stappen motoren vervangen plasmatafel

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

In de motortuning je steps per unit aangepast?
Daar ook je snelheid aanpassen! Mss computer niet snel genoeg. Pulsen staat op 25 kHz?
Klopt de maatvoering wel? Da s belangrijker. Snelheid komt wel
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

Bij mij staat de kernel speed op 100khz...
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

oke dit is wat ik vandaag heb gedaan en ontdekt;

ik heb voor de Y-as de pulse/rev van 25000 naar 1600 verlaagd.
wanneer ik nu die Y-as as kalibreer via de settings pagina in mach3, geeft mach een cijferwaarde (mach geeft 153 aan) voor de steps per.
als ik deze waarde gebruik voor de Y-as en de as heen en weer jog, trekt heel de brug krom.
net alsof 1 motor sneller wil gaan dan die andere.

en wanneer ik die steps per waard verlaag(van 153 naar bijvoorbeeld 100) trekt ie niet krom, dan loopt ie mooi recht en haaks.
maar dan leg hij niet de gevraagde afstand af, dan is hij niet meer gekalibreerd.

mij ziet het er geen mechanisch probleem uit, maar eerder die afstelling van die drivers en mach3

ik moet alleen dit probleem nog zien op te lossen, want de vibratie is zo goed als helemaal weg door die 5/1 vertraging.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Mach3 maakt onderscheid in snelheid voor- en na het homen, zit hier je probleem niet?
Als bij het homen de ene as wel als zijnde gehomed en de andere niet wordt gezien heb je die snelheidsverschillen. Je stelt die snelheidsverschillen in in het home menu.
Waarom dat bij minder steps per omw. anders is snap ik dan weer niet, maar het zou ook nog aan de breedte van de pulsen kunnen liggen, die instelling vind je in het motor tuning scherm.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

benkr schreef: 02 feb 2019 23:03 Mach3 maakt onderscheid in snelheid voor- en na het homen, zit hier je probleem niet?
Als bij het homen de ene as wel als zijnde gehomed en de andere niet wordt gezien heb je die snelheidsverschillen. Je stelt die snelheidsverschillen in in het home menu.
Waarom dat bij minder steps per omw. anders is snap ik dan weer niet, maar het zou ook nog aan de breedte van de pulsen kunnen liggen, die instelling vind je in het motor tuning scherm.
hey benkr,

met home menu bedoel je dan de homing/limits menu onder config?
de breedte van puls instelling? nog nooit gezien bij motor tuning :lol: :P
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

cruz schreef: 02 feb 2019 20:56 ik heb voor de Y-as de pulse/rev van 25000 naar 1600 verlaagd.
wanneer ik nu die Y-as as kalibreer via de settings pagina in mach3, geeft mach een cijferwaarde (mach geeft 153 aan) voor de steps per.
als ik deze waarde gebruik voor de Y-as en de as heen en weer jog, trekt heel de brug krom.
net alsof 1 motor sneller wil gaan dan die andere.

Die instellingen moet je bij je slave as ook veranderen natuurlijk. Dat zal de A-as zijn.
Plaats reactie