Aansturen stappenmotor met PLC

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

Even een melding vooraf, ik heb niet heel veel verstand van stappenmotoren.

Ik heb hier wat stappenmotor liggen, die (als ik de afmetingen bekijk) nema 17 zijn. Er staat helaas geen type op. Ze hebben 6 draden wat zou betekenen dat het unipolaire motoren zijn.
Graag zou ik deze motoren via een PLC laten draaien. Ze hoeven maar één kant op te draaien, op twee verschillende toerentallen.

Ik heb hier een driver voor nodig, een kant en klaar dingetje lijkt mij het meest praktisch. Maar welke zijn geschikt?
Qua aansturing kan zou het praktisch zijn als de driver 24V signalen accepteert. Dan kan ik volgens mij het "dir" signaal aan de + of gnd knopen. De snelheid zou dan waarschijnlijk op een puls uitgang van de PLC moeten? Of zijn er ook drivers die een analoog signaal als snelheidssignaal accepteren?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door andrefc101 »

Ben bang dat ze hier geen verstand van plc’s hebben.
Jammer, ben ik ook wel in geïnteresseerd, heb er ook nog een toepassing voor.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

De plc die ik wil gebruiken heeft helaas geen puls uitgang. Leadshine heeft een drive waarvan de snelheid via een 0-5v signaal te sturen is. Voor een Nema 17 is die echter wat prijzig met 115 euro ex.

Morgen nog eens even googelen of er nog iets te vinden is.

Technisch moet dit toch prima mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door diode op 05 apr 2020 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door chimaerion »

Ik ben Siemens PLC programmeur geweest. Wat wil je precies weten?
De meeste industriële PLC's zoals Siemens hebben ingebouwde functionliteit voor het aansturen van motoren via bijvoorbeeld stap signalen.
In Tia Portal zijn dat de zogenaamde technology blocks die de gewenste stepsignalen genereren.

Je kan het zo complex maken als je wil en je eigen signalen programmeren ermee.


Ik kan me voorstellen dat Beckhoff, Rockwell en andere fabrikanten dat ook wel kunnen.

Weet dat als je eenmaal begint met zulke PLC's dat de prijzen ver buiten de budget voor hobbydoeleinden liggen. Licentie van Siemens kost paar duizend euro's.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

Ik weet dat Siemens het kan maar zoals je al aangeeft is dat wat prijzig.

De concrete vraag lijkt nu te zijn of er nog interessante drives met een analoge sturing of modbus zijn?
De koyo klick heeft namelijk geen puls output, in ieder geval geen snelle.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door Geldof »

Andre vroeg me dit ook, mijn broer werkt met PLC's voor werk en hobby,
Zal het morgen vragen en hij weet ook wel wat een betaalbare oplossing is voor dit.

Kom er morgen op terug
Click buy play
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moet je wat meer vertellen.
Geen verstand van stappen motoren, maar wel van plc’s?
De keuze van plc staat vast? Barth heeft een stepper module bij z’n plc.
Wat is het gewenste toerental, als het heel langzaam is, is het misschien wel mogelijk.
En wat is het budget, hobby of commercieel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

Inderdaad weinig verstand van stappenmotoren. Weet wel redelijk wat van elektronica en ook wel wat van plc's.

De keuze van de plc staat semi vast. Van de koyo weet ik hoe ik deze moet programmeren. Bij een ander merk zal er een leercurve zijn en eventueel kosten voor software.

Laten we de toepassing als semi professioneel bestempelen. Er is budget alleen zoek ik uiteraard iets wat zo makkelijk mogelijk werkt. De drive van leadshine is bruikbaar maar qua capaciteit veel zwaarder als nodig naar mijn idee.
Vandaar de vraag of er nog alternatieven zijn.

Het gewenste toerental is nog niet exact bekend. Ik schat maximaal 10rpm. Dat zouden bij een normale stappenmotor 2000 stappen per minuut zijn. Dat klinkt bij nader inzien niet onhaalbaar met een gewone uitgang. Ga ik eens bekijken, dank voor de tip.
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door VDFman »

Deze Pool heeft al wat uitgezocht :

https://www.shemeck.pl/artykuly/34_ster ... okowe.html
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

Dank voor de tip. Heb het even door translate gehaald en de PLC (unitronics) die hij gebruikt heeft een 32kHz puls uitgang waarmee hij de driver bestuurd. Dat heeft de PLC die ik wil gebruiken helaas niet.

Zojuist even wat gemeten aan de stappen motor. Deze heeft 4 spoelen van ieder 44 ohm en de midden aansluiting van twee spoelen komt als aansluiting uit de motor. Dat bevestigd dat het een unipolaire motor is. Kan ik die met een driver voor bipolaire motoren sturen? Zo ja, waar moet ik rekening mee houden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://barth-elektronik.com/lococube-m ... C-800.html
van klein https://barth-elektronik.com/lococube-m ... G-800.html
tot wat meer https://barth-elektronik.com/lococube-m ... G-850.html (PWM tot 25kHz)
Even opletten dat je de 800 serie kiest, de andere serie's worden nog wel verkocht door RS maar zijn obsolete.
Die software heb jij in een half uur wel draaien denk ik zo.
Ik gebruik af en toe zo'n Barth dingetje, vind ze wel handig, maar als het iets industriëler wordt gebruik ik liever een 'echte' plc, alleen voor het uiterlijk :lol:
Maar met 10 rpm (33Hz), zal het toch ook wel met een gewone uitgang lukken. En anders zijn er ook nog wel pulsgeneratortjes die je aan en uit kunt zetten.
De juiste stepperdriver lijkt me nog het lastigst als je niets van de stappenmotoren af weet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

Dank voor de informatie Hugo. Wel apart dat die MC-800 modules bij RS nederland niet te vinden zijn. Ze lijken wel te kunnen wat ik nodig heb. NAdeel van een simpel pulsgevertje is dat je dan via de PLC het toerental niet kunt aanpassen. Tenminste, niet zonder het ding wat te modificeren en dat is nu eigenlijk niet de bedoeling.

Inmiddels heb ik iets meer info over het motortje, het is een motor van Moons. Het type nummer is bij hen op de website niet te vinden. Ik heb ze een mail gestuurd met het verzoek voor een datasheet. Als ik naar de andere typenummers kijk en vergelijk met deze dan zou het een motor zijn met een max motorstroom van 300mA bij 12V.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

RS heeft hem wel artikel nummer 134-8863 vind ie em wel.
Als je ingangen over hebt, zou je met een analoge ingang en een potmeter dat toerental wel kunnen sturen lijkt me.
Komt volgens mij nog wel een programmeer kabel bij (3.3v RS232), ik heb tot nu toe alleen de 650 en de 500 gebruikt (USB kabel en 'echte' RS232)
Voor die stepperdriver kun je natuurlijk voor zoiets gaan: https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/dri ... 20a-detail
Als dat te veel is, misschien zo'n stepstick drivertje die ze in 3D printers veel toepassen, kosten een paar €
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door Lameris »

Ik heb een lasmanipulator gemaakt en die wordt aangedreven door een stappenmotor. Mocht niet te veel kosten dus zo eenvoudig mogelijk gehouden. Je hebt wel een driver nodig voor de stappenmotor en die moet je van de nodige pulsen voorzien.
Ik gebruik hiervoor een 555 timer ic'tje , met een goedgekozen condensator en variabele weerstand kun je elke denkbare snelheid voor je stappenmotor realiseren. Als je er 2 neemt met elk een eigen instelling kun je makkelijk tussen de snelheden schakelen. met de potmeter regel je de snelheid.
Op internet zijn genoeg handige programmatjes te vinden om de 555 van de juiste weerstand en condensator te voorzien.
Goedkoper kan het niet !
Plaats reactie