DIY linear Servo

Moderator: Moderators

mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: DIY linear Servo

Bericht door mjeuring »

Markus schreef: 15 jan 2019 17:25 Onze nederlandse trots watersnij machine bouwer Resato gebruikt ook lineare motoren op in ieder geval X en Y, manual die ik zag zei 0,025mm nauwkeurigheid.
Wat dacht je van ASML? Ook allemaal lineaire motoren. Als je het dan toch over Nederlands trots hebt 8)
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door hrscharft »

Ze lijken allemaal wel een relatief lage kracht te hebben (vergeleken met een standaard kogelomloop setup), geeft ook al weer aan dat je niet zoveel nodig hebt als je denkt.
Rekensommetje aan een redelijk standaard kogelomloop setup 3Nm motor met een spindel met 10mm spoed leverde mij een 1887N op aan kracht. Zou je een 5mm Spoed nemen kom je uiteraard aan het dubbele maar ja dan moet je spindel weer harder draaien voor dezelfde snelheid.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: DIY linear Servo

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep, dus dan is 11.7Kw continu en 22.1Kw piek (op 650v) behoorlijk wat energie voor nog niet eens het dubbele aan kracht.

Is ook geen klein dingetje, die motor is 634*135*60mm en weegt 24kg (behuizing met spoelen en koelblokken)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY linear Servo

Bericht door DaBit »

Die energie heb je alleen nodig bij maximale snelheid.

Even onbelangrijke futiliteiten zoals weerstand van de windingen daar gelaten: als het ding stil staat is er geen tegen-EMK, staat er bij die 18 Ampere stroom 0V over de fasewindingen, en is het geconsumeerde vermogen 18 x 0 = 0W. Op de helft van de maximale snelheid is de tegen-EMK ook de helft (325V), en daarmee is het opgenomen vermogen ook slechts 5,9kW.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: DIY linear Servo

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt ja, we hebben het bij deze vergelijking ook over een massa in beweging, of een massa waar een kracht op staat die hem uit positie wil brengen. De gebruikelijke setup met kogelomloop heeft ook ander verbruik als hij stil staat (en er geen kracht op staat).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY linear Servo

Bericht door DaBit »

Voor eenzelfde constante kracht bij eenzelfde constante snelheid is met een kogelomloop of lineaire motor evenveel vermogen nodig, verliezen buiten beschouwing gelaten.

Aangezien een lineaire motor niet veel meer is dan een ronde die ze 'afgerold' hebben tot plat velletje zal het rendement ook niet heel wezenlijk anders zijn. Misschien iets slechter bij een lineaire omdat je dan meer randeffecten hebt (je hebt 4 randen waar het ophoud ipv 2), maar meer dan een paar procenten kan dat niet schelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: DIY linear Servo

Bericht door stef stuntpiloot »

Niet helemaal mee eens, je hebt immers bij een klassieke motor te maken met een vertraging, hierdoor een toename in kracht.
Stel je gaat uit van formaat nema23, en dus een kern omtrek van laten we zeggen 15cm, met een kogelomloop met een spoed van 5mm.
Dan ga je bij elke rotatie (waarbij je 15cm aflegt) 5mm vooruit. Dat is dus een vertragingsfactor van 30, hierbij kan je theoretisch (als je alle overige variabelen voor het gemak even buiten beschouwing laat) dus 30x zoveel kracht zetten met dezelfde hoeveelheid energie in vergelijking met een lineaire motor.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY linear Servo

Bericht door DaBit »

Maar niet bij dezelfde snelheid.
Om enkel kracht te zetten zonder beweging heb je helemaal geen vermogen nodig, want je verricht geen arbeid.

Die vertraging kun je bij een lineaire motor ook doen, dan moet je de poolparen dichter bij elkaar zetten. Dat houd wel ooit op natuurlijk als er ook nog koperwindingen doorheen moeten.

.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: DIY linear Servo

Bericht door ruudderooy »

Het grootste voordeel met lineaire motoren je hebt geen speling.
Als wij een aandrijving hebben met een kogel omloop of tandriem woorden daar op nog steeds lineaire motoren geplaatst die zorgen voor de positionering nauwkeurigheid.(en dan loopt de andere as gewoon door op constante snelheid)
en bewegen ook gewoon een workholder van 60kg met versnellingen van 50m/s^2 met lineaire motoren , zijn de magneten meteen de contramassa's (met een extra stukje staal).
en dan positioneren wij einde setpoint met minder dan 1ms binnen 0.5 micrometer en dan 13 producten per seconde die ongeveer 54mm verplaatst worden.

dat lukt gewoon niet met een kogel omloop de backslash is gewoon weg tegroot of alles zou zo veel wrijving of inertia krijgen.
en wat Dabit ook al zegt eigenlijk gebruikt een lineaire motor 90% van zijn energy tijdens vertragen en versnellen tijdens constante snelheid heel weinig je hebt allee een Hooge bus spanning nodig om boven je tegen emk nog voldoende energy te kunnen leveren om te regelen en vertragen(ook al is dat meestal terug leveren)

maar de regel techniek word wel wat complexer zeker met variabele krachten van een frees ook al is de benodigde band breedte van de closed loop regeling niet heel hoog.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ruudderooy schreef: 15 jan 2019 23:48 Als wij een aandrijving hebben met een kogel omloop of tandriem woorden daar op nog steeds lineaire motoren geplaatst die zorgen voor de positionering nauwkeurigheid.(en dan loopt de andere as gewoon door op constante snelheid)
en bewegen ook gewoon een workholder van 60kg met versnellingen van 50m/s^2 met lineaire motoren , zijn de magneten meteen de contramassa's (met een extra stukje staal).
en dan positioneren wij einde setpoint met minder dan 1ms binnen 0.5 micrometer en dan 13 producten per seconde die ongeveer 54mm verplaatst worden.
Lijkt me prachtig om een keer te zien. (waarom vinden we dingen die zo snel gaan eigenlijk mooier dan iets wat heel langzaam gaat ? :mrgreen: waterkering in de Nieuwe Waterweg wil ik anders ook nog wel een keer zien werken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door hrscharft »

waterkering in de Nieuwe Waterweg wil ik anders ook nog wel een keer zien werken
volgens mij ben je dan net een kleine week te laat ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 16 jan 2019 16:07
waterkering in de Nieuwe Waterweg wil ik anders ook nog wel een keer zien werken
volgens mij ben je dan net een kleine week te laat ;)
Ik dacht niet dat die dicht gegaan was, wel bij ijsselstein geloof ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: DIY linear Servo

Bericht door ruudderooy »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2019 13:46
ruudderooy schreef: 15 jan 2019 23:48 Als wij een aandrijving hebben met een kogel omloop of tandriem woorden daar op nog steeds lineaire motoren geplaatst die zorgen voor de positionering nauwkeurigheid.(en dan loopt de andere as gewoon door op constante snelheid)
en bewegen ook gewoon een workholder van 60kg met versnellingen van 50m/s^2 met lineaire motoren , zijn de magneten meteen de contramassa's (met een extra stukje staal).
en dan positioneren wij einde setpoint met minder dan 1ms binnen 0.5 micrometer en dan 13 producten per seconde die ongeveer 54mm verplaatst worden.
Lijkt me prachtig om een keer te zien. (waarom vinden we dingen die zo snel gaan eigenlijk mooier dan iets wat heel langzaam gaat ? :mrgreen: waterkering in de Nieuwe Waterweg wil ik anders ook nog wel een keer zien werken)
Ik mag geen filmpjes delen of foto's ivm concurrentie en patenten maar dit is een openbaar filmpje https://www.youtube.com/watch?v=ztzyKc2xwrs Van 2.00 tot 3.30 min ongeveer
het is zelfs bij ons in de werkplaats opgenomen. het middelste van de machine die je af en toe voor bij ziet komen het donker grijze deel (85% van de machine) is van ons. (Nexperia ITEC)
en ze praten erover of hun hem hebben ontwikkeld, maar hun verkopen hem omdat wij in principe niet aan de buiten markt verkopen alleen binnen onze eigen fabrieken, dus wij hebben hier geen service afdeling voor.
wij maken een soort van pick & place machines voor chips, dus wij plaatsen de chip op een carrier (kan leadframe, indit geval rfid tags) in lijm of solderen ze vast dat doen we de wire bonding en daarna de molding. (het afmonteren van een chip)

maar als je het wil zien bewegen kan je best een keer komen kijken dat is geen probleem we zitten in nijmegen.
Plaats reactie