Omron smart step stappenmotor op andere driver ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Omron smart step stappenmotor op andere driver ?

Bericht door Kjelt »

Even een vraagje , ik liep vandaag een aantal gloedje nieuwe Omron R7M-A smart step A series stappenmotoren tegen het lijf.
End of life sinds 2012 dus vandaar dat ze er lagen.
Ik kon ze alleen voor dat bedrag niet laten liggen maar ben nu aan het kijken (heeft totaal geen haast misschien een ver toekomstig projectje) hoe ik ze kan gaan aansturen.

De originele servo drivers die ook met step en dir werken zijn in China nog wel te krijgen a raison van € 170.- ex plus dan nog de hele verzend en import rataplan dus dat is op zich als je weet wat ze nieuw kosten nog te doen,
alleen de kabels bv hebben industriele connectoren, zijn vrij zeldzaam of gaan 2e hands voor de hoofdprijs (zo wat duurder dan de driver).

Ik vroeg me gewoon eens af of je nu verplicht bent om de bijpassende servodriver te kopen of dat je ook een ander merk bv Leadshine servodriver zou kunnen gebruiken?
De encoder signalen (A+, A-, B-, B+en S- en S+)kan ik wel converteren zelfs naar Leadshine toe en de motor zelf is UVW en brake 24V dus dat is een driefase motor, echter wel 200VAC
Maar wat komt er nou uit zo'n Leadshine driver, dat is toch ook UVW en geen DC neem ik aan. Kijk hier schiet mijn stappenmotor/servo kennis te kort, dus als iemand me dit kort kan vertellen dan graag.

Het mooie van deze motoren is dat hun koppel kromme recht loopt tot 3000 rpm piek koppel 2Nm en continu koppel 0,7Nm.

19894
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Omron smart step stappenmotor op andere driver ?

Bericht door DaBit »

Als ik zo naar die koppel-toerenkromme kijk dan zijn het servomotoren en geen stappenmotoren....
Dan is die 170 euro ex voor de drives nog niet zo'n hele slechte deal als je het mij vraagt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Omron smart step stappenmotor op andere driver ?

Bericht door benkr »

Het zijn zeker servo motoren.
Ik heb een stukje van hoofdstuk 1 uit het manual gekopieerd:

he SMARTSTEP A-series Servomotors and Servo Drivers have been developed as pulse stringinput-type Position Controllers to replace stepping motors in simple positioning systems. TheSMARTSTEP A-series Servomotors and Servo Drivers combine the stepping motor’s ease of usewith faster positioning resulting from high speed and high torque, higher reliability with no loss ofpositioning accuracy even during sudden load changes, and other advanced features.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Omron smart step stappenmotor op andere driver ?

Bericht door Kjelt »

Ok servos oeps betekent dat ik ze dan moet gaan tunen? Ik had eigenlijk gehoopt dat ze met die smart step driver zich als plug and play stappenmotoren zouden gedragen.
Ik ga eens met de handelaar op ali vragen en eentje bestellen, eens kijken wat de motoren doen. Zal ik alleen nog een kabel zelf in elkaar willen zetten want ik ga echt geen €150 voor een kabel betalen :shock:
Plaats reactie