Hallo,
nog een klein vraagje. Hoe bepalen jullie de kracht van de motoren. En de dimensie van de kogelomloopspil en geleidingsas. Is dit op goed geluk of bestaan er regels voor ?
Kracht van motor
Moderator: Moderators
- Markus
- Donateur
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
- Locatie: Aduard, Groningen
- Contacteer:
Re: Kracht van motor
Als je de voortstuwkracht wilt berekenen dan heb ik ooit hier daarover iets geschreven
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=2 ... 4511#p4511
Uit die formules blijkt dat je al met relatief zwakke motortjes je frees al kunt doen bewegen
Bij de keuze van de motoren en je aandrijfspindels gaat het meer om de gewenste topsnelheid en acceleratie
Een belangrijk nadeel van stappenmotoren is dat ze kracht (koppel) verliesen namate ze sneller draaien
Hier een voorbeeld van een goede motor
Je moet dan ergens in een natuurkunde boekjes kracht/acceleratie formules gaan toepassen
Daarbij moet je een klein idee hebben van de wrijving van je lineaire kogelagers
Bij de startsnelheid moet je goed kijken bij hoeveel Khz je maximaal de stappemotor mag starten, na die startsnelheid mag me meestal nog een flink stukje accelereen voordat de motor "stalled"
Greezt,
Markus
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=2 ... 4511#p4511
Uit die formules blijkt dat je al met relatief zwakke motortjes je frees al kunt doen bewegen
Bij de keuze van de motoren en je aandrijfspindels gaat het meer om de gewenste topsnelheid en acceleratie
Een belangrijk nadeel van stappenmotoren is dat ze kracht (koppel) verliesen namate ze sneller draaien
Hier een voorbeeld van een goede motor
Je moet dan ergens in een natuurkunde boekjes kracht/acceleratie formules gaan toepassen
Daarbij moet je een klein idee hebben van de wrijving van je lineaire kogelagers
Bij de startsnelheid moet je goed kijken bij hoeveel Khz je maximaal de stappemotor mag starten, na die startsnelheid mag me meestal nog een flink stukje accelereen voordat de motor "stalled"
Greezt,
Markus
Re: Kracht van motor
Ik denk dat bij kogellagers, lineair in dit geval, de wrijving wel te verwaarlozen valt. Het is toch de bedoeling dat er geen wrijving is dus ik veronderstel dat de makers wel ongeveer in hun doel zijn geslaagd.Markus schreef: Je moet dan ergens in een natuurkunde boekjes kracht/acceleratie formules gaan toepassen
Daarbij moet je een klein idee hebben van de wrijving van je lineaire kogelagers
Ik denk dus dat met de formule die jij in die post citeerde: "F= ExMx2xPi/h" En dan gewoon de 2e wet van newton (F=m.a) je vrij makelijk een idee krijgt van de versnelling.
Nu, eens je die versnelling hebt, wanneer weet je dat je goed zit daarmee?
Als ik het dus goed voor heb kan je beter kiezen voor een grotere spoed (zonder te overdrijven natuurlijk). De kracht is dan iets minder maar aangezien de snelheid van de motor lager ligt voor dezelfde voedingssnelheid levert deze dus meer kracht.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13496
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Kracht van motor
Hier geldt natuurlijk wel weer de "wet van behoud van ellende", met een grotere spoed is de afstand per stap ( resolutie ) van je machine natuurlijk wel weer groter...
Re: Kracht van motor
... En dat is dan weer op te vangen door microstep drivers??
Natuurlijk zal je altijd het ene moeten inboeten voor het andere.
Hoe belangerijk zijn de voedingssnelheden (=snelheid waarmee je het materiaal ingaat?) en snijsnelheid (=snelheid waarmee de omtrek van de frees draait?) voor het frezen van aluminium en staal?
Omdat ik ook vanplan ben een machine te bouwen en uit te rusten met een kress oid, maar deze draaien alleen aan hoge toeren, wil dat dan zeggen dat ik alleen 1-3mm frezen kan gebruiken of is er een manier dit op te lossen met de spoed, kracht van de motoren? Ik denk dat als je snijsnelheid hoger is je een hogere voeding moet gebruiken, dus krachtigere motoren en grotere spoed van de draad. Maar dan moet je natuurlijk weer koelen? En boet je aan resolutie in?:roll:
Het is trouwens niet de bedoeling dit topic te kapen maar ik vind het goed op de vorige vraag aansluiten. Als ik het in 'mijn' topic had moeten posten, mijn excuses daarvoor.
Natuurlijk zal je altijd het ene moeten inboeten voor het andere.
Hoe belangerijk zijn de voedingssnelheden (=snelheid waarmee je het materiaal ingaat?) en snijsnelheid (=snelheid waarmee de omtrek van de frees draait?) voor het frezen van aluminium en staal?
Omdat ik ook vanplan ben een machine te bouwen en uit te rusten met een kress oid, maar deze draaien alleen aan hoge toeren, wil dat dan zeggen dat ik alleen 1-3mm frezen kan gebruiken of is er een manier dit op te lossen met de spoed, kracht van de motoren? Ik denk dat als je snijsnelheid hoger is je een hogere voeding moet gebruiken, dus krachtigere motoren en grotere spoed van de draad. Maar dan moet je natuurlijk weer koelen? En boet je aan resolutie in?:roll:
Het is trouwens niet de bedoeling dit topic te kapen maar ik vind het goed op de vorige vraag aansluiten. Als ik het in 'mijn' topic had moeten posten, mijn excuses daarvoor.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13496
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Kracht van motor
In wezen ligt het heel simpel..
de totale performance van je machine ligt em in de kracht van je motoren, de stabiliteit van frame, spillagering, en geleidingen, spoed van je spindels, aantal stappen per eenheid, en acceleratievermogen.
uitgaande van je eisenpakket zul je met deze grootheden een afgewogen gemiddelde moeten zoeken..
zelf heb ik 2 mm spoed op mijn spindels en 2000 stappen/omw. oftewel 1 stap is 0.001 mm, alles is bij mij kogelomloop, frame is loodzwaar ( 15 mm dik koudgewalst staal ), en de machine is compact, dit alles omwille van de stabiliteit..
Mijn machine is niet snel ( 2000mm/min ijlgang), maar heeft wel een hoge acceleratie ( van 0 tot 2000 in 0,25 sec ), dus ook op elementen van slechts een paar tiende millimeter loopt ie nog altijd zo'n 300 mm (inclusief start en stop)
de totale performance van je machine ligt em in de kracht van je motoren, de stabiliteit van frame, spillagering, en geleidingen, spoed van je spindels, aantal stappen per eenheid, en acceleratievermogen.
uitgaande van je eisenpakket zul je met deze grootheden een afgewogen gemiddelde moeten zoeken..
zelf heb ik 2 mm spoed op mijn spindels en 2000 stappen/omw. oftewel 1 stap is 0.001 mm, alles is bij mij kogelomloop, frame is loodzwaar ( 15 mm dik koudgewalst staal ), en de machine is compact, dit alles omwille van de stabiliteit..
Mijn machine is niet snel ( 2000mm/min ijlgang), maar heeft wel een hoge acceleratie ( van 0 tot 2000 in 0,25 sec ), dus ook op elementen van slechts een paar tiende millimeter loopt ie nog altijd zo'n 300 mm (inclusief start en stop)