BLDC Servos met geintegreerde driver

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

BLDC Servos met geintegreerde driver

Bericht door Firehunter »

Wie heeft ervaring met (BLDC) servos met geïntegreerde driver?

Ik heb op dit moment NEMA 23 steppers met DM556 op mijn portaalfrees en zit er over na te denken om deze te vervangen door servo's, maar welke?
Er wordt her en der wat genoemd over Clearpath en JMC, maar ik ben erg benieuwd naar de praktijkervaringen.
  • Welk type gebruik je?
  • Waarom hiervoor gekozen?
  • Welke snelheid haal je met welke KO spindel?
  • Hoe is de opbouw van je freesmachine, bijvoorbeeld retrofit, staal, aluminium?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BLDC Servos met geintegreerde driver

Bericht door serum »

Top. Ik gebruik de 180w's van JMC;
0,56Nm continu, factor x3 of x4 in piek. Onderschat dat 'lage' koppel niet.
Qua rpm's zijn ze af-fabriek ingesteld op 3000, maar 4000 vinden ze ook prima.
Ik gebruik ze op 48V

Waarom? Omdat servo's de bom zijn en mits goed afgesteld superieur zijn aan closed loop steppers. Ik heb verschillende machines met steppers gehad, maar ik wil echt niet anders meer dan servo's. Heerlijk om niet naar dat gejank van die steppers te hoeven luisteren. :mrgreen:
De JMC's zijn tegenwoordig met V6 firmware te krijgen, ik heb de 'oude' met V5 en moest dus de PID's afstellen. Maar goed, dat is 1-malig instellen. Bij de V6 kan je dit doen dmv de gewenste stijfheid in te stellen van je setup en hij volgt dan dmv een auto-tune je ingestelde stijfheid. Geen idee hoe ze dit hebben gedaan, De V5 is niet te upgraden qua firmware.

snelheid; max 20m/min, (staat nu op 12m/min) met een 1605 KO, (via 1:1 tandriemoverbrenging)
acceleratie niet verder gegaan dan 9000mm/s2 (0,9G) staat nu op 4500mm/s2

Ik heb een set 1610 KO's gekocht om de 1605's wat minder vlot te laten hoeven draaien, en je kan ze ook nog 1:1 met een 1610 KO verbinden.

Clearpath; ook in overweging genomen; autotune en de UI pleiten in zijn voordeel. Prijs voor 4 motoren met alle opsmuk was een ~1000e meer, op zich geen punt, maar het verschil tussen servo's en steppers (closed loop of niet) is heel veel groter dan het verschil tussen een goed ingestelde JMC servo en een clearpath servo. De encoder is 1000 ppr, weet niet of ze x1 of x2 encoding gebruiken, maar in het slechtste geval zijn ze x1 en dus met een 5mm KO heb je een resolutie van 0,005mm (en geen microstap van een stepper die de ene keer 0,003 is en de andere keer 0,007 :)

Machine is een eigen ontwerp, staan wel wat foto's van hierop het forum, maar hier zie je hem in actie; in een ander filmpje wat meer over de opbouw van de machine.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: BLDC Servos met geintegreerde driver

Bericht door Firehunter »

Wow, bedankt voor je uitgebreide reactie. Precies de info die ik zocht.
Ik had je filmpje op Youtube toevallig net bekeken en was al benieuwd of het iemand op dit forum was. Jij dus.

Dan heb ik nog even een vraagje tussendoor over het filmpje waarin je dibond freest. Hoe heb je dit vastgezet?
Het viel me op dat je eerst de buitencontour freesde en daarna pas de binnencontour.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BLDC Servos met geintegreerde driver

Bericht door serum »

Dat dibond zit vrij spartaans met een stukje dun dubbelzijdig tape op het mdf vast. Het was een enkelstuks, ik grijp dan gauw naar tape met secondenlijm of dubbelzijdig tape. Voor grotere oplagen denk ik doorgaans wat langer na over het bevestigen.. zou er dan een vacuumhouder voor maken uit trespa of aluminium.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: BLDC Servos met geintegreerde driver

Bericht door chimaerion »

Ik heb clearpath servo's van tecnic. Ik kan je niet vertellen hoe goed of slecht ze zijn, daar ik nog bezig ben met mijn OSPF aan het bouwen.
Plaats reactie