POM boren

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

POM boren

Bericht door Firehunter »

Prachtig materiaal dat POM, tenminste om te frezen. Boren gaat een beetje lastiger. De kleine boortjes geven geen problemen, maar ik moet ook een boor van 6,5mm gebruiken. Deze krijst in de eerste millimeters dat hij het materiaal in gaat. Voorboren met 2,8mm maakt weinig verschil. Misschien een vreemde maat 2,8mm maar die heb ik al in het freesprogramma zitten en anders moet ik nog een keer wisselen. Ik heb het vermoeden dat het komt door het hoge toerental. Deze had ik eerst op 12.500rpm staan. Als ik hem lager doe, bijvoorbeeld 10.000rpm dan merk ik dat de freesmotor in toeren zakt wanneer de boor door het materiaal gaat. Het is zo'n Chinese 2.2kw 24.000rpm spindel. Voeding staat op 500mm/min en peck diepte 5mm. Ik moet 32mm diep boren. Als het minder diep was zou ik hem frezen.

Wie heeft suggesties hoe ik dit probleem kan oplossen?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door ruudpg »

Mijn 2 centen voor wat het waard is, ik zou minder toeren nemen, voor een watergekoelde spindel is dat echt geen probleem en werken met een scherpe boor, voeding van 500mm vind ik zelf voor boren ook erg agressief zou eerder 100mm proberen en een peck diepte van 1 of 2mm zodat er gelost wordt en het materiaal niet zo snel gaat smelten en plakken.
Maar wat ik al zei... voor wat het waard is...
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: POM boren

Bericht door keesfrees »

Anders dan je zou verwachten is (netjes) boren nog een lastig probleem, ik liep daar ook al vaker tegenaan.
Hoe diep moet het gat worden, als het kan dan met een dunner freesje met een helix er in.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door Firehunter »

Heb net getest met 8000rpm en 200mm/min. Ging niet beter. Begin is hetzelfde, de eerste paar millimeter krijst hij. Daarna komen er lange irritante krullen aan. Daar had ik eerst geen last van.

Diepte is 32mm.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM boren

Bericht door Kjelt »

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen na wat experimenten met een chinese 1,5kW spindel, 2,2kW spindel maar ook met andermans nog grotere vermogens spindels dat netjes langzaam boren niet echt lekker gaat met HF (24k rpm) spindels en dat je daar eigenlijk een LF (1000-10krpm) spindel voor wilt gebruiken.

Als je een 24krpm spindel wilt gebruiken dan kun je of het gat circulair frezen, of voorfrezen en manueel naboren / naruimen.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: POM boren

Bericht door keesfrees »

Is krijsen het enige probleem ? Tot op zekere hoogte kan dat geen kwaad.
Oordoppen op :-)

Wat voor type boor gebruik je ? daar zijn ook vele typen in, overbodige opmerking.

Je kunt niet veel anders dan spelen met de daalsnelheid en de toeren.
Bij deze maten, 6,5mm en 32mm diep moet je wel boren.
Eventueel stuiterboren inderdaad

Slaat POM om zo "mooi" om de boor / frees ?
Ik deed wel POM maar dan plaat 10mm (oid).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: POM boren

Bericht door motormuis »

het krijsen dat je hoort is het breken van het materiaal de boor kan niet snijden hij breekt het materiaal af
toerental na max 1500 voeding 250 probleem opgelost
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ie alleen de eerste paar mm krijst, dan heeft die ook nog geen geleiding van het gat. Je zou eens kunnen kijken wat de boor doet als je het gat de eerste 5mm voor freest. dan heeft de boor al een stukje geleiding.
10.000 toeren met 0.1 per omwenteling zou een F van 1000 geven, dat moet wel kunnen is mijn idee.
Motormuis doet 0.16, en eigenlijk moet je er een boor en een stuk POM aan opofferen, en genoeg gaatjes naast elkaar boren, steeds die F 20% hoger, tot het fout gaat, dat is de enige manier om echt ervaring op te doen.

Zoals je ziet vele meningen, F en S zijn natuurlijk altijd een verhouding. Ik zou ook liever zakken in toeren, maar als dat niet lukt, dan de F maar omhoog.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM boren

Bericht door Kjelt »

Je vergeet het koppel Hugo.
Je kunt wel zakken in toeren met een HF spindel maar het koppel stort onderde 10 krpm snel in met deze spindels. Als je motor stilstaat en de vfd blijft er maar vermogen in stoppen dan heb je kans op rook.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door Firehunter »

Lager dan 8000rpm ga ik sowieso niet. Al zou het misschien wel kunnen, dat risico wil ik eigenlijk niet nemen.

Het is inderdaad eigenlijk alleen de eerste 3 tot 5mm dat hij krijst. Tenminste, bij zo'n goedkope TiN gecoate boor. Pak ik een vlijmscherpe Phantom, dan krijst hij elke keer als hij het materiaal raakt. Hogere voeding lijkt beter te gaan, dan kan hij de spanen/krullen ook beter kwijt. Bij 500mm/min en lager krult alles om de boor heen. Dit merkte ik ook bij de kleinere diameter boren.

Het geluid boeit me weinig, maar het oppervlak van die eerste paar mm ziet er niet zo netjes uit. En er rand is wat ruw. Heb er ook aan zitten denken om op 6,5mm breed voor te frezen, maar ik denk dat de boor daar ook doorheen gaat stuiteren. Tenminste, dat is mijn ervaring als een boor door een gat heen moet wat hij niet zelf gemaakt heeft.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: POM boren

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jul 2021 20:27 Je zou eens kunnen kijken wat de boor doet als je het gat de eerste 5mm voor freest. dan heeft de boor al een stukje geleiding.
Dat had ik ook al bedacht.
Kjelt schreef: 28 jul 2021 20:44 Je vergeet het koppel Hugo.
Je kunt wel zakken in toeren met een HF spindel maar het koppel stort onderde 10 krpm snel in met deze spindels
Voor deze bewerking heb je toch weinig koppel nodig ? Maar ja, wat is weinig, alles is relatief.
Firehunter schreef: 28 jul 2021 21:35 Het geluid boeit me weinig, maar het oppervlak van die eerste paar mm ziet er niet zo netjes uit. En er rand is wat ruw. Heb er ook aan zitten denken om op 6,5mm breed voor te frezen, maar ik denk dat de boor daar ook doorheen gaat stuiteren. Tenminste, dat is mijn ervaring als een boor door een gat heen moet wat hij niet zelf gemaakt heeft.
Experimenteren met de maat van dat gat ?

Heb je (te) veel overlengte op de boor ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door Firehunter »

Boor steekt ongeveer 55mm uit de houder. En dan klem ik hem al deels op de spiraal. Had het liever iets korter, maar heb alleen deze lange boren. Zat net even te kijken, korte 6,5mm boor DIN1897 heeft een snijlengte van 31mm, dan kan hij op volledige diepte z'n spanen niet kwijt.

Ik ga morgen even experimenteren met voorfrezen van bijvoorbeeld 6,5 en 6,6mm.

En dan moeten de onderdelen ook nog gedraaid worden, daar moet ik ook nog even mee experimenteren. Had tot nu toe alleen kleine korrels die er af vliegen in plaats van echte spanen/krullen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door Sven »

Is peck drilling niet nuttig in pom?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM boren

Bericht door serum »

Je moet op zoek naar een optimum..je spanen moeten weg, breken of niet om de boor gaan. Chipbreak kan, pecken kan ook. Maar in de basis moet je om het probleem heen dat de spindel niet langzamer kan omdat het koppel niet toereikend is. Ik doe in 10mm pom eigenlijk alles met een 4mm 1 snijder. Volgens mij gaat boren op 14- 16000 rpm en 2500 a 3000mm/min. Eilanden van 6cm/2 zijn ook geen punt met de 4mm frees. Gaat redelijk vlot. Pom is relatief hard kunststof, maar je kan flink gas geven met een 4mm freesje.
Plaats reactie