VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 1812
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door spinningwheels »

Komt niet zo veel voor dat ik spiebanen in een inch maat moet maken.
Maar Ik heb dus geen spiebaan frezen in inch maat met een metrische schacht
Is best wel een geknooi om het met metrische frezen te doen.
1/4 inch. Eerst center stellen dan 17/100ste verstellen , frezen en dan een tweede pas met 17/100ste de andere kant op versteld. En dan is het vaak toch net wel net niet of net wat ruim.
Kan ze bij Ali niet vinden, heb er ook geen kapitaal voor over, is maar echt zo af en toe dat ik zo,n ding nodig heb .
DaBit
Donateur
Berichten: 10227
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door DaBit »

Wat is er mis met een inch-schacht? Dat past toch ook gewoon in een spantang?
1/4" kan in een 6,5mm of 7mm (die eigenlijk 6,5mm-6mm of 7-6mm zijn) spantang.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 9989
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of een keer een verloop busje draaien van 8 naar 1/4 , en inzagen.
(denk dat ze ook wel te koop zijn)
Spantangen 1/4 zijn er ook gewoon, maar denk dat Spinningwheels geen ER spantantangen gebruikt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door Danny »

Een metrische frees (laten) afslijpen naar 1/4 duim (6,35mm.)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 1812
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door spinningwheels »

Klopt ik gebruik geen spantangen meer moet nog wel een paar houders en spantangen hebben ergens.
Maar eens opzoeken dat is misschien wel de eenvoudigste oplossing
bartL
Berichten: 758
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door bartL »

Danny schreef: 16 okt 2021 11:20 Een metrische frees (laten) afslijpen naar 1/4 duim (6,35mm.)
Beter andersom denk ik. Van een 1/4frees de schacht terug naar 6mm slijpen lijkt me eenvoudiger.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10227
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 16 okt 2021 23:39 Klopt ik gebruik geen spantangen meer moet nog wel een paar houders en spantangen hebben ergens.
Maar eens opzoeken dat is misschien wel de eenvoudigste oplossing
Wat gebruik je dan? Weld-on houders? Dat werkt met een verloopbusje van 1/4" naar 8mm ook wel, zoals Hugo al aangaf. Die dingen kun je trouwens gewoon kopen: https://shop.jvl-europe.com/Reduceerhuls-1/4-inch-8-mm
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 1812
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 17 okt 2021 10:02
Wat gebruik je dan? Weld-on houders? Dat werkt met een verloopbusje van 1/4" naar 8mm ook wel, zoals Hugo al aangaf. Die dingen kun je trouwens gewoon kopen: https://shop.jvl-europe.com/Reduceerhuls-1/4-inch-8-mm
Ja klopt weldon, veel makkelijker dan spantangen, ooit eens een hele partij SK40 houders gekocht, ruim 100 van die dingen met veel weldon daarbij tussen de 6 en 40 mm . Heel makkelijk, ben best wel lui dus steeds spantangen wisselen is mij te veel werk. staat gewoon een hele reeks naast de freesbank.
Maar ga kijken naar verloop busjes. En dan de hele reeks tussen 1/4 en 1/2 inch .
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 9989
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die verloopbusjes hebben dan weer geen platte kant, nu zet ik ook genoeg freesjes in de weldon zonder platte kant, dat zal het probleem niet zijn.
Maar als die busjes niet gehard zijn, en je draait er een deuk in, komt dat busje in ieder geval niet meer uit de houder.
Plat vlakje er aan vijlen is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10227
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door DaBit »

Ik heb zo'n verloopbusje van 6mm naar 3,75mm om Dremelspul in het luchttolletje te kunnen gebruiken, maar volgens mij is dat niet gehard.
Maar dan maak je toch een gat op de plek waar het schroefje zit? Probleem opgelost.
JanF
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door JanF »

Het is mij nog nooit gelukt om met een 8 mm frees een spiebaan met de juiste toleranties te maken.
Ik gebruik dan ook een nageslepen of een kleinere maat om een goede spiebaan te frezen.
Dus een 6.35 spiebaan met een 6 mm freesje maken lijkt mij dan ook geen groot probleem.
Ik dacht dat dit de juiste manier van werken was, maar blijkbaar heeft iedereen hier loep zuivere freesbanken om het in 1 keer te doen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 9989
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: VHM spiebaan frezen inchmaat met metrische schacht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanF schreef: 18 okt 2021 09:39 Het is mij nog nooit gelukt om met een 8 mm frees een spiebaan met de juiste toleranties te maken.
Ik gebruik dan ook een nageslepen of een kleinere maat om een goede spiebaan te frezen.
Dus een 6.35 spiebaan met een 6 mm freesje maken lijkt mij dan ook geen groot probleem.
Ik dacht dat dit de juiste manier van werken was, maar blijkbaar heeft iedereen hier loep zuivere freesbanken om het in 1 keer te doen!
Ik heb vroeger altijd geleerd: spiebaanfrees is centrumsnijdend en onder de maat, vingerfrezen niet. (met de huidige slijptechnieken maken ze bij een 3-snijder net zo makkelijk 1 snijkant tot op het midden)
Anders kun je die gleuf nooit zuiver krijgen. Zo'n spie-passing is best strak.

En mijn ervaring is dat ik bijna alle frezen 0.03 moet corrigeren om aan de maat te komen, blijkbaar gebruik ik erg veel spiebaan frezen. :mrgreen: (neem de moeite niet om me er druk om te maken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie