stappen motor z-as

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

stappen motor z-as

Bericht door fgfreek »

Hoi allen

was vandaag lekker aan het frezen op mijn hu40.

heb deze ooit omgebouwd naar cnc en toen alles gehaald bij stappenmotor.nl

het staat een tijd stil maar heb hem weer tot leven gewekt en moet zeggen hij doe het goed

zitten gewone nema 23 motoren op maar heb af en toe problemen dat ze z motor de weg kwijt is.

ben tevereden over de x en y as.

nou komt de vraag kan ik de z as motor vervangen door een cloosedloop motor met driver en de x en y as zo laten..


kun je wel zeggen allemaal vervangen en dat kan ik best doen maar is een hobby machine en word af en toe wat mee gedaan

x en y ben ik zeer tevreden over

grt Frank uit Neede
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stappen motor z-as

Bericht door andrefc101 »

Simpel gezegd: ja!
Zolang als er een driver aanhangt die met step en dir uit de voeten kan (ga er even vanuit dat met een de veel gebruikte besturingen hier werkt), kan je er alles aan hangen.
De drie assen hoeven echt niet allemaal dezelfde hardware te hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motor z-as

Bericht door benkr »

Ja en nee denk ik.
In de meeste gevallen zal het gewoon goed gaan, maar ik kan me voorstellen dat wanneer één van de assen beduidend anders reageert dan de anderen dat bepaalde dynamische processen toch wat vreemd zullen omgaan met dit verschil, maar datzelfde geldt ook voor precies dezelfde systemen met heel verschillende instellingen.
Als de besturing er van uit gaat dat b.v. een diagonaal trekken met X- en Y gewoon aan het begin een commando krijgt van 500 stappen vooruit in beide richtingen en wanneer dan de ene as dit sneller doet dan de andere dat je dit ziet in het eindresultaat. Dus ik denk dat het meestal goed gaat, maar soms ook niet. Of je er last van zult hebben weet ik niet, geen ervaring mee.
Maar wanneer je gewone conventionele drivers en motoren hebt moet dit ook gewoon goed kunnen werken.
Het kan wel zijn dat door de koude omgeving nu een bepaalde as wat zwaarder loopt en daardoor soms wat stappenverlies heeft, ik zelf heb onlangs mijn Z- as nog wat minder snel laten accelereren omdat dit nu een paar keer fout ging, terwijl het bijna een jaar lang goed heeft gewerkt. Maar is stook tot op heden niet in die ruimte, dus de machine is wel echt koud zo af en toe, en de olie dus echt wel wat dikker waardoor het allemaal wat zwaarder loopt.
Ik zou niet meteen de motor en driver vervangen, maar gewoon de zaak eens opnieuw proberen te tunen, kijken wat de max snelheid is en dan b.v. op 50% daar van gaan zitten en dan zien wat het geheel doet. Ook wat spelen met snelheid en acceleratie doet een hoop, als je wel snel kunt maar heel langzaam accelereert zullen bepaalde bewegingen die bestaan uit heel veel korte stukjes echt traag worden, een snelle acceleratie en een lage snelheid wreekt zich weer op heel lange trajecten, je moet de middenweg zoeken denk ik.
fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

Re: stappen motor z-as

Bericht door fgfreek »

Kan ik wat mee,ga wel wat met de tuning bezig en mocht het niet wat worden dan haal ik een closed loop voor de z -as

wat met wel opvalt aan de z-as motor dat deze gloeiend heet word haast niet aan te raken.de x en y as kan ik vast pakken

dank je
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: stappen motor z-as

Bericht door Bjornski1976 »

Als een stappen motor heet wordt en dan ik persoonlijk uit van boven de 60°C dan staat de stroom instelling te hoog.

Als je aangeeft dat de Z-as de weg kwijt is ga ik er gemakshalve even van uit dat er steppen verlies op treed tijdens de neerwaartse beweging. Dit kan komen door een te hoge neerwaartse snelheid of freesjes die onderaan niet of centrisch geslepen zijn of gewoonweg een bot/stomp centertje hebben.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stappen motor z-as

Bericht door Kjelt »

Of een zwakke constructie van de Z-as ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappen motor z-as

Bericht door DaBit »

Stappenmotoren raken veel warmte kwijt via de flens. Als de montage op de Z anders is dan op XY dan kan dat dus, ook als de stromen identiek zijn.
Kan natuurlijk ook zijn dat iemand ooit dacht 'de Z verliest stappen, beetje meer stroom, misschien helpt dat'.
Maar ik zou ook eerst maximale acceleratie en snelheid halveren op de Z, en kijken wat dat doet.

Closedloop ipv gewoon zal wel goed gaan. Die dingen gedragen zich net wat anders, dus bij 3-assig simultaan (alle 3 de assen bewegen tegelijk tijdens het frezen) kun je kleine afwijkingen krijgen. Als het je dan niet op honderdsten komt dan heb je alsnog geen probleem.

Op mijn frees heb ik dat probleem ook in enige mate; XY zijn servo's, Z is een stepper op een Leadshine drive. Prima drive hoor, maar er zit nog wat vertraging tussen het elektronische commando en de daadwerkelijke actie van de motor. Als alle assen evenveel vertraging hebben dan merk je daar niks van, maar als het er maar eentje is die langzamer is dan de rest... Gelukkig doet de Z meestal niet zoveel; die gaat meestal naar de gewenste diepte en blijft daar wel eventjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stappen motor z-as

Bericht door andrefc101 »

Zou een stappenmotor of een driver ook niet eens gewoon kapot kunnen gaan zonder dat het hele "dynamische proces" verstoord is geraakt.....
Heerlijk om het altijd moeilijker te maken als dat het is..... er wordt gewoon gevraagd of een je de z-as motor/driver kan vervangen voor wat anders.... meer niet!!!
Ja dus!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motor z-as

Bericht door benkr »

Andre, je hebt gelijk, maar een goede driver en motor vervangen voor iets redelijk duurs zonder een heel duidelijke reden vind ik verspilling en daar heb ik een hekel aan.
En in mijn ervaring zijn dingen vaak helemaal niet kapot, maar zijn er wat instellingen een beetje kritisch.

Zo heb ik best lang gezocht naar een probleem in mijn machine voordat ik een nieuwe HF spindelmotor gekocht heb, gelukkig is nu wel mijn probleem verdwenen dus het was inderdaad de motor. Gelukkig maar, maar het heeft wel een hele tijd geduurd voordat ik mezelf wilde toestaan een nieuwe motor te bestellen, ik had alle andere dingen nog niet voldoende uitgesloten.
fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

Re: stappen motor z-as

Bericht door fgfreek »

Mooie reacties.

Stroom instelling weet ik niet waar te veranderen,motorsnelheid lukt me wel.

klopt neerwaarts geeft problemen,ik frees nu 2 mm diep per stap en het kan zijn dat de volgende stap 6 of meer is en dat ga mijn machine niet helaas.

thanks
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: stappen motor z-as

Bericht door DirkSchipper »

Stroom-instelling regel je gewoonlijk op de driver (dip-switches).
Als de stepper echt heel heet wordt (> 60grC) zou je de stroom een stapje lager kunnen zetten.
Maar, aangezien blijkt dat je niet precies weet wat daar mogelijk is, er zit daar (meestal) ook een dip-switch die regelt dat de stroom halveert als de stepper meer dan x sec. stilstaat (op één positie blijft). Mocht die aanstaan, zou je eens kunnen proberen hem uit te zetten.
Andersom: als hij uit staat en jouw steppers zijn altijd snel en erg heet, zou je die ook eens aan kunnen zetten.
fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

Re: stappen motor z-as

Bericht door fgfreek »

Duidelijk dank je
Plaats reactie