NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Moderator: Moderators

Plaats reactie
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door VP allsolutions »

Ik heb op mijn CNC machine 3 stappenmotoren zitten "NEMA23", maar merk dat ze aan het verslijten zijn.
Ik heb nog "NEMA17" stappenmotortjes liggen, kan ik deze gebruiken?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door serum »

Definieer 'verslijten' eens?
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door VP allsolutions »

serum schreef: 28 jul 2019 09:04 Definieer 'verslijten' eens?
Soms stopt er een motortje met draaien, waardoor mijn gefreesd stuk er niet uit ziet zoals het zou moeten
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door Bjornski1976 »

Dat verslijten klinkt mij meer als te weinig smering dan wel onderhoud van de bewegende delen. De motor zelf behoeft geen smering.
Om van NEMA 23 naar 17 te gaan is wel een hele achteruitgang qua koppel. Je probleem zal mijn inziens alleen maar groter worden.
Je kan je beter afvragen of er recentelijk verandering zijn doorgevoerd die hier iets mee te maken kunnen hebben.
Tevens is het de vraag of het probleem zich alleen voordoet op een as. Zo ja zou je eventueel drivers kunnen wisselen. Blijft het probleem bestaan dan moet je de bekabeling uitsluiten.
Dit geld ook voor de voeding controlleren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door VP allsolutions »

Bjornski1976 schreef: 28 jul 2019 10:00 Dat verslijten klinkt mij meer als te weinig smering dan wel onderhoud van de bewegende delen. De motor zelf behoeft geen smering.
Om van NEMA 23 naar 17 te gaan is wel een hele achteruitgang qua koppel. Je probleem zal mijn inziens alleen maar groter worden.
Je kan je beter afvragen of er recentelijk verandering zijn doorgevoerd die hier iets mee te maken kunnen hebben.
Tevens is het de vraag of het probleem zich alleen voordoet op een as. Zo ja zou je eventueel drivers kunnen wisselen. Blijft het probleem bestaan dan moet je de bekabeling uitsluiten.
Dit geld ook voor de voeding controlleren.
Ok, ik was toch al van plan om alles mooi in een schakelkast in te bouwen, ga dat dan maar eerst eens doen.
Wat is dan een upgrade? servo motortjes?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door Kjelt »

Welke heb je nu precies ?
Closed loop hybride steppers kan al een goede upgrade zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door hugo stoutjesdijk »

VP allsolutions schreef: 28 jul 2019 10:56
Bjornski1976 schreef: 28 jul 2019 10:00 Dat verslijten klinkt mij meer als te weinig smering dan wel onderhoud van de bewegende delen. De motor zelf behoeft geen smering.
Ok, ik was toch al van plan om alles mooi in een schakelkast in te bouwen, ga dat dan maar eerst eens doen.
Wat is dan een upgrade? servo motortjes?
Ik gok eerder op mechanische achteruitgang, vuile draadspindels en of geleidingen, lagering en of uitlijning, dat los je niet op met een mooie nieuwe schakelkast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door Bjornski1976 »

ik geloof dat ik mijzelf niet goed heb uitgedrukt. Ik bedoel hetzelfde als Hugo en aanvullend kan het een electrisch probleemzijn
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kees Moret

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door Kees Moret »

VP allsolutions schreef: 28 jul 2019 09:10
serum schreef: 28 jul 2019 09:04 Definieer 'verslijten' eens?
Soms stopt er een motortje met draaien, waardoor mijn gefreesd stuk er niet uit ziet zoals het zou moeten
Ik herken dat, heb hetzelfde.
Op mijn Y-as is er één die regelmatig stopt en rare geluiden maakt..
Dus de motoren van de machine geschroefd.
Als je het verschil voelt bij twee (gedemonteerde) motoren voel je bij de goede de "stappen", en bij de defecte nagenoeg niet.

Ik heb inmiddels twee nieuwe motoren aangeschaft maar nu nog aansluiten..
Is weer effe geleden dat ik mijn machientje bouwde, dus wordt puzzelen..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door Jacala »

Hallo!

Stappenmotoren kunnen aardig wat mishandeling hebben. Zolang de spoelen en lagers goed zijn kan er niet veel mis mee zijn is mij altijd verteld (maar er zijn mensen die het beter weten hier). Ik zou eerst eens alles goed schoon maken en kijken hoe het heen en week beweegt zonder motoren er op. De kans is best groot dat het probleem in de geleidingen zit en niet in de motoren.

Als een motor stopt met draaien ligt het vaak eerder aan de bedrading naar de motor (breuk op een bepaalde plek) of aan te veel weerstand.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door serum »

Als de stappenmotor een neodymium magneet gebruikt treedt permanente schade (demagnetisatie) op boven de 80 graden (beetje afhankelijk van het gebruikte type magneet) Boven de 105 graden nagenoeg volledige demagnetisatie. Bij standaard ferrietmagneten is dat boven de 220 graden oid.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: NEMA 23 vervangen door NEMA 17

Bericht door chimaerion »

Bovendien gaan de isolatie van de wikkelingen ook degenereren. Afhankelijk van de isolatieklasse mogen de wikkelingen aan een bepaalde temperatuur blootgesteld worden. Dit kan gaan van rond 100 graden C tot rond 200.

Bij kortsluiting vooral kunnen deze wikkelingen beschadigen of als de motorwikkelingen continu zeer dicht tegen hun temperatuursgrens zitten.
Maar dan moet er al flink iets mis zijn, wil dat gebeuren.
Plaats reactie