Schroefdraad Frezen?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Schroefdraad Frezen?

Bericht door Swets »

hoe heet zo frees om schroefdraad te frezen?
en waar zijn ze te koop?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door andrefc101 »

Schroefdraadfrees?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door Swets »

zo simpel... ?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Peter Bijlholt
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door Peter Bijlholt »

Het kan ook met een draaibank binnenschroefdraad beitel. In kunststof ging het als een trein.
Succes, Peter
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door H.C »

FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door FreesKever »

Volgens die Chinezen heet zo'n ding:

1Pcs Cnc Hrc 60 Graden Carbide Enkele Tand Draad Frezen M1 M1.2 M1.4 M1.6 M2 M2.5 M3-M24 Vhm draad Frees

Bron:
https://www.aliexpress.com/item/1005004010031565.html

En nu het onderwerp al is aangesneden...

Deze zijn er doorgaans in 3 varianten, en eigenlijk begrijp ik dat niet zo goed.
Volgens foto, met 1 "draadgang" met 3 of 4 "gangen" of met "volle draad".
(Voor de duidelijkheid, het is geen "draad" zoals bij een tap, maar de groeven liggen in cirkels, de spiraal komt van de frees beweging).
Gotteswinter heeft een Sorotec gekocht, en heeft zelf met zo'n ding een heleboel keer draad gefreesd in de tafel (Youtube filmpje is verduidelijkend, moeite waard om te zien).

Wat is het nut van de "volle draad"?
Omdat deze frezen relatief lang en dun zijn, buigen ze gemakkelijk door, ook Gotteswinter freest met een "1 tand" de draad niet op volledige diepte. Hij gaat 3x door het gat om de draad te frezen.

Met de 1-tand and 3-tand moet je dan (bijna) de folledige diepte doen.
Misschien kun je met de "volle draad" 1 gang van het draadgat doen, dan terug naar het begin, herhalen op een wat grotere diameter, en een 3e keer herhalen voor de volledige draad diameter. Daarmee hoef de dan dus maar "3 gangen" te frezen, mits de frees stijf genoeg is, en dat laatste daar ben ik niet zeker van.

De frezen met 1 draadgang hebben een duidelijk voordeel. Daarmee kun je schroefdraad met een verschilende spoed frezen. Bij die sorotec modellen hebben ze slechts 4 frezen van M1.6 t/m M16. Da's best indrukwekkend. Toch wordt ik niet blij van die foto van de Sorotec draad frezen. Die hebben een erg dunne schacht, zien er kwetsbaar uit en zullen snel doorbuigen en gemakkelijker breken. De buitenste diameter moet nog in het draadgat passen, terwijl de tanden groot genoeg moeten zijn om de volledige diepte van de grofste draad te kunnen berijken. Dan blijft er niet veel materiaal voor de schacht over.

Misschien ga ik ook nog eens van die dingen kopen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door P1-Engineering »

Het is voornamelijk een afweging tussen snelheid en kosten.

De freesjes van Sorotec kan je breed inzetten en zijn vrij gunstig qua prijs. Nadeel is inderdaad de zeer dunne schacht en bijbehorende flex. Je moet dus rustig aan doen, in 2 stappen frezen en een vrij langzame voeding. En je moet het hele pad dan 2x afleggen. Met zo'n 3 rijen draadfrees, specifiek voor een bepaalde draad en spoed, kan je zeker in alu in 1 keer op maat. Dit geeft een tijdswinst van een factor 2-4. Nadeel is ze zijn vaak duurder en je hebt er veel meer nodig wil je alle draadsoorten kunnen doen.
Zelf heb ik voor M3,M4 en M6 zo'n 3 rijen draadfrees, alle overige maten doe ik met de Sorotec draadfreesjes.
Eerste keer voor een bepaalde maat schroefdraad de offset langzaam opbouwen totdat het boutje mooi past en die waarde dan vast leggen binnen CAM.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Peter Bijlholt schreef: 27 mar 2023 19:57 Het kan ook met een draaibank binnenschroefdraad beitel. In kunststof ging het als een trein.
Succes, Peter
Ha.. Been there.. done that.. Ok.. dat was met de Bridgeport-van-de-zaak..maar M48x2 in Staal?.. Geen probleem..

https://www.cnczone.nl/download/file.php?id=6699&t=1

Wat de Linkse Freesjes betreft.. Prima dingen.. Ik heb ze zelf dan van YG tools, kosten een paar knaken.. maar wel allerhande mogelijkheden..
Ik gebruik ze vooral voor Horlogedeksels.. M32 tot M39 x 0.5.. Gaat prima in Titanium, en ze gaan bij mij ook lang mee..
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door FreesKever »

Grote maten zijn hier veel gemakkelijker dan kleine.

En wat maat betreft...
Als je dit wilt doen, bestel dan bij Ome Ali een "Thread plug gauge" Die dingen kosten minder dan EUR10 voor de kleine maten, en dat is vermoedelijk een stuk beter dan zomaar een boutje passen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 30 mar 2023 16:05 Grote maten zijn hier veel gemakkelijker dan kleine.
om te meten misschien.. voor het Frezen maakt het geen bal verschil..
Ik programmeer het nu nog handmatig.. moet er nog eens een Macrootje voor knopselen,
dat handmatige programmeerwerk is net wat ik vroeger op de Bridgeport deed.. alleen kon ik tot 15 gangen draad in één regel proggen.. Nu een halve gang per regel.. maar dan met de Z Incrementeel geprogrammeerd.... dus gewoon 2 mm schroefdraad?.. 8 regels code..
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door FreesKever »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mar 2023 16:27
FreesKever schreef: 30 mar 2023 16:05 Grote maten zijn hier veel gemakkelijker dan kleine.
om te meten misschien.. voor het Frezen maakt het geen bal verschil..
Met kleine diameters heb je veel meer last van doorbuiging van de frees, toleranties op M3 schroefdraad zijn ook wel klein en lastig te beoordelen. Met een grotere schroefdraad, kun je ook een draaibeitel gebruiken om te frezen.

Maar de belangrijkste reden dat ik hier terug kom...

Ik zag net onderstaande video die heel goed het verschil laat zien tussen verschillende modellen freezen voor schroefdraad (Inclusief een draaibeitel @03:55).
https://www.youtube.com/watch?v=2u4S56iB2Fc

Ook laat hij verschillen zien tussen gebruik van 2 stukken software, en aan het einde het daadwerkelijk frezen (Waar hij een stevig stuk messing voor opoffert).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad Frezen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 09 apr 2023 18:24 Met kleine diameters heb je veel meer last van doorbuiging van de frees, toleranties op M3 schroefdraad zijn ook wel klein en lastig te beoordelen. Met een grotere schroefdraad, kun je ook een draaibeitel gebruiken om te frezen.
je hebt wel meer doorbuiging... maar ik heb er persoonlijk geen last van..gewoon een kwestie van meten... als je dat goed wilt doen, dan heb je een kaliber nodig.. en.. de draaibeitel die ik gebruik.. ø4.. die zou ik ook zo in de Freesbank knuppen. :lol:
Plaats reactie