Retrofit oude CNC

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 30 jan 2018 13:21 Wat ik bedoelde is dat ik het fijn vind om echte knopjes te hebben i.p.v. een touchscreen.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, zolang het functioneel is en geen kerstboom wordt.

Met een Mesa kaart heb je meer dan genoeg IO om voor alles een knop (en een lampje) te bouwen. Maar het is natuurlijk wel werk.
En Dabit heeft het ook al eens genoemd, Linux is wel goedkoop, maar je moet zelf je uren rekenen.

Trouwens, dat besturingen op windows draaien is volgens mij niet helemaal waar.
Ook Siemens draaide al met een user interface die met windows XP(of W95?) draaide, maar de machine besturing is dan een black box, die vanuit die PC omgeving ingesteld wordt. En dat werkt gewoon door als windows crasht.
Nadeel van die systemen vond ik altijd dat je na programma wijziging wel op moest letten dat je het ook daadwerkelijk naar de 'besturing' kopieerde, anders deed de machine nog gewoon het oude programma. :shock:

En eigenlijk maakt het mij helemaal niets uit op welk OS en met hoeveel bits de processor is, als de gehele performance van de besturing verder goed is, ben ik tevreden. (en dan bedoel ik het hele plaatje)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Ik denk eerder aan een totale sloop van alle elektronische en elektrische onderdelen.
Daarna opnieuw opbouwen naar eigen wens en logica.
Zo'n oude machine bevat veel onderdelen die als ze de geest geven heel duur kan oplopen om ze te vervangen.
En dan wordt er nog niet gesproken van de complexiteit om een fout op te sporen.

Ik ga ervan uit dat het niet zo complex zal zijn.
Als ik de servo's met drivers kan behouden, dan is het toch maar een kwestie van de X,Y,Z te sturen, homing sensors te plaatsen, ...
Daarnaast nog wat IO om de vacuum te laten werken...
Misschien zie ik het wat naïef, maar je kan zo'n machine toch een beetje benaderen alsof het een eigengebouwde machine is.
Indien die "basis" werkende is, dan kan stap voor stap worden gekeken om de 12 verticale en 4 horizontale boorkopjes aan de praat te krijgen,
wat eigenlijk niet meer is dan via een digitale output een persluchtklep aan te sturen ?
Het grote voordeel van zo'n retrofit is dat je de mechanische basis al hebt.

De servo's/drivers zijn analoge +-10v types. Daarvoor heeft het bedrijf Mesa de nodige breakoutboards.
Ik moet nu nog verder uitzoeken of deze Mesa's kunnen worden gestuurd met een meer "basic" programma zoals MAch3 dan LinuxCNC.
Want om eerlijk te zijn .. ik heb wat schrik van LinuxCNC. Het is een zeer veelzijdig programma, maar niet echt plug&play vrees ik.
Om de basisonderdelen van de machine in beweging te krijgen heb ik voldoende aan Mach3 denk ik...

Een andere optie is om die servo's/drivers te vervangen door moderne steppers of servo's (12NM)
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Deze moet ik hebben ;)

X-As : https://www.teknic.com/model-info/CPM-M ... P-RLN_Fan/
Y en Z-AS : https://www.teknic.com/model-info/CPM-MCPV-N1431P-RLN/

Een volledig geïntegreerd systeem. Werkt op standaard 220V.

Iemand zo'n setje ergens in een vergeten hoekje liggen? ;)
Laatst gewijzigd door PeterDeleu op 30 jan 2018 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PeterDeleu schreef: 30 jan 2018 14:50 De servo's/drivers zijn analoge +-10v types. Daarvoor heeft het bedrijf Mesa de nodige breakoutboards.
Ik moet nu nog verder uitzoeken of deze Mesa's kunnen worden gestuurd met een meer "basic" programma zoals MAch3 dan LinuxCNC.
Want om eerlijk te zijn .. ik heb wat schrik van LinuxCNC. Het is een zeer veelzijdig programma, maar niet echt plug&play vrees ik.
Om de basisonderdelen van de machine in beweging te krijgen heb ik voldoende aan Mach3 denk ik...
Dat is toch echt koudwaterfrees.
Ik heb laatst nog voor een kennis een freesmachientje met mach3 werkend gemaakt, (omdat hij dat nu eenmaal zo had). Om de boel eerst te verkennen m'n 'experimenteer' linux CNC pc er op aangesloten, machine configuratie gedaan en lopen.
Toen ik zo'n beetje door had wat de juiste waarden waren, heb ik de boel ingesteld in mach3. ( allemaal met de parallelle poort) En mach3 moet je ook voorzien van de meest elementaire informatie.

Dus advies, snuffel ergens een afgeschreven pc op, en installeer gewoon voor de fun daar eens linuxcnc op (kun je vanaf een usb stick).
Ik heb speciaal voor die experimentjes 2 kleine stappenmotoren en 2 drives liggen, dan wordt het experiment al snel veel echter.

En de uitdaging om dat grapje met analoge drives te doen is voor alle systemen een even grote uitdaging, een regelkring opzetten is toch iets anders dan puls/dir.

En ik doe al PC's vanaf Dos2.0 geloof ik, maar linux is ook niet echt mijn ding, maar met een heel klein beetje logisch verstand en google (plus dit forum) is het net zoiets als van windows XP naar W10.
Als je bij mij om de hoek gewoond had, wilde ik je graag bij staan in die eerste stappen.

Het moeilijkste is waarschijnlijk je huidige bedrading zover de slopen dat het het nieuwe niet in de weg zit, zonder veel te veel te slopen wat je gewoon weer kunt gebruiken. Het zou dan wel heel prettig zijn als je beschikt over orginele schema's.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Ik heb een boek vol plannen en schema's van die machine.
Misschien volg ik je raad wel eens op en installeer ik een LinuxCNC op m'n mac in een virtuele machine (Parallels).
Ik ben niet vies van wat opzoekwerk trouwens. Het is net daarvoor dat ik zo'n goedkoop oude degelijke machine heb gekocht.
Het lukt me wel om wat bedrading uit te pluizen om de toeters en bellen aan de gang te krijgen...
maar die servo's liggen me niet echt.

Die dingen zijn ondertussen al meer dan 20 jaar oud, en bij een defect kost het al rap meer tussen de 500 en 1000 euro voor een gereviseerde driver of motor.
En dat zoal dan nog flink zoeken zijn om die aan de opgenoemde prijzen te vinden.

Vandaar ik meer en meer denk om de servo's te vervangen. Mechanisch valt dat goed mee.
De Clearpath servo's hebben ondertussen al een goede reputatie opgebouwd, en zijn eenvoudig te kalibreren (op de machine) en kunnen aangestuurd worden met een eenvoudige sturing.
De kostprijs voor die Clearpaths zou komen op 1.053 usd (X-as) en 2x 799 usd (Y en Z-as)
Het nadeel is dat er momenteel geen EU-leverancier is voor die dingetjes. Dus nog een pak verzendkosten, importtaxen en BTW.
Tenzij ik een vlucht boek naar US en terugkeer met 35 kg extra bagage ;)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door willy wonka »

Om wat voor een machine gaat het eigenlijk?
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Een Biesse Rover 18.
Werkt nu nog regelmatig in productie.
Weinig tot geen slijtage, want de toleranties zijn behoorlijk.
Enkel die NC481 sturing beperkt me grondig. (max 400 lijnen aan G-code)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef: 30 jan 2018 13:21 Wat ik bedoelde is dat ik het fijn vind om echte knopjes te hebben i.p.v. een touchscreen.
:mrgreen:
https://nl.aliexpress.com/item/1pcs-Tou ... 14573.html
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door Breaker »

PeterDeleu schreef: 30 jan 2018 17:37 Enkel die NC481 sturing beperkt me grondig. (max 400 lijnen aan G-code)
Heb je gekeken of er een mogelijkheid voor drip feed is met deze besturing? Dan kunnen via de seriële poort steeds nieuwe regels gestuurd worden. Als mijn (heel andere besturing met dezelfde beperking van 400 regels) dat had gehad was de machine waarschijnlijk niet omgebouwd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

De controller kan wel een seriële communicatie opzetten met en PC, maar voor zover ik kon nagaan wordt Drip Feed niet ondersteund.

Wel heb ik ondertussen een LinuxCNC draaiende.
Nu maar even zoeken wat daarmee kan worden aangevangen ;)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door willy wonka »

ga even naar je .ini bestand
en pas
DISPLAY = AXIS aan naar DISPLAY = GMOCCAPY
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Hmmm..... een .INI bestand ;)

Ik vond er al een paar in de map LinuxCNC, maar welke moet het worden?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door DaBit »

Als je LinuxCNC opstart krijg je een keuzevenstertje waarin je een voorbeeld kunt kiezen. Daar zit ook het nodige 'gmoccapy' bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Wel, wel , wel....

Het is me gelukt om gmoccapy te selecteren.
Het lukte me door de axis.ini aan te passen en daarna "axis" te kiezen bij het opstarten.
Het lijkt me inderdaad een betere interface dan de standaard LinuxCNC interface!

tx!
Plaats reactie