Hoe PE frezen?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Hoe PE frezen?

Bericht door MJB Agribouw »

Hallo,

Heb eindelijk mijn machine aan de gang. Nu nog frezen...
Het doel is om wat contouren te frezen uit een plaat PE van 0.75 mm dik.
Hiervoor gebruik ik de wolfraam boorfreesjes van Proxxon (d=0.6mm).

Echter heb ik al diverse toerentallen en voedingssnelheiden geprobeerd, maar nooit een goed resultaat gekregen. Het lijkt alsof het materiaal gewoon smelt en vervolgens aan de frees blijkt plakken.

Er zijn al een paar threads welke wat vertellen over dit soort gevallen, maar weet iemand wat de juiste instellingen moeten zijn voor deze configuratie? M.a.w. wat is het toerental en voedingssnelheid.

En zijn er tabellen te vinden op internet waar dit soort gegevens uit te halen/ berekenen zijn?



Marien
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door r0g3r »

Probeer eens te koelen (smeren) met water en een beetje glassex.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door aanrip »

@Roger (want zo noem ik je maar gemakshalve) de eerste aandacht bij het snijden van iets gaat uit naar het materiaal. Dat is zacht en taai. Frees moet dus kleine spaanhoek hebben. Meer mes dus. Gemiddelde snijsnelheid aanhouden: geen exacte waarde aan te geven, ergens tussen aluminium en staal in. Maatgevend is de hoeveelheid warmte die in de frees terechtkomt. Koelen zou kunnen helpen, maar beginnen met droog.
Kijk naar de spaan, of die door warmte vervormt...
I like the smell of hot chips
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door MJB Agribouw »

Hallo,

Ik heb e.e.a. geprobeerd met lucht te koelen, dat gaat net. Het is dan nog steeds oppassen dat de spanen niet aan de frees versmelten. Net ook even met glassex geprobeerd, en dit lijkt heel goed te kunnen gaan. Wordt wel een nat zooitje, maar beter dan al dat stof - zo groot zijn de spanen ongeveer- tussen de lagering te blazen.
Bedankt voor de tip r0g3r (roger?)


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door r0g3r »

Mijn eerste test om tandwielen te maken.
641
Deze 4 tot 1 vertraging heb ik nodig voor een zonnecel project.
Uitgefreesd uit een plexiglas plaat van 3,5 mm dik met een 1 mm freesje.
De maat van de tandwielen zijn exact als die van lego.
Ik krijg nu wel het probleem dat hoe dieper het freesje gaat de maat steeds groter word door het buigen van het freesje.

Roger
Laatst gewijzigd door r0g3r op 02 mei 2008 07:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door create »

En als je de stappen kleiner maakt? dus in 3 keer frezen nu bij 6 keer zou dat verschil geven?

gr Create

ps ziet er goed uit trouwens
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door r0g3r »

Nee helaas!
Ik heb deze gefreesd in stappen van 0,25 mm per keer.( totaal 14 stappen )
Ga nu proberen bij elke stap de x,y maat in het ontwerp iets te verkleinen.
Dus bijvoorbeeld:
Stap 1 = 100%
Stap 2 = 99,9%
Enz
Roger
damencnc

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door damencnc »

Wat voor frezen gebruik je nu voor het verspanen van kunstof? Ik ben hier onlangs zelf druk mee bezig geweest. Ik ben er achter gekomen dat eensnijders met een speciale snijhoek goed werken in kunstof. Ik werk zonder cooling. Het product ziet er uiteindelijk uit alsof het uit de fabriek komt :). Er zijn ook up flute en downflute frezen. Voor plastic werken up flute frezen goed. Deze trekken de spaan omhoog uit het materiaal.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door Mcgyver »

Beste marien,

Het probleem met kunststoffen frezen is inderdaad de warmte die erin gebracht word. Ook hangt dit samen met het soort frees die je gebruikt.

Hele kleine frezen (0,5 -1.5) kunnen moeilijk hun spanen afvoeren, de snijhoek is vaak te klein en de spanen blijven plakken in de frees.

Wat mijn voorganger al zeer goed heeft opgemerkt is dat voor heel veel kunststoffen heel goed 1-snijders van Vol Hard Metaal te gebruiken zijn.

Deze frezen zijn zeer scherp en snijden een hele mooie spaan af, bovendien loopt de frees niet te snel vol.

Ik werk dagelijks op mijn werk met diverse kunststoffen en ik denk zelf dat PE 0,75 met een 1 mm frees al direct op de volle diepte in 1 keer gefreest kan worden.

Ga eens opzoek naar frezen (1 snijders VHM) van Oertli en van phantom deze werken goed . En houd ook rekening met het mee of tegenlopend frezen.

Veel kunststoffen vinden het prettig :P om net als aluminium meelopend te worden gefreest.

Zelf gebruik ik bij kunststoffen zelden tot nooit een koelmiddel, alleen af en toe wat perslucht om de boel te ontdoen van spanen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes..... :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door MJB Agribouw »

@McGyver,

Ik heb al e.e.a. geprobeert, zoals je wellicht gelezen hebt. Het beste is idd droog frezen. Ik heb inmiddels frezen van het merk Format geprobeert. Dit zijn 2-snijders en hebben een speciale spoed ten bate van het afvoeren van de spanen. Ik krijg hier een mooi resultaat mee. Afbramen is niet meer nodig. Het nadeel vindt ik de prijs van dit merk, ca. € 25,- voor 1 freesje van 0.6mm vindt ik rijkelijk veel. Hoe is dat bij de merken dit je mij noemde?

Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door Mcgyver »

@marien

Tja de frezen van oertli zijn inderdaad ook zo prijzig, de 1-snijders zijn ook niet kleiner dan rond 3mm te verkrijgen. Ik geloof dan een 1 snijder rond 3mm ook iets van 20euro ex btw kost.
Dit komt ook omdat de frezen ook gepolijst zijn en een zeer glad en scherm oppervlak hebben.

De phantom frezen zijn iets goedkoper maar ik weet niet exact de prijzen.
Ik regel dat vaak via mijn werk en krijg niet altijd prijzen te zien.

Je zult ook zien dat iets grotere frezen (3mm en groter) ook een beter resultaat geven. Ik reken zelf zelden toerentallen uit maar met zachte kunststoffen is iets van 4000 toeren en een voeding van 350 a 400mm/min goed te doen. Dit wel afhankelijk van je frees diameter.

Mijn emco pc-mill50 kan niet harder dan 2500 toeren dus ik moet hier thuis de voeding altijd iets lager zetten en wat meer geduld hebben.Ik frees eigenlijk altijd met de maximale 2500 toeren en stel de voeding op gevoel in. ik kan ook tijdens het frezen de voeding handmatig lager zetten dus ik heb eigenlijk altijd een goed resultaat

Ik heb dan ook zelden dat het materiaal smelt.
Met freesjes van 0.6mm en toerentallen van 8000- 15000 kan ik me voorstellen dat de boel gaat smelten.


Groetjes....
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Hoe PE frezen?

Bericht door r0g3r »

Voor het frezen van PE gebruik ik deze freesjes.
642
Het zijn 1mm Carbide tandarts freesjes.
Tijdens het frezen is helaas wel koeling nodig ( water + glassex/zeep )maar doordat het freesje zo klein is
spetteren de krullen niet in het rond, maar vormen een dam waar het koelwater weer netjes in blijft staan.
Ik kwam ze tegen op Ebay in een doosje van 72 stuks voor 40 Euro.
Plaats reactie