400 stappen in full step..?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

400 stappen in full step..?

Bericht door Robo »

Hallo Cnc'ers..

korte voorstel ronde, Ben Marcel uit Purmerend, studeer en werk in de electonica..


Ik ben langzaamaan begonnen aan het bouwen van de cnc besturing van een toekomstige freesmachine.

Allereerst mijn setup, een zelf gebouwde opto interface.
3 Picstep's als driver.
3 steppers 1,9Nm en 8 draden. (op verzoek heb ik datasheets)
Voeding 36Vdc 30A

Na lang te hebben gezocht naar diverse problemen heb ik eindelijk mijn motor draaiend.
Echter zou conform het datasheet de motor 1,8d per stap moeten maken, maar daar doe ik iets fout.

De motoren zijn 8wire en heb ik Bipolair serie aangesloten op de picstep.
Nu wat testen met de printerpoort test van Markus ben ik er achter gekomen dat ondanks dat de picstep in fullstep staat de motor 400 stappen per omwenteling maakt.

Tevens vind ik in Mach3 tijdens de motor tuning dat de snelheid erg te wensen over laat.
Test instellingen : steps per =2000 velocity 240, acceleration 40 : pulsen van 5us

Doe ik iets verkeerd voor wat betreft de aansluiting? of is het normaal dat ik met deze aansluiting 400 stappen maak?

Voor wat betreft de snelheid, ik draai nu op 36V omdat ik dat toevallig had liggen, maar de picstep kan tot 50V draaien, zet het veel zoden aan de dijk om geld te investeren in een hogere spanning? aangezien ik maar een volt of 10 omhoog kan.

Alvast hartelijk dank voor de hulp
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: 400 stappen in full step..?

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Robo,

Een hogere spanning beinvloedt de curve van de motor zowiezo positief, maar hoeveel durf ik niet te zeggen...
Dat zal iig ook van de motor afhangen.

400 steps per omwenteling is toch redelijk normaal?
200 steps per omwenteling is zeker minder gunstig... je motoren lopen dan heel schokgewijs waardoor je snel resonantie krijgt. Je steps per ...... zijn veel te hoog. Tijdens 1 omwenteling van je spil verplaatst de moer b.v. 2mm. Dus bv. 200 steps per.... Je velocity oftewel maximale snelheid kan dan hoger. De motoren gaan niet sneller draaien maar je getallen/parameters worden wel realer.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 400 stappen in full step..?

Bericht door Robo »

klaas van gemerden schreef:Ha Robo,

Een hogere spanning beinvloedt de curve van de motor zowiezo positief, maar hoeveel durf ik niet te zeggen...
Dat zal iig ook van de motor afhangen.

400 steps per omwenteling is toch redelijk normaal?
200 steps per omwenteling is zeker minder gunstig... je motoren lopen dan heel schokgewijs waardoor je snel resonantie krijgt. Je steps per ...... zijn veel te hoog. Tijdens 1 omwenteling van je spil verplaatst de moer b.v. 2mm. Dus bv. 200 steps per.... Je velocity oftewel maximale snelheid kan dan hoger. De motoren gaan niet sneller draaien maar je getallen/parameters worden wel realer.

Gr. KvG
Bedankt voor de reactie Klaas,

J inderdaad begrijp ik dat de motor curve positief zal veranderen.., vroeg me alleen af of 10V extra goed merkbaar zou zijn..

Voor wat betreft de steps, ja ik zou mischien ook wel op halfstep gaan draaien, maar de drivers staan nu in fullstep.
Dus dit is de grootste stap die ik maken kan, wat ik dus gewoon vreemd vind. (waarschijnlijk doe ik iets fout)

Voor wat betreft de parameter 2000, ja inderdaad die heb ik gewoon maar even standaard laten staan, puur voor de test, ik heb namelijk nog geen freestafel :)

---
Ps mod's, ik weet niet of ik dit wel in de goede rubriek heb geplaatst..?
---
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: 400 stappen in full step..?

Bericht door ludo »

Uw motorsturing staat op halfstap ipv volstap.Nl. 1toer=360°/1,8°=200 stappen voor volstap!
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 400 stappen in full step..?

Bericht door Robo »

ludo schreef:Uw motorsturing staat op halfstap ipv volstap.Nl. 1toer=360°/1,8°=200 stappen voor volstap!
Ja dat idee heb ik ook...
Beide jumpers op het picstep bordje zijn er uit. Waardoor dus op de pinnen van de pic 5V staat via de pullups.
Naar mijn weten moet de picstep dan in fullstep staan.

Iemand ervaring met de picstep drivers en een bipolaire seriele aansluiting?
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Plaats reactie