dc servomotoren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ersoy
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2008 23:46
Locatie: Weert
Contacteer:

dc servomotoren

Bericht door ersoy »

Hoi allemaal,

Allereerst wil ik mezelf aan jullie, toch wel als een bleek, "op cnc gebied", voorstellen.
Na bekijken van wat zelfbouw cnc projecten en filmpjes. heb ik zelf ook besloten een te bouwen.

Ik heb dus wat mechanismen en servomotoren aangeschafd.

Maar het zijn DC Servomotoren van 70 tot wel 100 NM. Dus oersterk. Want die komen blijkbaar uit een industriele maschiene.

ik heb ze nog niet via mijn pc kunnen besturen. Maar wel via alleen de controller kasten die erbij horen. en de toerental lijkt me een beetje laag.

Mijn vraag is het volgende:
1) deze servomotoren kunnen toch met varierende snelheden bestuurd worden met de pc of niet ?

2) en stel, dat ik een versnelling op de draaikopjes van de motoren bevestig. zou dit dan gevolgen kunnen hebben op de nauwkeurigheid / preciezie bij het positionering van de freeskop ?

PS tips voor een starter of bleek zijn altijd welkom.

tnx

ersoy
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: dc servomotoren

Bericht door create »

Hallo Ersoy,

Ten eerste welkom op het forum,
1) deze servomotoren kunnen toch met varierende snelheden bestuurd worden met de pc of niet ? Met bijv. MAch3 als besturingssoftware ?
Zekers met mach3 en natuurlijk de juiste g-code die de snelheden bepaalt kan dat bijv, G94.
2) en stel, dat ik een versnelling op de draaikopjes van de motoren bevestig. zou dit dan gevolgen kunnen hebben op de nauwkeurigheid / preciezie bij het positionering van de freeskop ?
Dat ligt o.a. aan je contructie maar het is logisch als je de snelheid opvoerd de nauwkeurigheid naar beneden kan gaan. Dat is een kwestie van uitproberen.

(Kijk maar uit je hebt er zo een hobby bij ;-) )

gr Create
Plaats reactie