roestvrij (inox ) staal frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: roestvrij (inox ) staal frezen

Bericht door klaas van gemerden »

Owke Arie,

Hier volgt de uitleg. Alinea voor alinea.

RPM*(de voeding per tand in mm. in dit geval had ik gerekend met 5/100, Jij zakt nog verder terug naar 2.4/100)
Als je deze formule hebt ingevuld weet je wat de voeding per tand is.
vervolgens vermenigvuldig je dit getal met het aantal tanden wat je hebt.
Normaal reken je dit uiteraard in een keer uit.

De snijsnelheid bedraagd volgens jou ergens tussen de 15/17m.
Het zal wel kloppen jij bent gereedschapmaker en ik voorlopig nog niet.

diameter frees = 2.4 in de formule kan je die inderdaad het beste in meters opgeven dus 0.0024. Vervolgens gebruik jij de formule Pi*D ik heb in mijn dingetje ff Pi*r² gebruikt uitkomst is hetzelfde alleen de door jouw gebruikte formule is sneller. Vervolgens vermenigvuldig je dat met je toerental.
Uiteraard is dit ook in een handeling te doen.
Pi*D*RPM=Snijsnelheid

Of andersom. (even inzichtelijk maken 2*3=6 en 6/2=3)

Snijsnelheid/Pi*D=RPM

Ik heb inderdaad weer eens half zitten slapen want ik heb per ongeluk in het vorige bericht de Pi tot de macht² verheven. :oops:
Dus dat zullen we bij deze maar even rechtzetten. Als je de formule dus juist invult krijg je dat 1440 toeren ongeveer 10m per minuut als omtreksnelheid geeft en 15m 2000 RPM.
17m levert 2250 RPM.

Moet je bij het rekenen van wat je maximale voeding per tand altijd uitgaan van ongeveer 1%?
Of heb je die waarde zo gekozen omdat het Inox is?
Ik dacht dat ze het in m'n tabellenboekje aanbevolen om hem meer voor z'n kiezen te geven. Maar die gasten gaan uit van zware machines en wellicht zijn die gegevens bedoeld voor veel dikkere frezen en ander materiaal.

Gr. KvG
Plaats reactie