wel/niet overdimensioneren stappenmotor driver

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

wel/niet overdimensioneren stappenmotor driver

Bericht door xander janssen »

Beste,

Heb gezocht op het forum, maar kon geen bevredigend antwoord vinden, vandaar een nieuw topic.

Door historie (gekregen onderdelen en beperkte kennis en budget 20 jaar geleden) zitten op mijn zelf-ombouw Proxxon motoren van EMIS die maximaal 0.6A mogen hebben en een inductie van ruim 30mH hebben. Eerst zat er ook een EMIS controller op (ooit gratis op de kop getikt als eerste stap in mijn CNC avontuur), maar deze gaf na paar jaar de geest en is toen vervangen door 32-2.5 controllers van Stappenmotor.nl die maximaal 32 volt kunnen hebben en 2.5 Ampere leveren. Alles bij elkaar sterk en snel genoeg voor de Proxxon.

Nu ik ze op mijn "granieten portaal frees" heb gezet, is de maximale snelheid veel te laag icm het grotere bereik. Veel sneller gaan deze motoren niet gaan door "enorme" inductie. Voor ijlgang is dit hinderlijk, maar meet te leven. Echter ik wil graag een Kress gaan gebruiken en de hogere toerentallen vragen ook om hogere snelheden.

Korte test met een hoge stroom (2.5A en lage inductie) laat zien dat snelheden enorm omhoog kunnen.

Mijn vraag: Is het slim/goed om een controller langdurig op zijn maximale stroom te gaan gebruiken. Dan hoef ik alleen maar nieuwe motoren met lage inductie en hoge stroom (rond de 2.5A) te kopen. Blijft er mooi geld over om de Kress te kopen. Of is het slim (met het oog op levensduur) de controller altijd een x-aantal amperes zwaarder te kiezen?

Groeten,

Xander
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: wel/niet overdimensioneren stappenmotor driver

Bericht door benkr »

Ik zou de drivers rustig op hun maximale stroom durven gebruiken, daar zijn ze voor gemaakt zeg maar.
Als je toch nieuwe motoren gaat kopen, overweeg dan motoren met ingebouwde driver, die heb je voor rond de 100 Euro bij Aliexpress.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor servomotoren met ingebouwde driver, die ga ik zelf toepassen op mijn nieuwe machine.

Als voorbeeld deze steppermotor:

https://www.aliexpress.com/item/3296884 ... c35c3c88fc

En deze servomotor is 0,57 Nm, maar zijn volgens een medeforumlid (serum) die ze gebruikt ruimschoots voldoende:

https://www.aliexpress.com/item/4000069 ... 286cf6749f

Deze heb ik zelf:

https://www.aliexpress.com/item/4000067 ... 4c4dEfjE6f



Ik zou ook nog eens heel goed nadenken over die Kress, voor het zelfde geld heb je een zgn HF spindel met bijpassende VFD (toerenregelaar) is veel degelijker, stiller en makkelijk in het gebruik. Een set van HF spindelmotor met bijpassende VFD heb je voor zo rond de 300 Euro. Zoer er als het kan eentje die vanuit de EU wordt verzonden, dat scheelt je BTW, invoerheffing en inklaringskosten.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: wel/niet overdimensioneren stappenmotor driver

Bericht door Bjornski1976 »

Die drives van 32/2.5 kan je tot de maximale stroom gebruiken, wat Benkr al aangeeft.

Een hogere spanning zal zorgen voor meer snelheid maar wat jezelf al aangeeft middels testen is dat motoren
die een hogere stroom aankunnen al een behoorlijke winst leveren bij een gelijke driver input spanning!
Wat en hoe heb je getest?
Gegevens van de drive en manier van aansluiten is niet duidelijke, unipolair, bipolair, 4, 6 of 8 draden. Voor ons
leuk om te weten maar als het voor jou duidelijk is om zo verder te gaan top. Dan hierin niet meer investeren
zou ik adviseren te kijk i.p.v. een Kress (AMB) naar een VFD en circa 800 wat spindel motor. Op deze manier
kan je met het toerental spelen t.o.v. de snelheid die met de machine te halen is.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: wel/niet overdimensioneren stappenmotor driver

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een Nema17 stappenmotor 2.1 A, 0.65 Nm , 3 mH, 60 mm lang (17HS24-2104S) en 5 mm D type as. Die heeft een ruim 2 keer zo hoog koppel als je huidige motor en een lage inductie. Hij kost zo'n €15,-- bij StepperOnline.

Het is natuurlijk geen krachtpatser, maar voor een bescheiden bedrag wel een behoorlijke vooruitgang t.o.v. je huidige stepper en een die past bij je huidige controller en dezelfde aansluit flens heeft. Als je de stepper komt halen en weer terug brengt, mag je hem wel 14 dagen testen. Om te testen heb ik ook nog een (23HS22-2804S) Nema23 1.26 Nm, 56 mm liggen, maar die heeft een andere flens maat.
Plaats reactie