Weer een vraag over Snijsnelheden

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4045
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Weer een vraag over Snijsnelheden

Bericht door Mcgyver »

Tja eigenlijk schaam ik me een beetje dat ik dit moet vragen...

Ik ken alle formuletjes uit mn hoofd nog van de MTS maar heb eigenlijk al jaren niet meer een snijsnelheid uitgerekend en er eigenlijk nooit echt over nagedacht...
Je kent het wel... op school altijd eigenwijs achter het bankje gestaan...meestal waren de toerentallen en snelheden de beperkende factor.. Gewoon achter de machine staan op gevoel net zolang je een mooi resultaat kreeg. Na 1 of 2 snedes de slag te pakken...meer gefocust op de problemen van het werkstuk... werkstukje klaar...cijfertje volgende opdracht..... Zo van van wie moet ik toerentallen en snelheden uitrekenen... zo lukt het toch ook..

Op mn werk eigenlijk niet anders.... De toerentallen zijn niet byzonder hoog en je ziet in een oogopslag of je lekker verspaand of niet... plus dat ik op mn werk een makkie heb omdat ik alleen kunststoffen verspaan... heb dus geen problemen met spontaan spontaan versleten gereedschap als je een foutje maakt...
Het gevoel is er wel... grote dikke frees.... lager toerental en voeding hoger.. kleine frees hoog toerental lage voeding..

Met toetsen eigenlijk altijd dezelfde soort vragen.... bereken een snijsnelheid een toerental bij een handje gegevens... formuletje inplakken en klaar..

Nu ben ik op mn werk bezig met een morbidelli Freesbank... Ijl snelheden van een mm 0f 30.000/min en een maximaal toerental van 24.000.. ben nog lang niet klaar maar ben in mn gedachte al wel aan het verspanen hahah ;-)

Nu DIt toch effe een ander verhaal is met dit soor hoge toerentallen ik ik nu dus wel kans heb dat alles aan elkaar smelt (het kunststof dan) dacht ik ik ga het eens effe berekenen....
Blijkt dat ik het toch niet zo goed snap als ik altijd dacht :mrgreen:

Het probleem is dat ik het gegeven snijsnelheid in meters/min niet goed meer kan plaatsen en dat ik de relatie nergens kan terug vinden in de voedings snelheid... ik bedoel eigenlijk in het formuletje om de voedings snelheid te berekenen.
Snijsnelheid is in mijn herinnering en wat ik kan vinden op internet de snelheid waarmee de snijbeweging wordt
uitgevoerd m.a.w. het aantal meter spaan dat per minuut wordt afgesneden.. en de voedings snelheid het aantal mm dat de frees zich verplaatst in een tijd van één minuut.
Achter een bank kom ik er meestal wel uit maar het irriteerd me dat ik ik het niet helemaal schijn te begrijpen :mrgreen:

Opgegeven snijsnelheden opzoeken is geen probleem die kan je vinden in tabellen...

Nou goed... effe voorbeeldje...

wat gegevens:
-ijlgangs snelheid is 30000mm/
-toerental max 24000 toeren
-snijsnelheid in acrylaat 2000meter/min
-aanzet per tand maximaal 0,5mm
-frees 8mm 1 snijder vhm

Goed als eerste eens kijken welk toerental ik nodig zou hebben bij de maximale snijsnelheid...

n=V*1000/pi*d= 2000*1000/3.14*8 = 79618 toeren/min
Tja heb ik last van de beperkende factor ik kan maar 24000 toeren..

Goed dus de theoretische snijsnelheid zou dan zijn bij 24000 toeren

V=pi*D*n/1000 = 3,14*8*n/1000= 603 meter/min.... klinkt logisch maar wat moet ik met een lengte van 603meter aan spanen die ik in een minuut heb gekreerd??

Maar goed.. verstand op nul voeding uitrekenen

F=Fz*z*n.... Fz was 0,5 max per tand... dus 0,5*1*24000= 12000 mm/min.

Zie daar ik heb een voeding berekend..

HEt gekke is dat ik in deze formule niet de zojuist eerder berekende snijsnelheid heb gebruikt...

Hoe bereken de nou de voedings snelheid als je de rest hebt uitgerekend..

Volgens het formuletje F=Fz*z*n zou je als je de aanzet hetzelfde houd eigenlijk altijd dezelfde voeding hebben

Terwijl als je een grotere frees gebruikt dus het toerental omlaag moet brengen en de voeding omhoog of beide..

Kortom Ik schaam me diep :oops: Vind eigenlijk van mezelf dat ik dat allang had moeten weten..... maar ik zit denk ik gewoon vast in mn eigen gedachten gang...


Dusse meester arie :mrgreen: leg het me nog eens uit ;-) (of iemand anders natuurlijk ;-) )
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een vraag over Snijsnelheden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. Jongen... ik zie dat je toch niet de hele les uit het raam hebt zitten staren.. er is toch nog wat van de broodnodige kennis blijven hangen... :), ik zal deze smet op je kennisniveau dan ook niet aan je ouders vertellen bij de eerstvolgende ouderavond.. :mrgreen:

Goed, een Koe vat je bij de horens, een stier beter bij zijn staart.. ( da's de minder gevaarlijke kant..

voor elke combinatie Materiaal/Frees bestaat een optimale snijsnelheid, deze wordt uitgedrukt in Meters per minuut.
Snijsnelheid is niets meer of minder dan de OMTREKSNELHEID van de frees,dus het tempo waarmee de tanden langs het onderdeel bewegen, en daar de spanen afnemen
Bij een Schaafmachine is dit dus de daadwerkelijke voortplantingssnelheid van ram of opspantafel, afhankelijk van het type schaafmachine
En Bij draaimachines is het de omtreksnelheid van je werkstuk, je beitel staat immers "Stil" (*)

Bij Frezen ( we pakken even jouw voorbeeldje erbij ) gaan we nu eens even aan de slag met de volgende gegevens:
die kwajongen links achterin de klas schreef:wat gegevens:
-ijlgangs snelheid is 30000mm/
-toerental max 24000 toeren
-snijsnelheid in acrylaat 2000meter/min
-aanzet per tand maximaal 0,5mm
-frees 8mm 1 snijder vhm
Voor de hier gekozen frees geldt: Snijsnelheid 2000m/min ( vergis je niet da's inderdaad 120 Km/h)
een blik op de Casio ( of de gokstok ) vertelt ons aan de hand van de Formule :

V= Pi *D *n , oftewel n= V /(pi*D) , waarin we uiteraard Pi*D herkennen als omtrek van een cirkel
invullen geeft: n= 2000(meter) / (Pi*0.008 (Meter) = geeft inderdaad een snijsnelheid van79577.5m/min.
en dat haalt je machine niet.. :lol:

Zou je die snijsnelheid willen halen, moet je er dus een frees inzetten die minimaal 26.5 mm in doorsnede is..

Voor jouw frees van 8 mm kom je dus inderdaad maximaal aan een snijsnelheid van 603 meter.. te berekenen met :
V=Pi*D*n, oftewel Pi*0.008*24000 = 603 m/min
dat je de snijsnelheid niet terugvind in de formule voor de Voeding is logisch.. uit de snijsnelheid bereken je het TOERENTAL, en daarmee ga je de rest van de waarden bepalen.. , zoals de Voeding..

F=Fz.Z.n, oftewel Voeding =voeding per tand * aantal tanden *, ( daar is ie! ) Toerental

je wilt de snijsnelheid terugzien in dit verhaal?.. dan plakken we toch alle formules even in elkaar?..
Komtiedan he?..
F= Fz*z (tot hierantoe nog niets geks, maar nu komt het ) * (V/(Pi*D)) ... Verdikke.. 't venijn zit em in de staart...

met jouw frees van 8 mm, haal je de 2000 m/min niet omdat je spil niet harder wil dan 24K toeren, dus haal je maar 600nogwat meter/min, maar, gaan we hiermee verder an't rekenen, Voeding.. die zouden we nog invullen..

F= Fz*Z*n, = 0.5*1*24000 = 12000 mm/min dat klopt dus..
Volgens het formuletje F=Fz*z*n zou je als je de aanzet hetzelfde houd eigenlijk altijd dezelfde voeding hebben

Terwijl als je een grotere frees gebruikt dus het toerental omlaag moet brengen en de voeding omhoog of beide..
Nee... als je snijsnelheid gelijkblijft, dan veranderd dus het toerental bij het veranderen van de diameter van je frees.. dus je omtreksnelheid blijft hetzelfde, en DUS loopt een kleinere frees meer toeren dan een grote, en omdat een grotere frees doorgaans meer per tand mag verspanen loopt ie vaak net zo hard als een kleine..

(ergens bovenaan, had ik nog een (*) neergezet.. omtrent de snijsnelheid op een draaibank.
CNC Draaimachines programmeer je tegenwoordig vaak met Snijsnelheid, en niet met een toerental, het toerental wordt bepaald uit de diameter van het werkstuk.
als je aan het vlakdraaien bent, dan loopt het toerental traploos op tot het als maximum ingestelde toerental, je ziet dan ook de beitel harder gaan lopen naarmate ie dichter bij het center komt, de voeding per omwenteling ( vergelijkbaar met de voeding per tand bij het frezen ) blijft immers constant

als je voor een schaafbank gaat rekenen, dan moet je de snijsnelheid als voedingssnelheid hanteren, geen gereken, er is immers een rechtlijnige beweging, en dus geen omtrek te berekenen..

't aantal slagen per minuut wordt dan bepaald door de voeding (snijsnelheid) en slag van de slede, waarbij rekening gehouden dient te worden dat de beitel op de retourslag van de slede dus niet snijdt..

eigenlijk zou ik dus liever geen kunststoffen gaan schaven.. dat zou immers betekenen dat je slede met 120 per uur door je werkplaats heen rost.. YIPE!.. een stalen onderdeel zou met "Slechts" 12 Km/h door de werkplaats knallen, als je met een wisseplaat aan het schaven bent.. 12 per uur is nog altijd een aardige looppas..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4045
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Weer een vraag over Snijsnelheden

Bericht door Mcgyver »

Ah dank meester arie..

Niks tegen de rest van de klas zeggen maar heb om te slijmen een appeltje meegenomen ;-)


2144


Het is me weer wat duidelijker geworden... heb mn hersentjes even afgestoft hahahah...

Bij dat U niks tegen mn ouders zegt bij de ouderavond anders zou ik weer huisarrest hebben gekregen....Zonder eten naar bed en geen tv meer... :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1401
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Weer een vraag over Snijsnelheden

Bericht door Erik »

In verband met de overzichtelijkheid voor het forum een slotje en een sticky.
Gr.

Erik
Gesloten