Welke Drivers geschikt

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Breaker »

Sorry, maar Floppy verdient ook geen kortafheid. Op een (lees: dit) forum is er nu eenmaal veel discussie over ALLES. Op een droge vraag mag je geen droog antwoord verwachten. En Floppy heeft ook een punt, want je bent niet erg scheutig met informatie dus lastig te begrijpen waar je heen wilt → weinig reaktie. Hij heeft een drive aangeraden, ik ook, en je hebt nog ander advies. Wat je er mee doet ligt helemaal bij jou.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Wat is die raad of advies waard als jullie niet kunnen zeggen aan de hand van de gekregen gegevens ohmse waarde bipolaire spoel , het gemeten amperage en de spanning als er niemand geen antwoord weet over de vraag hoeveel Nm de motor(en) bevatten want dat was gewoon de vraag :lol:
Lijkt mij een stap te vroeg om dan raad te geven. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Kjelt »

Volgens mij zijn de Nm afhankelijk van de rpm niet alleen van het vermogen.
En zelfs dan heb je twee motoren met dezelfde spanning en stroom en rpm's kunnen ze toch een heel ander koppel hebben (kijk maar eens bij diverse datasheets).
Magneten, wikkelingen en weet ik al niet meer is ook van invloed.

Bij de keuze van een driver kies je volgens mij toch meestal op max. spanning en stroom, oftewel vermogen.
Een closed loop driver wordt lastig want je zult de pid moeten tunen op de load op de motor in jouw geval maar daar kom je nog wel achter vermoed ik.

Als ik dan naar de antwoorden van de diverse leden kijk hebben ze je heel goed geholpen, dus snap ook werkelijk niet dat je zo reageert.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Kijk aan dit antwoord heb ik wat aan daar kan ik iets mee.
Dank voor de uitleg!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Bjornski1976 »

Leadshine heeft in de DM serie de DMA860E welke direct aan de vraag voldoen. "Its operating voltage is 18-80VAC or 24-110VDC and it can output up to 7.2A current".
http://www.leadshine.com/productDetail. ... el=dma860e

Als alternatief zou je natuurlijk ook kunnen kijken naar drivers die direct op 230Vac50Hz aangesloten kunnen worden.
http://www.leadshine.com/productDetail. ... el=3dm2283

Wil je closed loop is dat natuurlijk ook mogelijk maar maar maakt het wat moeilijker als je zelf met tacho's/encoders aan de slag wil, bv:
http://www.leadshine.com/productdetail. ... l=cs-d1008

Ik heb wel een begrepen dat linux cnc een modus heeft waarin een stepper als servo aangestuurd kan worden m.b.v. een encoder op de motor. Ook met behulp van een glas lineaal
zou het moeten kunnen. Heb er geen ervaring mee maar upgraden kan op diverse manieren.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken, succes.

P.s. Neem geen verantwoording voor de aangeboden selectie noch heb ik enige verbintenis met Leadshine. Leadshine is van harte welkom om het e.e.a. te doneren, dat dan weer wel.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Dank voor de info Bjornski1976, ik laat tzt weten welke stepper ingezet en hoe deze funtioneerd etc.
Er is ook in de leadshine serie een closed loop stepper welke middels sw6 zich op de motoren autotunen kan deze lijkt me ook zeer interresant de CL86
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

In eerste aanleg doe ik de Cl.l.drive als gewone drive aansluiten en mocht deze stapverlies hebben dan kan ik nog altijd encoders op de assen zetten
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Floppy »

Waar ik nou wel benieuwd naar ben is of die ombouw van die andere machine met closed loop steppers met externe encoders waar je het in juni over had intussen al gelukt is.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Dat project heb ik even in de ijskast geduwd wegens plotseling aanschaf van de draaibank, de urgentie om deze draaibank goed aan het lopen te krijgen is belangrijker aangezien de freesbank met gewone stappenmotoren bij normale verspaning van zelfs rvs soorten als 316 nauwelijks afwijking qua stapverlies doen geven.
Plaats reactie