Kracht van motor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Kracht van motor

Bericht door pcfil »

Hallo,

nog een klein vraagje. Hoe bepalen jullie de kracht van de motoren. En de dimensie van de kogelomloopspil en geleidingsas. Is dit op goed geluk of bestaan er regels voor ?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kracht van motor

Bericht door Markus »

Als je de voortstuwkracht wilt berekenen dan heb ik ooit hier daarover iets geschreven

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=2 ... 4511#p4511

Uit die formules blijkt dat je al met relatief zwakke motortjes je frees al kunt doen bewegen

Bij de keuze van de motoren en je aandrijfspindels gaat het meer om de gewenste topsnelheid en acceleratie

Een belangrijk nadeel van stappenmotoren is dat ze kracht (koppel) verliesen namate ze sneller draaien

Hier een voorbeeld van een goede motor

535

Je moet dan ergens in een natuurkunde boekjes kracht/acceleratie formules gaan toepassen

Daarbij moet je een klein idee hebben van de wrijving van je lineaire kogelagers

Bij de startsnelheid moet je goed kijken bij hoeveel Khz je maximaal de stappemotor mag starten, na die startsnelheid mag me meestal nog een flink stukje accelereen voordat de motor "stalled"

Greezt,

Markus
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Kracht van motor

Bericht door Damocles »

Markus schreef: Je moet dan ergens in een natuurkunde boekjes kracht/acceleratie formules gaan toepassen

Daarbij moet je een klein idee hebben van de wrijving van je lineaire kogelagers
Ik denk dat bij kogellagers, lineair in dit geval, de wrijving wel te verwaarlozen valt. Het is toch de bedoeling dat er geen wrijving is dus ik veronderstel dat de makers wel ongeveer in hun doel zijn geslaagd.

Ik denk dus dat met de formule die jij in die post citeerde: "F= ExMx2xPi/h" En dan gewoon de 2e wet van newton (F=m.a) je vrij makelijk een idee krijgt van de versnelling.

Nu, eens je die versnelling hebt, wanneer weet je dat je goed zit daarmee?

Als ik het dus goed voor heb kan je beter kiezen voor een grotere spoed (zonder te overdrijven natuurlijk). De kracht is dan iets minder maar aangezien de snelheid van de motor lager ligt voor dezelfde voedingssnelheid levert deze dus meer kracht.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kracht van motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hier geldt natuurlijk wel weer de "wet van behoud van ellende", met een grotere spoed is de afstand per stap ( resolutie ) van je machine natuurlijk wel weer groter...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Kracht van motor

Bericht door Damocles »

... En dat is dan weer op te vangen door microstep drivers??

Natuurlijk zal je altijd het ene moeten inboeten voor het andere.
Hoe belangerijk zijn de voedingssnelheden (=snelheid waarmee je het materiaal ingaat?) en snijsnelheid (=snelheid waarmee de omtrek van de frees draait?) voor het frezen van aluminium en staal?

Omdat ik ook vanplan ben een machine te bouwen en uit te rusten met een kress oid, maar deze draaien alleen aan hoge toeren, wil dat dan zeggen dat ik alleen 1-3mm frezen kan gebruiken of is er een manier dit op te lossen met de spoed, kracht van de motoren? Ik denk dat als je snijsnelheid hoger is je een hogere voeding moet gebruiken, dus krachtigere motoren en grotere spoed van de draad. Maar dan moet je natuurlijk weer koelen? En boet je aan resolutie in?:roll:

Het is trouwens niet de bedoeling dit topic te kapen maar ik vind het goed op de vorige vraag aansluiten. Als ik het in 'mijn' topic had moeten posten, mijn excuses daarvoor.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kracht van motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

In wezen ligt het heel simpel..

de totale performance van je machine ligt em in de kracht van je motoren, de stabiliteit van frame, spillagering, en geleidingen, spoed van je spindels, aantal stappen per eenheid, en acceleratievermogen.

uitgaande van je eisenpakket zul je met deze grootheden een afgewogen gemiddelde moeten zoeken..
zelf heb ik 2 mm spoed op mijn spindels en 2000 stappen/omw. oftewel 1 stap is 0.001 mm, alles is bij mij kogelomloop, frame is loodzwaar ( 15 mm dik koudgewalst staal ), en de machine is compact, dit alles omwille van de stabiliteit..

Mijn machine is niet snel ( 2000mm/min ijlgang), maar heeft wel een hoge acceleratie ( van 0 tot 2000 in 0,25 sec ), dus ook op elementen van slechts een paar tiende millimeter loopt ie nog altijd zo'n 300 mm (inclusief start en stop)
Plaats reactie