Aansturen stappenmotor met PLC

Moderator: Moderators

Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door Floppy »

Waarom wil je de bestaande motoren gebruiken? Een nieuwe NEMA17 motor kost €20.
Je kan die oude wel gebruiken.
20366
Je moet dan A+ en A- B+ en B- aansluiten of de A en de 0 en de B en de 0.
Allebei hebben ze nadelen. In het eerste geval heb je een hogere voedingsspanning nodig, de zelfinductie wordt hoger en de max stapfrequentie lager.
In het tweede geval gebruik je maar de helft van de spoelen kracht is wat lager maar je kan wel sneller stappen.
Bedenk ook dat een stappenmotor in full step mode niet echt lekker loopt. Daarom hebben alle moderne drivers een microstep mode. Daar wordt de puls frequentie wel hoger door.
Ook kan je een stappen motor niet gelijk op volle snelheid laten lopen dan is de kans op overslaan van stappen erg groot of in het uiterste geval staat hij alleen maar wat te trillen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 apr 2020 12:50 RS heeft hem wel artikel nummer 134-8863 vind ie em wel.
Voor die stepperdriver kun je natuurlijk voor zoiets gaan: https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/dri ... 20a-detail
Als dat te veel is, misschien zo'n stepstick drivertje die ze in 3D printers veel toepassen, kosten een paar €
Dank voor het artikelnummer, dan vind ik hem wel. Ik zal eens bij hardware cnc kijken, merendeel van de drivers is geschikt voor veel hogere stromen dan dat ik nodig heb.
Lameris schreef: 06 apr 2020 16:42 Ik heb een lasmanipulator gemaakt en die wordt aangedreven door een stappenmotor. Mocht niet te veel kosten dus zo eenvoudig mogelijk gehouden. Je hebt wel een driver nodig voor de stappenmotor en die moet je van de nodige pulsen voorzien.
Ik gebruik hiervoor een 555 timer ic'tje , met een goedgekozen condensator en variabele weerstand kun je elke denkbare snelheid voor je stappenmotor realiseren. Als je er 2 neemt met elk een eigen instelling kun je makkelijk tussen de snelheden schakelen. met de potmeter regel je de snelheid.
Op internet zijn genoeg handige programmatjes te vinden om de 555 van de juiste weerstand en condensator te voorzien.
Goedkoper kan het niet !
Dank voor het meedenken. Helaas is dat voor mijn toepassing toch wat teveel ge-hobby.
Floppy schreef: 06 apr 2020 17:22 Waarom wil je de bestaande motoren gebruiken? Een nieuwe NEMA17 motor kost €20.


Dank voor de toelichting. De oude motor zit vast aan een onderdeel waarvan de huidige besturing niet voldoet (PCB met van alles en nog wat er op, die voor mij niet bruikbaar is). De motor zit via een tandwieltje verbonden aan een ander onderdeel. En als ik zo kijk is dat tandwiel er niet zo eenvoudig af te halen, en is de as van de bestaande motor langer als wat ik bij andere motoren zie.

Bij de huidige motor laat ik de midden aftakking dus eigenlijk gewoon los en de twee uiteinden op A- en A+. Dat ik dan een hogere voedingsspanning nodig heb is in dit geval een voordeel omdat die drivers gangbaarder lijken te zijn. Het ding hoeft maar zacht te draaien dus ik verwacht dat ik qua stapfrequentie niet echt een probleem krijg.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aansturen stappenmotor met PLC

Bericht door diode »

Inmiddels maar een klein drivertje besteld. Dan kan ik eerst eens kijken of ik de motor aan de gang krijg. Vervolgens kan ik de plc er aan hangen.

Volgens de datasheet is de stijg/daal tijd van de meeste uitgangen <0.5ms. Eén van de uitgangen is sneller en redt 20us. Je zou dus zeggen dat de PLC snel zat is voor het lage toerental wat ik nodig heb. We gaan het gewoon proberen en zien wel waar we uitkomen.
Plaats reactie