt: dat hebben ze gedaan omdat je nu eenmaal dat vlak niet netjes gefreesd of geschaafd krijgt zonder hoogte verschillen te zien, dus zorgen we er voor dat het juist duidelijke sporen worden. Dan is dat ook een argument. :lol: En dan is de volgende regel weer tegenstrijdig.
En in PVC zal het inderdaad wel geen nut hebben.
De scheefstand moet natuurlijk wel in de bewegingsrichting staan anders wordt het een rotzooi.
Dat freesbeeld wat jij laat zien heb je eigenlijk altijd als nog iets verspaand, dan zie je wat zo'n frees toch nog doorbuigt.
Een mooi freesbeeld krijg je in ieder geval nooit met een exact haaks staande freeskop. (maar dan heb ik het over puur cosmetisch)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie