bewerken van 25CrMo4 / 4130

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
oev
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2018 23:45

bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door oev »

weet iemand van jullie of dit met HSS kan (er moet als laatste bewerking een HSS ruimer in) geen idee of dit materiaal zich met HSS laat bewerken en welke snijsnelheden daar voor nodig zijn

mvg Rick
bartL
Berichten: 1048
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door bartL »

Ja hoor, gaat prima. CrMo laat zich heel goed bewerken. Bij voorkeur wel goed koelen, als de boor eenmaal begint te piepen ben je verloren en kom je er nooit meer doorheen. Qua treksterkte zitten materiaal en gereedschap namelijk dicht bij elkaar en 1 van de eigenschappen van dit materiaal is dat het zich goed laat harden en vanaf dat moment wint je HSS gereedschap het niet meer.
oev
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2018 23:45

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door oev »

bedankt! is er nog een voorkeur voor lage toeren? zo ja hoeveel zou je als snijsnelheid adviseren?

,Rick
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 11500
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor snijsnelheden zou je de catalogi van je snijgereedschappen moeten raadplegen.. daar staat in wat je er op los kan laten..

gewoon rustigaan beginnen, en dan kijken hoever je komt.. de praktijk is een goede leerschool..
oev
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2018 23:45

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door oev »

een gewoon hss beiteltje gebruikt met lage snijsnelheid en het ging heel goed, klein beetje snijolie zonder te koelen maar regelmatig afkoeltijd gebruikt zodat alles lekker koud bleef. ik ben gewend om VHM inserts te gebruiken met hoge snijsnelheid dus nu leek het wel stil te staan maar blij met het resultaat
bartL
Berichten: 1048
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door bartL »

oev schreef: 26 jan 2022 16:28 bedankt! is er nog een voorkeur voor lage toeren? zo ja hoeveel zou je als snijsnelheid adviseren?

,Rick
Als ik met HSS werk bij het frezen dan houd ik zo'n beetje 50mm/min aan. Dat werkt bij mij prima. Op de draaibank doe ik alles met wisselplaatjes dus daar ligt hij wel hoger denk ik. Echter op de (conventionele) draaibank reken ik niks uit, dan gaat alles op gevoel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 11500
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vroeger.. op school veel met HSS gedraaid, maar die getallen heb ik echt niet meer in mijn hoofd.. 'k draai en frees tegenwoordig nog maar zelden staal, en al helemaal niet meer met HSS gereedschappen, behalve de boortjes dan.. en die gaan bij mij op een meter of 12 in staal, en 2 in Titanium, met snijvloeistof.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 10590
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij hielden wij zo'n 25-30m/min aan voor gereedschap staal.
Dat was bij frezen, draaien lijkt me niet veel anders, eerder minder want die snijkant is 100% in aanraking met materiaal.
En een straal koelmiddel er op anders was het zo over.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
oev
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2018 23:45

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door oev »

bij HSS boren hou ik altijd 23M/min aan voor gewoon staal, bij 27M/min merk je al dat de standtijd een stuk korter word en hij sneller gaat gieren.
anyway ik was verbaast dat 4130 zich zo makkenlijk liet bewerken met HSS. maar ik vermoed dat het met HSS beter gaat dan VHM wisselplaatjes, die zijn minder scherp, hebben meer druk nodig en genereren meer warmte dus achteraf gezien blij dat ik eerst HSS heb uitgeprobeerd.

bedankt voor de reakties, Rick
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 11500
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb een poosje geleden wat onderdelen moeten maken van 42CrMo4..Draaiwerk en freeswerk.. gewoon alles met VHM gedaan.. Vollebak het gas erop.. de machine was hier meer de beperkende factor..
oev
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2018 23:45

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door oev »

Arie, ik had gelezen dat als 25CrMo4 erg warm word het materiaal zich verhard en dat risico wou ik niet lopen, ik heb nog een stukje over dus ik ga zeker de VHM uitproberen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 11500
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door Arie Kabaalstra »

Koelen, en de warmte met de spanen afvoeren.. ik had met frezen ook het probleem met warmte ontwikkeling.. spaandikte kleiner gekozen, voeding omhoog.. en gaan..
assink
Berichten: 2420
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door assink »

Zorgen dat je de hitte in je spaan krijgt en niet in je materiaal. Dus in mijn ogen minder diepe snedes, en meer voeding.
Maar ik kan het ook mis hebben, het gaat hier meestal op gevoel :lol:
0,2mm/omwenteling of meer. Flink gas geven, ligt natuurlijk ook helemaal aan je draaibank. Niet poetsen, maar verspanen.
Dus bij een neusradius, ook minimaal dit voor je beitel of meer.
0.8mm radius, is bij mij automatisch al 1mm snede diepte. En dat is voor m'n celtic al snel teveel, dus heb ik veel 0,4mm radius of kleiner.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 11500
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bewerken van 25CrMo4 / 4130

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb die 42CrMo4 onderdeeltjes op mijn EMCOOTJE 5 gedaan.. daarop gebruik ik hardmetalen inzetjes zonder neusradius.. 'k kan in staal max 0.25 mm snedediepte pakken.. , maar ik kan ook lager gaan zitten, en de voeding opschroeven..
Plaats reactie