Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Moderator: Moderators

rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door rob21tq »

Hallo.

Welke stappen motoren met welke drivers kopen de meeste mensen hier op het forum, en waar kopen jullie deze meestal.

Ik heb al aardig gezocht op het forum, maar kom niet tot duidelijke antwoorden.

Tis bedoeld voor diverse doeleinde, zoals zaagmachine aanslag en rondraaitafel.

Ik zoek dus,
-soort
-merk
-type
-leverancier

Allen alvast bedankt
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken.
Zo te zien is het een redelijk serieuze toepassing.
Ik zou closed loop steppers van leadshine toepassen . https://hardware-cnc.nl/nl/shop/closed- ... systemen-1
Ik zie dat er tegenwoordig nog een ander merk is, daarover heb ik geen mening.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door rob21tq »

Oke. Bedankt voor de reactie. Ik begrijp uit diverse andere posts dat closedloop wel een beetje the way to go is. Is er ook nog verschil met hybrid? Of is dat gewoon het zelfde?

Zijn er verder nog mensen die ervaring met stappenmotor.nl hebben, en verkoopt men daar ook leadshine?

Wat gebruiken jullie het meeste voor alle cnc toepassingen en waar bestellen jullie deze?

Sorry voor de vele vragen.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door Robbie »

Hallo Rob,

Jaaaren geleden heb ik mijn freesbankje omgebouwd en ben daarvoor op zoek geweest naar geschikte stappenmotoren, 3 stuks 4 Nm (4 draden) met 50v drivers en breakoutboard.
Eerst kwam ik terecht bij Long in China, was een redelijke prijs, maar liep niet sneller dan 300rpm, dat heb ik niet gedaan (was wel eerlijk van ze om die 300rpm te melden).
Vervolgens contact gezocht met Stappenmotor.NL en zij konden voor een klein beetje meer geld dat ook (maar dan met 8 draden) leveren en zonder de beperking van 300 rpm.
Bovendien kan je met die 8 draden spelen met serie/ parallel en in parallel draaien ze ook max 2000rpm (dus 6.5* zo snel als die van Long).
De drivers zijn goed en als ik de zaak niet knijp loopt het inderdaad 10m/ min met ko spillen spoed 5mm.
Voordeel van in NL kopen: scheelt weinig in de prijs, goed spul en makkelijk ivm garantie (heb ik niet nodig gehad), ik heb geen spijt van de koop bij Stappenmotor.NL.

Groet,
Rob.
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door JoepS »

Ik lees vaak dat de DM556 wordt aangeraden. Ik vraag me wel af wat het verschil is tussen een echte DM556 zoals je die bij hardware-cnc.nl voor 80 euro per stuk kunt kopen en een Chinese 'neppert' voor 15 euro op ebay.com/aliexpress.com https://www.ebay.com/itm/DM556-2-phase- ... 2238109343

Edit: Hier zelfs voor minder dan 15 euro met tevreden klanten:
https://www.aliexpress.com/item/DM556-2 ... 31146.html
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door benkr »

Kopen en proberen, dan ga je ontdekken dat die echte bijna 3 x zo snel is als die nepperd. En een closed loop zal nog flink wat sneller zijn.
Maar er zijn al "echte" DM556 drivers te koop voor ongeveer 35 Euro, zie hier b.v.:

tps://www.aliexpress.com/item/Original-Leadsh ... 3d8f0522b9

Mocht je besluiten ze te gaan bestellen, doe dat dan telkens met eentje tegelijk, dan heb je de grootste kans om de douane bonus te omzeilen, heb je pech dan komt er zo ongeveer 20 a 25 Euro aan invoer en handlingkosten extra bij.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 13 dec 2018 18:55 Kopen en proberen, dan ga je ontdekken dat die echte bijna 3 x zo snel is als die nepperd. En een closed loop zal nog flink wat sneller zijn.
Maar er zijn al "echte" DM556 drivers te koop voor ongeveer 35 Euro, zie hier b.v.:
Sorrie Ben,
Dat is een neppert zie mijn fake Leadshine topic, deze heeft het kruisje rechtsonder in zijn chinese naam en is dus niet van de echte Leisai.com maar van de fake Leisai.net.

Soms is het verschil tussen de neppert en de echte nauwelijks te zien maar zijn bv de fets niet goed tegen het koellichaam aangedrukt na montage maar alle onderdelen incl print zien er identiek uit.
Soms echter zit er alleen een cheapo steppermotor driver ictje in van een of twee euro ipv de uitgebreide elektronica van de echte. Het is een beetje een loterij.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door Kjelt »

De echte dm556 heeft overigens geen chinese tekens er bij staan zo te zien op twee officiele nederlandse sites.
Bv
https://www.damencnc.com/assortiment/cn ... _1034_NL_1
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door skillalot »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 dec 2018 10:27 Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken.
Zo te zien is het een redelijk serieuze toepassing.
Ik zou closed loop steppers van leadshine toepassen . https://hardware-cnc.nl/nl/shop/closed- ... systemen-1
Ik zie dat er tegenwoordig nog een ander merk is, daarover heb ik geen mening.
Die Lichuan motoren en drivers van Hardwarecnc is ook prima spul. Kon niet echt verschil merken t.o.v. leadshine, behalve dat ze een behoorlijk stuk goedkoper zijn, makkelijker aan te sluiten zijn als je je eigen kabels gebruikt, aangezien je standaard 9 polige sub-D kunt gebruiken, ipv de VGA connectoren die leadshine gebruikt. En aan de driver kant zijn het gewoon schroefconnectoren.
Ook instellen van de microsteps kan gewoon via de dipswitches ipv alleen via software.
En voor weinig prijsverschil meer heb je een 3Nm closed loop, waar de leadshines nema23 maar tot 2Nm gaan.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door hrscharft »

IK heb eens ergens iets gelezen over dat die "nepperts" wel degelijk echte leadshines zijn maar speciaal voor de chinese markt worden gebouwd. Wel onder Leadshine licentie dus.
Ik heb hier zo'n 35dollar geval en moet zeggen dat die keurig presteert. Zeker 10 keer beter dan zijn Wantai/Longs tegenhanger.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door skillalot »

Er zit een hoop verschil in, ook al lijken ze aan de buitenkant exact hetzelfde te zijn, je weet nooit wat je koopt als je niet de juiste connecties hebt.
Bij hardwarecnc zit het in ieder geval wel goed, dat is in ieder geval geen dozenschuiver maar iemand die ook echt weet wat hij verkoop, en geen rotzooi wil verkopen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door hrscharft »

-Edit-
Excuus het is maar 25 ongeveer. en de beste man moet ook brood eten. Plus je hebt het snel in huis.
wel nu nog bestellen want volgend jaar gaat de Btw weer 3% omhoog.

http://nl.aliexpress.com/item/3-phase-5 ... 3021a5db66
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door rob21tq »

hoi kjelt,

Ik heb even jou topic gelezen over de echte of de nep leadshine. Maar als ik nu bij damencnc kijk, dan verkoopt men daar ook nepers (kruisje in laatste karakter in het chinese teken) https://www.damencnc.com/assortiment/cn ... _1036_NL_1

Wat voor merk verkopen ze bij stappenmotor.nl, weet iemand dat?

Allen alvast bedankt voor jullie input
Plaats reactie