Nema 23 geen holding torque

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Nema 23 geen holding torque

Bericht door ChwanPang »

Ik heb 3 nema 23's 2 daarvan doen het perfect en als ik hier stroom via de drivers(DM542's) opzet is de as met de hand niet te draaien. Bij de andere motor is dit wel het geval. Je kan deze zelfs heel makkelijk draaien. Als ik de A- en A+ samen doe terwijl er geen stroom opstaat is er ook geen extra weerstand op de as en voor B- en B+ geldt dit ook. Is de motor gewoon stuk of kan ik hier iets repareren?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nema 23 geen holding torque

Bericht door benkr »

ChwanPang schreef: 19 jun 2021 12:11 Ik heb 3 nema 23's 2 daarvan doen het perfect en als ik hier stroom via de drivers(DM542's) opzet is de as met de hand niet te draaien. Bij de andere motor is dit wel het geval. Je kan deze zelfs heel makkelijk draaien. Als ik de A- en A+ samen doe terwijl er geen stroom opstaat is er ook geen extra weerstand op de as en voor B- en B+ geldt dit ook. Is de motor gewoon stuk of kan ik hier iets repareren?
Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn nl.:
1. de motor is gewoon defect
2. de kleur van de draden is anders, dat meet je het makkelijkst met een Ohmmeter, maar begin eens met alle 4 de draden samen te verbinden, loopt d motor dan wel zwaarder?
Als dat het geval is dan zijn de kleuren anders, zoek dan de draad paren die bij elkaar horen door één draad om beurten met elk van de andere te verbinden, als je er twee hebt gevonden die bij elkaar horen dan kun je doorgan met de andere twee, die zullen dan ook wel bij elkaar horen.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Nema 23 geen holding torque

Bericht door Rocnc »

Je hebt ook gecontroleerd of de driver zelf het doet? (soms zie je het makkelijke over het hoofd. Ik wel, tenminste)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Nema 23 geen holding torque

Bericht door ChwanPang »

Ik heb met de Ohm meter gemeten en de kleuren kloppen, ik heb ook alle draden samen gedaan en dan lockt de motor ook niet goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nema 23 geen holding torque

Bericht door Arie Kabaalstra »

lijkt me duidelijk dan..

Rijp voor't vierkante archief..
Plaats reactie