stappen motoren vervangen plasmatafel

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Ergste resonantie zal daar mee weg zijn ja. Is een paar uurtjes werk, maar je moet wel goede afgeschermde kabels nemen, die ook geschikt zijn om in een ketting te liggen.

Verder is printerpoort aansturing ook niet optimaal, met een externe motioncontroller kun je sneller pulsen sturen en dus een hogere microstepping, loopt ook mooier.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

skillalot schreef: 28 dec 2018 18:01 Ergste resonantie zal daar mee weg zijn ja. Is een paar uurtjes werk, maar je moet wel goede afgeschermde kabels nemen, die ook geschikt zijn om in een ketting te liggen.

Verder is printerpoort aansturing ook niet optimaal, met een externe motioncontroller kun je sneller pulsen sturen en dus een hogere microstepping, loopt ook mooier.
bedoel je zo iets skillalot?
http://www.cnc1.eu/files/images/stories ... 100_01.gif

is dit gewoon een kwestie vervangen of komt er meer bij kijken?
het is geen grote kost in aankoop, dus misschien dat dan ook maar vervangen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Nee, je wil echt geen usb aansluiting icm plasma, dan zul je naar ethernet moeten kijken.

Uc300eth bijvoorbeeld
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Als je die richting in wilt dan zou ik de UC300 nemen, maar ook Pokeys57CNC of CS Labs zijn heel goede alternatieven, ik zou in ieder geval iets kiezen met Ethernet aansluiting, USB en Plasma lijkt me geen goede combinatie. Ik geloof dat kawarider ook de UC300 gebruikt in zijn plasma.

Kawarider heeft nog een paar 8Nm closed loop steppers in de aanbieding. Ik heb geen idee hoe veel koppel je nodig hebt, maar als het zo direct gekoppeld is kan dat best nog wel oplopen terwijl 300 rpm dan toch al een stevige snelheid is, mogelijk moet er nog een vertragingsbox tussen zelfs.
Wat je dan nog nodig hebt is een break out board om het aansluiten te vereenvoudigen, die bandkabelconnectoren maken het niet echt makkelijk aansluiten.

Ik heb ook geen idee wat voor voeding je hebt, mogelijk moet die ook nog aangepast worden.

Ja, het lijkt dan allemaal niet zo heel veel werk te zijn, maar voordat je een goed werkend en betrouwbaar systeem hebt ben je denk ik toch wel enkele tientallen uren verder.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

wat ik bizar vindt is dat op de stappen motors geen info staat over de koppel van de motor.
voor de vervanging van de motor weet ik dus niet hoe zwaar ik moet gaan...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Wat je doet, zelf doen. Een mooie oefening om wat te leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Aan de afmetingen van een motor kun je aardig inschatten voor welk koppel die dingen gemaakt zijn, maar dat hangt ook heel erg af van de driver en de stroom die ingesteld wordt.
En vooral van de snelheid, hoe harder een stappenmotor loopt hoe minder koppel die motor heeft. Gelukkig heb je maar weinig koppel meer nodig bij een plasma als de boel eenmaal in beweging is, daar gaat het vooral om accelereren en decelreren. Een soepel lopende plasma zou naar mijn mening met een 3 Nm motor goed uit de voeten moeten kunnen, maar ik heb nog nooit echt aan een plasma gewerkt dus het is echt alleen maar onderbuik gevoel.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

ik ben momenteel naar deze set aan het kijken om de motoren op de Y-as te vervangen omdat alle vibratie hiervan komt:
https://hardware-cnc.nl/nl/shop/closed- ... ver-detail
dan zou ik 2 sets bestellen, heb ik dan nog iets anders nodig voor de aanpassing?
kwestie van de prijs een beetje te kunnen berekenen.

wat denken jullie ervan?

ik denk dat de motors die er nu op zitten 8 nm hebben, met die nieuwe heb ik dan zeker genoeg en dan zou mijn acceleratie ook verbeteren.
wat inderdaad heel belangrijk is bij cnc plasma.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Veel te zwaar, zoveel heb je echt niet nodig om die kleine lichte brug te bewegen, sterker nog ik weet zeker dat kleinere motoren mooier lopen.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

skillalot schreef: 28 dec 2018 19:38 Veel te zwaar, zoveel heb je echt niet nodig om die kleine lichte brug te bewegen, sterker nog ik weet zeker dat kleinere motoren mooier lopen.
oh, oke.
ik heb deze genomen omdat er nu al van die grote joekels op zaten (nema34)
maar ik weet de koppelwaarde niet van die motors :lol:

hier zijn nog nog een aantal foto's waar de brug duidelijk op te zien is

https://mega.nz/#!KTQkGQIR!z4picgmVmYoZ ... jfX6T75J0o
https://mega.nz/#!bPBQSC6T!NRBg2Hh5IhIA ... oYaN5UVoDM
https://mega.nz/#!GXI0gKgb!xhdIfFt3axXU ... ejlPBr_4mI

welke set van cnc hardware zou jij dan aanraden?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

3 nm lichuam 3 fasen?
Op toeren zullen die wel beter presteren. Ze zijn alleen kleiner, dus montageplaat zal aamgepast moeten worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

@ kawarider --> jij had nog een paar van die 8Nm closed loop dingen liggen, wat vraag je daar voor? Laat maar per PB weten. En welk controller kaartje gebruik jij in je plasma?

Als ik er van uit ga dat het geheel met de oude motoren goed gewerkt heeft, dan zal het met Nema34 closed loop motoren zeker niet slechter werken, beter nog het zal er alleen maar beter op worden.Maar als de snelheid nu goed genoeg is dan zal die niet wezenlijk veranderen door er andere motoren op te zetten, hooguit kunnen later wat parameter worden gewijzigd waardoor het toch allemaal wat sneller kan. het voordeel van die Nema34 closed loop dingen is dat het 1 op 1 past, alleen zullen er wel flink langere kabels op de encoders moeten komen, als ik die machine bekijk zullen die kabels misschien wel 10 meter lang moeten worden, maar dat is geen probleem die zijn gewoon te koop.
Waarschijnlijk zal de voeding moeten worden aangepast omdat de meeste closed loop steppers veel minder spanning mogen hebben, wellicht is de voeding nu ook niet al te hoog, maar het zijn wel 860 drivers, dus richting 80V is mogelijk en dat is zeker te hoog.

Oh, waarom ik dit zo stel? Cruz heeft mij gevraagd of ik dit voor hem wil doen, ik ben aan het inschatten hoe veel werk dit kost.
Als het verder niet meer is dan de controllerkaart vervangen, de motoren vervangen (zonder mechanisch iets te hoeven aan te passen) en eventueel de voeding vervangen dan moet het met 2 dagen werk toch wel opgelost zijn denk ik zo. Maar meestal zit het venijn in de staart, pas als dit allemaal is gebeurd kun je pas zien of het allemaal werkt zoals bedoeld.
Ik heb er eigenlijk geen tijd voor, maar ik vind het wel uitdagend, vandaar dat ik toch een beetje aan het calculeren ben.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Had hij jou ook al gevraagd?
Kun je niet een op een vervangen, want huidige motor in brug is er een met dubbele as. Van daaruit gaan er twee assen naar buiten in zelfstellende lagerblokken.
De riem span je door die blokken omhoog te schuiven, en vervolgens staat er niks meer in lijn. Klote constuctie dus.
Er zullen twee motoren op de Y-as moeten komen, met ook een extra homeschakelaar dus. Er moeten dan nieuwe motorsteunen gemaakt worden, die kan hij zelf op de machine uitsnijden en lassen.

Verder zijn nema34 motoren veel te lomp voor zo'n brugje, nema23 zal vele malen mooier lopen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Ok. Telefoon is te klein voor deze foto s. Ik dacht 2 motoren. Dan zou t een op een, hatsaflats. Als er toch verbouwd moet worden dan nema23. De 3 fasen 2 nm leadshine levert op toeren meer koppel dan de 2 fasen 8 nm. Lichuan zit daar dichtbij, echter deze kun je ook 3 fasen 3 nm kopen. Koppeltoeren curves kan ik nergens vinden, maar zou deze graag eens proberen. Mijn bank voldoet meer dan prima met 15 mpm, maar 30 moet ook kunnen. Voor mij is de volgende stap speling overal weghalen door andere geleidingen erop te schroeven en een nieuwe besturing.
Dat was/is een simpel bob met printrrpoort. Prima met een proma. Snijden we nu een jaar mee.
Volgende stap is uc300eth met bob van neuron. Deze heeft vandaag eerste stapjes gemaakt. Ik denk niet dat dit de stap naar 30 mpm gaat maken, maar dat dat in de motoren zit.

Probleem van cruz heeft iemand hier ook. Inherent aan Grotius lijkt me. Iets in uitlijning?
Plaats reactie