Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Zoals de titel al aangeeft vraag ik mij af of het mogelijk is om een AC servomotor aan te sturen met een frequentie regelaar ipv een speciale driver.
Als dit zou lukken dan wil ik hem niet gebruiken om te positioneren. Ook aan het toerental stel ik geen al te nauwkeurig eisen.
In het volgende draadje wordt hier ook al een beetje over gesproken. viewtopic.php?f=9&t=16777
De motor waar hierover gesproken wordt is denk ik toch ook een AC motor met permanente magneten zoals een AC servo, maar dan zonder encoder.

Nu meen ik weleens meer iets over een dergelijke oplossing gelezen te hebben. Maar kan hier niets meer over terug vinden.

Iemand enig idee of dit kan of weet waar ik hierover meer info kan vinden?

Waarom ik dit zou willen gebruiken:
1 ik heb servo motoren en frequentie regelaars liggen
2 Dit is eigenlijk gelijk de belangrijkste reden. Voor een gelijk vermogen kan ik op deze manier uitkomen met ongeveer het halve bouwvolume.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een antwoord op deze vraag , of aan kan geven waar ik eventueel het antwoord kan vinden.

Adri
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door DaBit »

Als de handleiding van de vfd expliciet permanent-Magneet synchrone motoren (PMSM) noemt wel. Ik heb van horen zeggen dat de Danfoss FC serie dat moet kunnen, maar ik heb er geen ervaring mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Ik heb het ooit geprobeerd met een Huang 2,2 kW VFD, ik kwam toen tot de conclusie dat het wel ging maar dat de motor ontzettend snel warm werd, daarom ben ik er toen mee gestopt.
Toen ik diezelfde VFD later met een normale HF spindel wilde gaan gebruiken werd ook die motor heel snel warm, dat bleek aan de instellingen van de VFD te liggen, een factory reset (door HD13 op de voorlaatste CNC zone dag) loste dat probleem toen op.
Ik ben nu een Huang VFD aan het repareren om deze nu wederom met een permanent magneet motor, een servomotor dus, aan het draaien te maken. Het wachten is op de post uit China, maar ik verwacht dat het Chinese Nieuwjaarsfeest er voor zorgt dat ik nog even geduld moet hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door benkr »

tokas98 schreef: 02 feb 2019 21:31 Zoals de titel al aangeeft vraag ik mij af of het mogelijk is om een AC servomotor aan te sturen met een frequentie regelaar ipv een speciale driver.
Als dit zou lukken dan wil ik hem niet gebruiken om te positioneren. Ook aan het toerental stel ik geen al te nauwkeurig eisen.
In het volgende draadje wordt hier ook al een beetje over gesproken. viewtopic.php?f=9&t=16777
De motor waar hierover gesproken wordt is denk ik toch ook een AC motor met permanente magneten zoals een AC servo, maar dan zonder encoder.

Nu meen ik weleens meer iets over een dergelijke oplossing gelezen te hebben. Maar kan hier niets meer over terug vinden.

Iemand enig idee of dit kan of weet waar ik hierover meer info kan vinden?

Waarom ik dit zou willen gebruiken:
1 ik heb servo motoren en frequentie regelaars liggen
2 Dit is eigenlijk gelijk de belangrijkste reden. Voor een gelijk vermogen kan ik op deze manier uitkomen met ongeveer het halve bouwvolume.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een antwoord op deze vraag , of aan kan geven waar ik eventueel het antwoord kan vinden.

Adri
We hebben het hier over een doodnormale AC 3 fasenmotor, wellicht met een wat beter ijzerpakket zodat het frequentie bereik wat beter is geworden.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

tokas98.
Heb je gegevens van motor (typeplaatje) en frequentie regelaar(manual) ?
Wat wil je aandrijven?
Als je de spullen hebt liggen gewoon proberen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door DaBit »

Een gewone V/f vfd op een PMSM motor heb ik wel ooit geprobeerd, dat was geen succes. De vfd moet toch echt meten welke spoelen er bekrachtigd moeten worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is een AC servomotor met magnetisch anker niet beter te omschrijven als een synchroon motor of een 3 phase stappenmotor.
Volgens mij is dat wat ie doet, zodra er spanning op een spoel staat richt die het magneetveld van het anker naar het magneetveld van de spoel.

Een 'normale' AC motor heeft een kooianker, en wekt zelf het magneetveld op in het anker, daardoor heeft ie ook altijd slip op het draaiveld, en draait ie 2800 toeren i.p.v. 3000 wat ie zou doen wanneer die de 50Hz exact (synchroon dus) zou volgen. (50Hz x 60 sec. = 3000 , bij een 2 polige motor)

Een stappenmotor loopt synchroon met de aangeboden pulsen, het draaiveld dus. Heel lang geleden hadden we klokjes op het lichtnet, daar zaten synchroon motortjes in die dus exact met de netfrequentie mee liepen.

(ik begrijp dat deze uitleg zeer summier is en eigenlijk ook onbegrijpelijk, maar meer weet ik er ook niet van) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 feb 2019 08:27 Is een AC servomotor met magnetisch anker niet beter te omschrijven als een synchroon motor of een 3 phase stappenmotor.
Yup, permanent-magneet synchrone motor.
Volgens mij is dat wat ie doet, zodra er spanning op een spoel staat richt die het magneetveld van het anker naar het magneetveld van de spoel.
Precies. En dat is nou net het probleem als je zo'n ding met een gewone VFD aan wil sturen: als het elektrische draaiveld niet precies klopt met de rotatiesnelheid dan word de ene keer de rotor versneld door het magneetveld, en de andere keer weer vertraagd.

Zonder een computerchippie dat informatie van hallsensoren of de spanning over een niet-bekrachtigde winding gebruikt om te bepalen waar de rotor precies staat is het dus lastig om zo'n motor goed rond te laten draaien. Dan word-ie warm en blijft-ie een beetje stil staan trillen of draait haperend en stotterend rond.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Zodra ik mijn extra VFD heb gerepareerd ga ik het nogmaals proberen, ik heb goede hoop dat het gewoon werkt gezien mijn eerdere ervaring.
Ik wacht nog op een paar weerstanden, voor de rest zit alles er al nieuw in.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door tokas98 »

Allemaal al bedankt voor de reacties tot nu toe
Hieronder een foto van een motor die ik mogelijk zou willen gebruiken
18113

Ik heb de manuals van mijn frequentieregelaar bekeken en ben bang dat wat ik heb te oud is.
Wel geven een aantal fabrikanten oa Omron, en SEW verctor, aan dat dit bij hun nieuwere modelen mogelijk zou moeten zijn .
In een manual van een optidrive regelaar kwam ik nog tegen dat hier iets mogelijk zou moeten zijn. Beschrijving is echter heel erg sumier.
Verder heb ik deze nog gevonden, prijs is eigenlijk best wel aantrekkelijk.
https://www.fluxcon.nl/product/fluxcon- ... 20v-1fase/
Maar ook hier geen documentatie van kunnen vinden. Ik zal ze morgen een bellen om te kijken of ze iets meer info hebben.

Benkr: Ik ben benieuwd of het bij jou gaat lukken, houd ons aub op de hoogte van de vorderingen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door DaBit »

De aangegeven Fluxcon is zowiezo niet zo geschikt. Je moet een VFD hebben die de motorstroom kan matchen, in dit geval dus 6A.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Is het mogelijk om een AC servo motor aan te sturen met een frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

DaBit schreef: 04 feb 2019 11:02 De aangegeven Fluxcon is zowiezo niet zo geschikt. Je moet een VFD hebben die de motorstroom kan matchen, in dit geval dus 6A.
+1
Wordt dan een 1fase 2,5kW of een 3fase 3kW frequentie regelaar.
Plaats reactie